1.8.2022

Reittiopas esittelee rallin kaikki erikoiskokeet – Secto Rally Finland 2022

Avauserikoiskoe keräsi Harjulle mukavasti yleisöä.

Parin poikkeusvuoden jälkeen Suomen MM-ralli on palannut tutulle paikalle heinä-elokuun vaihteeseen. Secto Rally Finland ajetaan Jyväskylän ja Keski-Suomen alueella 4.-7.8.2022.

Jyväskylän MM-ralli palaa takaisin tutulle paikalleen Suomen loppukesään. Tapahtuma kantaa nimeä Secto Rally Finland ja siihen kuuluu kaikkiaan 22 erikoiskoetta. Moottori kävi kaikki erikoiskokeet läpi yksi kerrallaan.

Vinkit rallireitistä antaa WRC2 –luokassa Suomen MM-ralliin osallistuva Teemu Suninen. RedGrey –tiimissä Hyundaita kuskaava Suninen, 28, voitti luokkansa viime vuonna Jyväskylässä, ja kuuluu tälläkin kertaa luokan kuumimpiin voittajasuosikkeihin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Torstai 4.8.

EK1 Harju (2,00km) klo 19.08 ja EK6 perjantaina 5.8. klo 14.30

Tällä erikoiskokeella on vuosien saatossa nähty jos jonkinlaista yritystä. Harju antaa kaupunkilaisyleisölle helpon tavan nähdä maailman parhaimmat rallikuljettajat työnsä ääressä. MM-rallitapahtuman tulo suurkaupungin keskustaan kerää tavallisesti katsojia, eikä Harju ole poikkeus. Onnistuminen Harjulla takaa hyvät yöunet ennen ensimmäistä varsinaista kisapäivää.

Katselupaikat:

  • Parhaat paikat löytyvät heti alun käännöksestä hiekalle, ylämäkeen, tai erikoiskokeen takalenkiltä, joka nyt on normaalia lyhyempi.

Teemu Suninen: ”Yleisöerikoiskokeella on helppo hävitä sekunteja, joita on vaikea ottaa metsässä kiinni. Harju pitää ajaa fiksusti, mutta joka paikan on silti onnistuttava”.

Perjantai 5.8.

EK2 Laukaa (11,75km) klo 8.00 ja klo 12.15 (EK4)

Laukaa kuuluu rallin klassikoihin. Erikoiskoe ei ole mitenkään erityisen vaikea, mutta on säilyttänyt silti paikkansa reitillä lähes joka vuosi. Katsojalle etenkin loppuosan peltomutkat tarjoavat rutkasti nähtävää taidokkaan autonkäsittelyn muodossa.

Katselupaikat:

  • 5,4 – 6,1km Risteys vasemmalle ja oikealle
  • 7,3 – 8,0km Yli asfalttitien, vauhdikas alamäki
  • 8 – 8,7km Tiukka oikea ylämäkeen ja risteys vasemmalle
  • 8,9 – 9,6km Peltomutkia, pitkä näkemä

Teemu Suninen: ”Rallin peruspätkiä. Ajettiin viime vuonna sunnuntaina. Tämä on nopea ja hyvärytminen erikoiskoe. Nuotituksessa täällä on paljon 50km/h –rajoituksia, mikä vaikeuttaa arvelua mutkien luonteesta, kun paikkoihin tullaan 150km/h kilpurilla. Muutama vuosi tätäkin pätkää on jo ajettu. Alun pari kilometriä on kaasu pohjassa loikotusta, jossa testataan heti auton huippunopeus”.

EK3 Lankamaa (21,69km) klo 8.55 ja klo 13.10 (EK5)

Osittain rallin nelinkertaisen maailmanmestarin Juha Kankkusen mailla kulkeva erikoiskoe on muuttanut muotoaan siten, että voidaan puhua täysin uudesta erikoiskokeesta. Maisemat ovat monille tuttuja, mutta ei tähän ajosuuntaan. Kuljettaja, jonka ralli on alkanut hyvin, saattaa tehdä roiman eron juuri täällä.

Katselupaikat:

  • 0,1 – 0,4km Hyppy ja nopeita mutkia
  • 1,9 – 2,5km Risteys oikealle
  • 9,3 – 10,2km Risteys oikealle, vauhdikas tulo
  • 15,4 – 15,6km Risteys vasemmalle alamäkeen

Teemu Suninen: ”Tämä on periaatteessa uusi erikoiskoe. Tähän suuntaan on ajettu 2017, ja nyt erikoiskoe on puolta kilometriä vaille sama kuin vuonna 2013 ajettu versio. Erikoiskokeen pohja on hiekkaisempi, mutta täälläkin mennään todella kovaa. Keskinopeus nousee suureksi, vaikka tie kääntyilee. Tämä voi olla heti pieni repäisyn paikka, koska erikoiskoe on kaikille uusi”.

EK7 Ässämäki (12,31km) klo 17.00 ja klo 19.13 (EK9)

Muutaman vuoden rallin ohjelmaan kuulunut erikoiskoe, joka tarjoaa katsojille sekä tarkkaa risteysajoa että aivan maalipäästä löytyviä hyppyjä, joissa on lupa lennättää autoa korkealle. Peltomaisema takaa pitkän näkemäalueen.

Katselupaikat:

  • 3,8 – 4km Risteys oikealle ja heti perään vasemmalle
  • 6,6 – 7,2km Nopea 90-asteen mutka oikealle
  • 10,7 – 11km Nopea oikea ja pudottava vasen
  • 12,0 – 12,3km Nopea osuus, kolme hyppyä

”Ässämäki on sama kuin viime vuonna. Alku on pientä tietä, johon tulee uraa ja kiviä nousee tiestä. Erityisesti oikea-vasen –risteyksen jälkeen kiviä kaivautuu esiin.  Lopussa on vielä pari siistiä hyppyä”.

EK8 Sahloinen-Moksi (15,70km) klo 17.53 ja klo 20.06 (EK10)

Tuttuja maisemia, joissa yhdistyy ripaus Surkeen ja Parkkolan erikoiskokeita. Näissä maisemissa uroteot odottavat tekijäänsä, mutta yhtä lailla meno voi päättyä virheeseen, jos kuljettaja on liian innokas. Erittäin vaikuttavia mutkia löytyy mm. alussa, jossa vilistetään hiekkaharjulla, aivan järven rannassa.

Katselupaikat:

  • 2,2 – 2,4km Risteys vasen ja neulansilmä oikealle
  • 5,5 – 5,6km Nopea etuviistoristeys oikealle
  • 14,0 – 14,6km Kuuluisa Parkkolan-risteys

Teemu Suninen: ”Viisi kilometriä on lopusta pois, mutta muutoin tämäkin on sama kuin viimevuotinen. Surkeen erikoiskoetta on vähän mukana. Pitkiä mutkia ja rytmin vaihdoksia on luvassa, samoin kuin teknistä osuutta”.

Lauantai 6.8.

EK11 Päijälä (20,19km) klo 8.08 ja EK15 klo 15.38

Pitkä siirtymäosuus puuduttavaa asfalttitietä antaa kuljettajille vielä mahdollisuuden rentoutua. Päijälän startissa silmät eivät kuitenkaan saa enää harittaa, sillä lauantaina kilpailijat lyövät toden teolla puita uuniin ja mittelevät paremmuudestaan hyväpintaisilla erikoiskokeilla, joihin Päijälä myös kuuluu.

Katselupaikat:

  • 0,4 Hyppy ja mutka oikealle
  • 5,4  - 6,0 Vauhdikkaita mutkia ja hyppyjä kangasmaastossa
  • 7,7 – 8,5 Jättihyppy ja oikealle kääntyvä mutka
  • 8,7 – 9,5 Risteys vasemmalle ja yllättävä mutka oikealle
  • 9,7 – 10,2 Risteys vasemmalle, silta ja mutka oikealle

Teemu Suninen: ”Yksi rallin hienoimpia pätkiä, ja varmasti keskinopeudeltaan rallin kovavauhtisin erikoiskoe. Kilpailijat tuntevat tämän jo niin hyvin, että eroja on vaikea tehdä. Jos viisi sekuntia mielii nipistää toiselta, niin aika riskillä saa tulla. Luottamus autoon pitää olla kova, jotta saa hyvän ajan ajettua. Virheitä ei saa tulla. Nyt ajetaan vuoden 2019 nuotilla”.


EK12 Rapsula (20,56km) klo 9.08 ja EK16 klo 16.38

Ouninpohja valeasussa. Aivan erikoiskokeen ison tien osuus Hämepohjasta alkaen jää puuttumaan, mutta kun erikoiskoe liittyy Okskulmantiehen kolmen kilometrin jälkeen, vaihtuvat maisematkin vanhoihin tuttuihin. Siitä eteenpäin vaihdelaatikon pienimmille numeroille ei olekaan enää käyttöä.

Katselupaikat:

  • 2,3  - 3,1km Mutkia ja risteys, vauhdikas mutka alamäen jälkeen
  • 5,4 – 5,7km Nopea peltomutka ja Kakariston risteys oikealle
  • 6,5 – 6,9km Keinotekoinen hyppy ja risteys oikealle
  • 14,5 – 15km Vasen etuviistoristeys isolle tielle
  • 19,5 – 19,7km Risteys vasempaan

Teemu Suninen: ”Kun alun pikkutiestä on selvitty, suunnataan kohti Kakaristoa, ja pikkutietä, joka vie kohti Liisanmutkaa. Kakariston risteys saattaa olla vähän tylsä paikka katsoa, mutta Liisanmutkassa on haastetta. Luulen, että ammattikatsoja suuntaa sinne, sillä paikka on hämäävä, ja tippuu alta. Ounin pikkutie on rallin haastavin paikka”.


EK13 Patajoki (13,75km) klo 10.08 ja EK17 klo 17.38

Patajoella nähtiin vuosi sitten suomalaisittain harmillinen rallin ratkaisu, kun Kalle Rovanperä suistui päin hiekkakasaa aivan erikoiskokeen alkupäässä. Kuvaavaa erikoiskokeessa on paitsi kova vauhti, myös mutkien rajut leikkaukset, joita järjestäjä koettaa suitsia betonisia esteitä mutkiin laittamalla.

Katselupaikat:

  • 0,3 – 0,5km Risteys vasemmalle ja peltomutkat
  • 2,9 – 3km Risteys oikealle
  • 12,5km Nopea etuviistoristeys oikealle
  • 13km Pitkä mutka vasemmalle

Teemu Suninen: ”Neljä kilometriä alusta on erilaista kuin viime vuonna. Alkupuolen pienen tien osuudella on iso hyppy, jossa pari kuskia joutui viime vuonna keskeyttämään. Siihen pitää jarruttaa. Vastapakkaan hyppääminen olisi pahinta. Viime vuonna Viron rallissa alkoi hyppiminen vihloa selässä, ja se ei ole kiva tunne”.


EK14 Vekkula (20,65km) klo 11.08 ja EK18 klo 18.38

Lankamaan ohella toinen uusi erikoiskoe, joka kuitenkin noudattelee paljolti osuuksia Ehikin erikoiskokeesta. Jokaisen kilpailijan lähtiessä erikoiskokeelle puhtain paperein, ilman nuottimerkintöjä, on yllätyksen mahdollisuus aina olemassa. Kuka hoksaa kriittiset paikat parhaiten nuotituksessa?

Katselupaikat:

  • 1,4 – 1,5km Oikea mutka, nyppy ja risteys pienelle tielle
  • 2,2 – 2,4km Mutkia ja risteys oikealle
  • 7,0 – 7,2km Risteys oikealle
  • 13,8 – 14km Tiukka mutka vasemmalle
  • 17,2 – 17,3km Tunnettu Ehikin-risteys oikealle
  • 20,2 – 20,3km Tarkasti ajettavat s-mutkat

Teemu Suninen: ”Kilometrin verran taitaa olla samaa kuin vuonna 2014 näissä maisemissa ajetulla erikoiskokeella. Muilta osin tämäkin on täysin uusi erikoiskoe nykyisille kuljettajille. Kyllä täälläkin pystyy eroja tekemään. Välillä mennään isoa tietä, ja välillä kapeampaa tietä. Vaikeisiin mutkayhdistelmiin tuloissa ne erot tehdään. Ei tämä varmasti helppo erikoiskoe ole”.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sunnuntai 7.8.

EK19 Oittila (10,84km) klo 8.23 ja EK21 klo 11.01

Erikoiskoe on lyhentynyt siten, että lopussa ei enää ajeta lainkaan pitkää ja kapeaa metsäautotietä. Niinpä kinkkisimmät osuudet sijoittuvat erikoiskokeen loppupäähän. Kun ison tien loikotuksesta ja tarkkojen ajolinjojen paikoista on selvitty, on edessä enää mutkat hevostilan alueella.

Katselupaikat:

  • 2,8 – 2,9km Tiukka oikea ja oikea nypyn yli
  • 3,7 – 3,8km Tiukat oikeat piha-alueella
  • 7,9 – 8,1km Risteys oikealle isolle tielle ja risteys vasemmalle
  • 9,7 – 9,8km Risteys vasemmalle
  • 10,4 – 11km Neulansilmä oikealle, pitkä näkyväisyys maaliin

Teemu Suninen: ”Pimeällä tämä oli oikein mielenkiintoinen erikoiskoe. Muutoin täällä ei ole mitään ihmeellistä. Tilanteita voi tulla isolla tiellä, kun on useampi nyppy peräjälkeen, jos menee ajatus sekaisin. Aika tyypillinen Jyväskylän-erikoiskoe. Hevostarhan lenkin jälkeen käännytään isolle tielle, kelataan vaihdelaatikko läpi ja tullaan maaliin. Kaikista nopein osuus on nyt pois”.

EK20 Ruuhimäki (11,12km) klo 9.38 ja EK22 klo 13.18

Paljon hienompaa päätöstä rallille tuskin voisi odottaa kuin mahtipontisen ihastuttava Ruuhimäki, joka sinkoaa autoja irti maasta vähän siellä sun täällä. Aivan maaliin on vielä kuin varmuuden vuoksi rakennettu keinotekoinen jättihyppy, johon useimmiten myös rallin voittaja haluaa vielä ajaa nostamatta jalkaa kaasulta.

Katselupaikat:

  • 2,2 – 2,3km Mutka ja risteys oikealle asfaltille
  • 8,6 – 9km Vauhdikas vasen ja pitkä oikea
  • 9,4 – 11,1km Legendaarinen hyppysuora alkaa, lopussa takaviistoristeys oikealle, pienelle tielle

Teemu Suninen: ”Kisan päätös ajetaan samoissa maisemissa kuin viime vuonna. Ruuhimäessä on paljon tarkkoja jarrutuksia risteyksiin. Kova luottamus pitää olla autoon. Hyppysuoralla joutuu vähän katsomaan, miten hyppää, mutta esimerkiksi maalin iso hyppy kestää kyllä täyttä Rally2 –autolla”.

Teksti: Miika Wuorela Kuva: Moottorin arkisto

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat