2.7.2021

Retkeilyä sähköllä ja matka jatkuu bensalla – LEVC e-Camper

LEVC Camper

Sähköistetyn retkeilyauton tarjoava sarjahybridi LEVC e-Camper yhdistää noin 100 kilometriä sähköistä toimintamatkaa ja matkanjatkajana toimivan polttomoottorin.

Briteistä kuuluu mielenkiintoisia. Tuorein tuotos on taksiin pohjautuva retkeilyyn tarkoitettu sarjahybridi, jota odotellaan vuodelle 2022 haastamaan esimerkiksi tuleva Volkswagen ID Buzz. LEVC e-Camper tarjoaa noin 100 kilometriä sähköistä toimintamatkaa ja polttomoottorin käynnistämällä päästään yhteensä lähes 500 kilometriä ilman pysähdyksiä.

LEVC on valmistajana tuttu Lontoon takseista ja se julkaisi hiljattain myös samalla tavalla sähköistetyn VN5-pakettiautoversion tuolle perustalle – tuleva e-Camper pohjautuu sekin samalle rakenteelle. Yrityksen omistaa kiinalainen Geely.

– Kevyiden matkailuun tarkoitettujen pakettiautojen markkina kasvaa nopeasti ja vaikka näitä käytetään rannikoilla sekä maa-alueilla, joihin usein kuuluu luonnonpuistoja sekä suojelualueita, ne silti liikkuvat bensiini- tai dieselmoottoreilla. Tässä on mittava ristiriita. Koemme kuluttajien asenteissa tapahtuvan muutoksen ja vaatimuksen kasvavan ympäristöystävällisemmille liikkumisvaihtoehdoille ilmanlaadun parantamiseksi. Uusi sähköistetty, päästöttömään liikkumiseen kykenevä e-Camperimme tarjoaa täydellisen ratkaisun ja on varustettu laadukkailla varusteilla, joita voidaan yksilöidä asiakkaan tarpeiden mukaan, sanoo LEVC:n toimitusjohtaja Joerg Hofmann.

LEVC Camper interior

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

LEVC e-Camper

Kotimarkkinoillaan tämä LEVC e-Camper tulee maksamaan 62 250 puntaa, eli hieman reilut 72 000 euroa. Englannin keskellä Coventryssa sijaitseva LEVC valmistaa auton yhteistyössä matkailuautojen muutostöihin erikoistuneen Wellhouse Leisuren kanssa.

Pakettiautoversiosta poiketen tiloja on muokattu retkeilykäyttöä silmällä pitäen. Matkustamoon kuljetaan suuren sivulla sijaitsevan liukuoven kautta.

Takaosasta löytyy muun muassa sähköisesti toimiva keittiönurkkaus, kasaantaittuva pöytä sekä toinen rivi istuimia ja viimeksi mainitusta saa myös sängyn. Katto on nostettavissa ylös kahden hengen makuutiloja varten.

Etuistuimet kääntyvät 180-astetta ympäri kun auto on saatu määränpäähän. Autoa voi varustella esimerkiksi surffilautojen tai polkupyörien kuljettamista varten.

LEVC Camper

Tuttu voimalinja

Kuten jo todettua, tämä uutuus pohjautuu VN5-pakettiautoon, joka on tehty TX Taxin pohjalta. Samat tutut taksimaiset peruspiirteet on tallella erityisesti keulassa. Myös voimalinja on entuudestaan tuttu.

Siten e-Camper on sarjahybridi, tai toisin matkanjatkana toimivalla polttomoottorilla varustettu sähköauto, esimerkiksi BMW i3 Range Extender -mallin tapaan. Sillä voi siis edetä täysin sähköisesti, mutta polttomoottori rientää hätiin jatkamaan matkaa energian loppuessa akuista. LEVC:n tapauksessa sähköinen toimintamatka on tosin hieman vaatimaton noin 100 kilometrin suuruudellaan, joten esimerkiksi Suomessa sillä ei kovin pitkiä retkiä täyssähköisesti lataamatta tee.

Hybridivoimalinjan akkuja lataavana polttomoottorina toimii 1,5-litrainen 60-kilowattinen kolmesylinterinen bensiinimoottori. Takapyöriä pyörittävän sähkömoottorin teho on 110 kilowattia, joka on siis samalla myös järjestelmäteho.

Autoon on asennettu 31 kilowattitunnin akusto, jonka avulla sille luvataan sähköistä toimintamatkaa 60,9 mailia eli noin 100 kilometriä. Polttomoottoria hyödyntämällä kokonaistoimintamatka on 304 mailia, eli lähes 500 kilometriä.

Kotimaassaan e-Camper on jo tilattavissa ja toimitukset alkavat joulukuussa. Suomeen tätä autoa ei kannata ihan heti odotella, sillä maahantuojaa ei ole. LEVC e-Camper availee mielenkiintoista sähköistettyjen matkailuautojen markkinaa, joten sitä on hyvä pitää silmällä.

Kuvat ja lähde: LEVC