25.3.2018

Ruotsi avaa kunnille mahdollisuuden ajokieltoalueisiin 2020 alkaen

Ruotsi avaa kunnille mahdollisuuden ajokieltoalueisiin 2020 alkaen

Ruotsin ympäristöministeri ja infrastruktuuriministeri kertoivat perjantaina, että 1.1.2020 alkaen ruotsalaiskunnilla on mahdollisuus rajoittaa ajoneuvojen käyttövoimia kolmiportaisella aluejärjestelmällä.

Ruotsin infrastruktuuriministeri Tomas Eneroth ja ympäristöministeri Karolina Skog kertoivat tiedotustilaisuudessa viime perjantaina, että valtion tulevat liikenne- ja ympäristösäädökset avaavat Ruotsin kunnille mahdollisuuden ajokieltoalueisiin. Alueet astunevat voimaan 1.1.2020 ja ne tiukentuvat 1.7.2022. Käytössä olisi myös kolme erilaista aluetyyppiä.

Ministerit painottivat, että tarkoituksena on tarjota kunnille, kaupungeille ja yhteisöille tehokkaita työkaluja ilmansaasteiden hallintaan alueellaan. Lausunnoissa kiitellään myös alle kahden vuoden siirtymäajan riittävyyttä. Ruotsin lainsäädäntö ei ole rajoitusten osalta täysin valmis, mutta liikennelainsäädäntöä pyritään muuttamaan tarpeellisilta osin pikimmiten.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ehdotetut ympäristöalueet

  • Luokan 1 ympäristöalue vaikuttaa ainoastaan raskaaseen liikenteeseen ja luokitus onkin jatkoa jo joissain kunnissa käytetyille rajoituksille. Alueet rajoittavat, että alueella voidaan liikkua vain Euro 5 ja Euro 6 -luokitelluilla raskailla ajoneuvoilla vuoden 2020 loppuun asti, jonka jälkeen raja nousee Euro 6:een.
  • Luokan 2 ympäristöalue rajoittaa ensi vaiheessa dieselhenkilöautojen käytön Euro 5 ja Euro 6 -luokituksiin, mutta 1.7.2022 raja nousee Euro 6 -dieseleihin. Rajoitus koskee myös dieselhybridejä. Muiden käyttövoimien (bensiini, bensiinipohjaiset lataushybridit, kaasuautot, E85-autot) osalta rajoituksena on Euro 5, eikä raja nouse 2022. 
  • Luokan 3 ympäristöalue rajoittaa liikkumisen ainoastaan sähköautoille, polttokennoautoille ja Euro 6 -kaasuautoille. Rajoitukset koskevat myös raskasta liikennettä.

Dieseleiden hintakehitys synkeää

Ympäristöalueista uutisoineen Kauppalehden mukaan Ruotsin käytettyjen autojen markkinoilla dieseleiden hinnat ovat pudonneet alkuvuonna jo keskimäärin 12 prosentilla. Tukholman alueella, jossa mahdolliset dieselrajoitukset voisivat siirtää jopa 50 000 autoilijaa autokaupan asiakkaaksi, hinnat ovat laskeneet jopa 17 prosentilla.

On arvioitu, että ympäristöalueiden julkistamisen jälkeen hintakehitys kiihtyy entisestään.

Lähteet: Regeringskansliet, Kauppalehti Kuva: Aake Kinnunen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat