8.5.2022

Saab 9-5 kummittelee menestyjissä – Traficom-katsastusraportti 2022

Saab 9-5 II

Lexus CT200H on vähävikaisin malli ja Lexus on myös paras merkki, mutta tilastosta löytyy myös hyviä ja huonoja yllättäjiä.

Kymmenen parhaan mallin listalta löytyy Lexuksen lisäksi kolme Toyotaa, kaksi Suzukia, sekä Audi, Honda, Mini ja Saab. 10 kärjessä -ryhmän hylkäysprosentti on vähäinen, vain välillä 3,0 – 7,7 %. Lexus CT200H on ylivoimaisesti paras automalli ikäryhmässään erittäin pienellä hylkäysprosentilla 3,0%. Suzuki Swift otti hopeaa ja Toyota Verso-S pronssia.

Merkkitilaston kärkitilan otti Lexus, seuraavina Mini, Porsche, Toyota ja Honda.

Renault Clio on vikaherkin malli hylkäysprosentilla 43,3%, mikä on yli 14 -kertainen parhaaseen, Lexus CT200H -malliin verrattuna. Toiseksi suurin hylkäysprosentti on Mercedes-Benz Vitolla (40,9%), jonka ajomäärä 368 000 km on kaksinkertainen 10-vuotiaan auton keskimääräiseen ajomäärään (183 000 km) verrattuna. Kolmanneksi vikaherkin malli on Dacia Duster, joista hylättiin 39,7 %.

10-vuotiaiden runsasvikaisimmat automerkit ovat Dacia, Renault, Jeep, Nissan ja Chevrolet. Automallien laatuerot voivat olla todella suuria, vaikka autonkäyttäjien huolellisuudella tai huolettomuudellakin on merkitystä katsastustuloksiin.

Traficomin katsastusraportin malli- ja merkkikohtaisessa tuloslistassa ovat mukana ne automallit ja automerkit, joita on katsastettu vuonna 2021 vähintään 100 kappaletta kussakin ikäluokassa. Traficomin katsastustilastossa on ansiokasta, että kunkin mallin keskimääräinen ajokilometrimäärä kussakin ikäryhmässä on mainittu, mikä auttaa suhteuttamaan mallin vikamäärän mallin ajomäärään.

Vuonna 2021 määräaikaiskatsastuksessa 10-vuotiaista autoista hylättiin 18,9 %, mikä on 0,2 prosenttiyksikköä vähemmän kuin vuonna 2020.

Henkilöautojen yleisin hylkäyssyy on etuakseliston viat. Myös jousituksen ja iskunvaimennuksen sekä käyttöjarrun viat ovat yleisiä hylkäysyitä. Valaisimiin ja sähkölaitteeseen liittyvistä vioista taas annetaan selvästi eniten korjauskehotuksia.

Saab 9-5 II
Saab 9-5 saattoi jäädä lajinsa viimeiseksi, mutta neljäs sija 10-vuotiaissa automalleissa ei ole lainkaan huono saavutus.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

10-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2011 TOP 21

21 vähävikaisinta mallia, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäyssyy

  • Lexus CT200H (160 000) (3,0)
  • Suzuki Swift (118 000) (5,3)
  • Toyota Verso-S (123 000) (5,5) (jousitus ja iskunvaimennus)
  • Saab 9-5 (187 000) (6,2)
  • Audi Q7 (232 000) (6,4)
  • Toyota Corolla (138 000) (7,1) (käyttöjarru)
  • Mini Cooper (133 000) (7,1)
  • Honda Jazz (114 000) (7,7) (käyttöjarru)
  • Suzuki Grand Vitara (161 000) (7,7)
  • Toyota Auris (141 000) (7,7) (käyttöjarru)
  • Toyota Land Cruiser (224 000) (7,8)
  • Audi Q5 (218 000) (7,8) (etuakselisto)
  • Ford Fusion (119 000) (8,5)
  • Audi A7 (201 000) (8,7)
  • Honda CR-V (197 000) (8,8) (käyttöjarru)
  • Toyota Avensis (188 000) (9,0) (taka-akselisto)
  • Volkswagen Golf Plus (131 000) (9,4) (käyttöjarrun dynamometritesti)
  • Porsche Cayenne (193 000) (9,6)
  • Volkswagen Touareg (220 000) (9,9)
  • Peugeot 107 (99 000) (9,9)
  • Suzuki Alto (98 000) (9,9)
Lexus pärjäsi hyvin merkkien välisessä taistossa.

10-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2011, merkkien TOP 10

Ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäykseen johtanut vika

  • Lexus (165 000) (6,1) (jousitus ja iskunvaimennus)
  • Mini (131 000) (8,2) (sisäinen valvontajärjestelmä OBD)
  • Porsche (170 000) (8,9)
  • Toyota (162 000) (9,9) (käyttöjarru)
  • Honda (167 000) (10,8) (käyttöjarru)
  • Audi (200 000) (11,4) (jousitus ja iskunvaimennus)
  • Jaguar (192 000) (11,9)
  • Suzuki (122 000) (12,3) (jousitus ja iskunvaimennus)
  • Smart (82 000) (15,0)
  • Volvo (228 000) (16,1) (jousitus ja iskunvaimennus)

10-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2011
Keskimääräinen hylkäysprosentti 18,9 %
Keskimääräiset ajokilometrit 183 000 km
Yleisin hylkäyssyy: Etuakselisto

Renault Clio Traficom katsastustilasto 2022 luotettavuus viat vika tyyppiviat
Clion tulos ei anna aihetta juhlaan.

10-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2011 FLOP 10

10 runsasvikaisinta mallia, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäyssyy

  • Renault Clio (120 000) (43,3) (etuakselisto)
  • Mercedes-Benz Vito (368 000) (40,9) (seisontajarrun dynamometritesti)
  • Dacia Duster (172 000) (39,7) (ohjausnivelet ja -tangot)
  • Peugeot 5008 (213 000) (37,9) (etuakselisto)
  • Hyundai Santa Fe (245 000) (37,5) (etuakselisto)
  • Nissan Qashqai+2 (194 000) (37,5) (etuakselisto)
  • Renault Scénic (190 000) (36,9) (jousitus ja iskunvaimennus)
  • Hyundai i40 (210 000) (36,7) (ohjausnivelet ja -tangot)
  • Kia Sportage (181 000) (35,7) (seisontajarrun dynamometritesti)
  • Renault Twingo (91 000) (35,0) (etuakselisto)

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

10-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2011, merkkien FLOP 10

Ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäykseen johtanut vika

  • Dacia (165 000) (39,7) (etuakselisto)
  • Renault (159 000) (35,0) (jousitus ja iskunvaimennus)
  • Jeep (187 000) (33,8) (taka-akselisto)
  • Nissan (157 000) (31,0) (etuakselisto)
  • Chevrolet (146 000) (27,6) (jousitus ja iskunvaimennus)
  • Citroën (149 000) (26,3) (etuakselisto)
  • Fiat (111 000) (25,8) (jousitus ja iskunvaimennus)
  • Kia (156 000) (25,1) (etuakselisto)
  • Peugeot (166 000) (23,6) (etuakselisto)
  • Hyundai (147 000) (23,3) (seisontajarrun dynamometritesti)
Dacian dilemma
Meidän täytyy lakata tapaamasta näin.

Hyvä mieltää: katsastustilastot eivät kerro kaikkea

Katsastustilastot eivät kuitenkaan kerro kaikkea laatueroista. Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että ne eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut merkittävimmät isot viat liittyvät yleensä akselistoihin, pyöräntuentaan, ohjauslaitteisiin ja niiden nivelten kulumiseen, jarruihin ja pakokaasupäästöihin.

Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella.

Tiepalveluraporteissa todetut tielle pysäyttäneet viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat. Tielle pysäyttävistä teknisistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin, erityisesti akun simahtamiseen. Akkuviat ovat yleisiä polttomoottoriautojen käynnistysakuissa. Myös sähköautoissa on ollut akkuvikoja: Nämä viat keskittyvät sähköauton 12 voltin ohjainlaite- ja käynnistysakkuun. Sen sijaan sähköautojen varsinainen sähkötekniikka, kuten korkeajänniteakut, sähkömoottorit ja latausjärjestelmä ovat toistaiseksi osoittautuneet varsin luotettaviksi, mutta kovin pitkäaikaista kokemusta näistä ei vielä ole.

Katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro yhdessäkään kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle.
Nämä viat tulevat tiepalveluraporttiin vain silloin, kun ne keskeyttävät ajamisen yllättäen kesken matkan. Usein tällainen vika ilmaisee itsensä alkuvaiheessa esimerkiksi tehottomuudella, metelillä tai värinällä ja auto ajetaan tai hinautetaan korjaamoon. Vakava moottori- tai vaihteistovika korjautetaan ennen matkalle lähtöä tai määräaikaiskatsastukseen menoa.

Entistä iäkkäämpiä autoja – entistä enemmän vikoja

Katsastettujen henkilöautojen keski-ikä nousi hieman: Vuonna 2021 keski-ikä oli 14,5 vuotta, kun edeltävänä vuonna vastaava luku oli 14,3. Kaikista henkilöautojen määräaikaiskatsastuksista vuonna 2021 hylättiin 27,2 prosenttia, noin prosenttiyksikön verran enemmän kuin edeltävänä vuonna (26,2%).

Traficom julkaisee henkilöautojen merkki- ja mallikohtaiset katsastuksen vikatilastot vuosittain 3 – 15-vuotiaista henkilöautoista. Vuonna 2021 määräaikaiskatsastuksessa 3 - 15-vuotiaista henkilöautoista hylättiin keskimäärin 19,8 %, mikä oli 0,3 prosenttiyksikköä enemmän kuin vuonna 2020. Ensimmäisen kerran katsastukseen tulleista 3-vuotiaista autoista hylättiin 3,1 %, kun edeltävänä vuonna luku oli 2,9 %. Myös 4 - 6-vuotiaita autoja hylättiin hieman edeltävää vuotta enemmän.

Alle 10 vuotta vanhojen henkilöautojen osalta hylättyjen katsastusten määrään nousuun vaikuttaa mm. katsastusaikavälin harventuminen.

– Uudempien autojen katsastustulokset eivät kuitenkaan juuri vaikuta kaikista katsastuksista laskettuun hylkäysprosentiin, koska vanhemmissa autoissa havaitaan vikoja ja niitä myös hylätään katsastuksessa moninkertainen määrä uudempiin verrattuna. Kaikista hylätyistä katsastuksista yli 70% kohdistuu 14 vuotta ja sitä vanhempien ajoneuvojen katsastuksiin, tarkentaa Traficomin tarkastaja Vesa Lampinen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Takaisinkutsut Traficomin kotisivuilla

Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet vikamahdollisuudet, joista tiedotetaan autojen omistajille. Lisäksi takaisinkutsuvikojen lista löytyy Traficomin verkkosivuilta.

Suosittujen automallien tyyppivikatietolista löytyy Moottorin verkkosivuilta. Vikatietolista sisältää yli sadan suositun mallin tyyppiviat. Lista päivitetään kerran vuodessa heinäkuussa. Listaan on katsastus- ja tiepalveluraporttien lisäksi koottu tietoja auton omistajien ilmoittamista vioista sekä takaisinkutsukampanjoista Suomessa ja Saksassa.

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Traficom -katsastustilasto

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat