6.12.2022 Ajoneuvot Sähköauto haastaa dieselfarmarin – parivertailussa Volkswagen ID.4 ja Passat TDI Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kumpi on parempi ja kumpi kannattavampi, sähkö- vai dieselauto? Moottorin tuore parivertailu, johon ottaa osaa Volkswagen ID.4 ja Volkswagen Passat TDI, antaa vastauksia. Viime vuosien kehitys on johtanut uuden auton ostajan ennenkokemattoman kysymyksen äärelle: onko sähköautosta perinteisen auton korvaajaksi? Samalla kun yhä useammat autonvalmistajat keskittävät suunnittelu- ja tuotantoresurssejaan sähköautoihin, nykyisenkaltaisten polttomoottoriautojen osuus väistämättä vähenee. Suomessakin sähköautot ovat tunkeutuneet entistä lähemmäs ensirekisteröintien kärkisijoja.Ja koska uusien autojen markkinat heijastuvat ajan myötä suoraan käytettyjen autojen tarjontaan, kysymys koskettaa ennen pitkää yhä useampia kuluttajia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTyypilliset edustajatLähdimme purkamaan tätä vyyhtiä kahdella hyvin tyypillisellä Volkswagenilla. Niistä Passat, jonka nykyinen sukupolvi on ollut tuotannossa vuodesta 2014, lienee kaikille tuttu mallinimi. Se on toiminut jo hyvin pitkään yhtenä ylemmän keskiluokan peruspilarina, mutta viime vuosina tämä segmentti on ollut hiipumaan päin, kun kilpakumppanit ovat yksi toisensa jälkeen siirtyneet katumaasturimaiseen tarjontaan.Sähköautojen uusi tuleminen on vain kiihdyttänyt tätä evoluutiota. Raskas akkupaketti on painojakautuman vuoksi järkevintä sijoittaa auton pohjaan, mikä istuu luontevasti yhteen korkean maavaran muodin kanssa. Kaksi vuotta sitten esitelty ID.4 on lajityypin ruumiillistuma: se on rakennettu VW-konsernin sähköautoille tarkoitetulle perusrakenteelle, missä keulaa on lyhennetty ja matkustamoa pidennetty traditionaaliseen Passat-asetteluun verrattuna. Lopputulos on eräänlainen viistoperän, farmarin, tila-auton ja katumaasturin sekoitus.Neliveto eri tavoinVertailuautojen välistä korkeuseroa tasoittaa hieman se, että mukaan osallistuu Passatin nelivetoinen Variant Alltrack 2.0 TDI SCR 4Motion DSG -versio, jonka maavara on tavallista Variant-farkkua suurempi. Tämä ”mökkifarmari” on osuva vastapari siksikin, että myös ID.4:n GTX Dual Motor AWD 77 kWh -malli raapii molemmista päistään: siinä käytetään kahta sähkömoottoria, joista toinen syöttää voimaa etu- ja toinen taka-akselille. Näin syntyvä neliveto ilman auton halki kulkevaa nivelakselia vaikuttaa osaltaan tilankäyttöön, mutta miten on ajettavuuden, suorituskyvyn ja etenkin ajokustannusten laita? Niihin antaa vastauksia perusteellinen parivertailu, joka julkaistaan 7.12. ilmestyvässä Moottorin numerossa 12/2022.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Tuomas Rajala Mittaukset: Test Finland Oy / Juuso Kallioinen ja Pasi Piironen Lue lisää Kaikki artikkelit 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 12.11.2024 Uutinen Yksi rajapyykki ylitetty – Suomessa on nyt yli 100 sähkökuorma-autoa 11.11.2024 Ajoneuvot Goldfinger!… Klassikko-Bondin 60-vuotista taivalta juhlistavat sekä hyvis että pahis, Aston Martin ja Rolls-Royce 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta 8.11.2024 Ajoneuvot Eläköön Karma Invictus: Fisker Karma on löytänyt jälleen uuden muodon, vaikka jo toinen Fisker-automerkki on nurin 8.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: tällaisena et ole Toyota RAV4:ää ennen nähnyt 7.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Advntr, Wkndr, Zeus, Thetis ja Gaia – Kia vie tulevaisuuden maastoon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä