6.9.2023 Ajoneuvot Sähköautossa vakuutusyhtiölle polttomoottoriautoa suurempi riski , mutta se ei johdu käyttövoimasta – jopa 50 000 euron korvauskustannuksia maksettu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautojen riskikerroin on vakuutusyhtiö Fennian mukaan lähes 1,5-kertainen verrattuna polttomoottoriautoon. Ainakaan vielä vakuutusdatasta ei näy, että sähköautot syttyisivät palamaan useammin kuin muilla käyttövoimilla varustetut autot, sanoo liiketoimintajajohtaja Mikko Pöyhönen vakuutusyhtiö Fenniasta.Sähköautojen syyllistäminen on siis ennenaikaista ainakin tulipalonäkökulmasta – vaikkakin sähköautot ovat muuten vakuutuksen näkökulmasta suurempi riski vakuutusyhtiölle kuin polttomoottoriautot.– Mutta se ei johdu käyttövoimasta, Pöyhönen korostaa.Pöyhösen mukaan sähköautot ovat vakuutusyhtiölle suurempi riski muista syistä. Ne syyt ovat kalliimmat korjauskustannukset, sekä se, että sähköauton vahinkotodennäköisyys on suurempi.– Sähköautojen onnettomuustiheys on 20 prosenttia suurempi kuin muilla käyttövoimilla varustettujen autojen onnettomuustiheys, tämä näkyy aivan selvästi tilastoissa, liiketoiminnan kehityspäällikkö Henri Schaffter Fenniasta sanoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköautoilla korkeammat massatSuuremman vahinkotodennäköisyyden sähköauto muodostaa siksi, että sähköautojen massat ovat suuremmat, mutta niiden suorituskyky on myös korkeampi. Korkeampi suorituskyky voi tarkoittaa sitä, että auto lähtee ”niin sanotusti helpommin lapasesta”.Kun toteutuneet korjauskustannukset ovat myös parikymmentä prosenttia isommat, sähköauto nähdään vakuutusyhtiössä 1,44 kertaa – siis lähes 1,5-kertaa suuremmaksi riskiksi kuin polttomoottoriauto.Tämä näkyy suoraan myös sähköautojen autovakuutusten korkeampina hintoinaSähköautojen korjaaminen on polttomoottoriautoihin verrattuna kalliimpaa sen vuoksi, että sähköautoissa oleva tekniikka on modernia ja sen vuoksi varaosat ovat kalliimpia, mutta myös siitä, että sähköauton korjaamiseen kuluu keskimäärä enemmän aikaa.– Sähköautojen keskimääräinen lunastuskorvaus on 35 000 euroa, kun polttomoottoriautoilla keskimääräinen lunastuskorvaus on 17 000 euroa, Henri Schaffter Fenniasta sanoo.Schaffter sanoo, että luvut ovat sikäli vertailukelpoisia, että vertailuaineistoon on haettu sähköautoihin nähden vertailukelpoiset ajoneuvot polttomoottoriautojen tilastosta.Rengasrikot sähköautoilla yleisempiäSähköautojen akkujen korjauskustannukset ovat puhuttaneet aiemminkin. Henri Schaffter sanoo, että Fennian korvaamat yksittäiset korjauskustannukset ovat nousseet kymmeniin tuhansiin euroihin, suurin yksittäinen korjauskustannut on ollut noin 50 000 euroa.– Kun aikaa kuluu, näistäkin saadaan erillinen tilastonsa, Schaffter sanoo.Schaffterin mukaan autopalvelussa eli autojen hinaustapauksissa on olemassa selvä piikki sähköautoissa verrattuna muihin käyttövoimiin.– Rengasrikot sähköautoilla ovat yleisempiä. Autoissa on matalaprofiilirenkaat ja enemmän painoa, niin renkaita rikkoutuu helpommin, Schaffter sanoo.Fennian autovakuutus korvaa sähköauton hinauksen lähimmälle latausasemalle myös siinä tapauksessa, jos sähköauton akusta loppuu virta kesken ajon. Polttomoottoriautojen polttoaineen loppumista Fennian vakuutus ei korvaa.– Sikäli autotyypit ovat eriarvoisessa asemassa, mutta polttoainetta autoon on helpompi saada kuin sähköä, Schaffter Fenniasta sanoo.Sähköautojen kohdalla hinatut matkat lähimmälle korjaamoille ovat myös pidempiä, koska sähköautoihin erikoistuneita korjaamoita on vielä vähemmän.Teksti Manu Tuppurainen Kuva Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 9.10.2024 Uutinen Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 8.10.2024 Uutinen Ylpeästi sähköllä: Brittiläinen Kia PridEV-sähkökonversio 8.10.2024 Liikenneturvallisuus Talvi tulee, auto lähtee käsistä – nokkakolareita sattuu liukkailla keleillä 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 7.10.2024 Uutinen Sähköautojen paloriskit – näin pelastusala ohjeistaa 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 6.10.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Aceman – ovela välimalli Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 8.10.2024 Päivän kuva Päivän kuva: onko tämä muka Rovaniemi? 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä