6.9.2023

Sähköautossa vakuutusyhtiölle polttomoottoriautoa suurempi riski , mutta se ei johdu käyttövoimasta – jopa 50 000 euron korvauskustannuksia maksettu

Sähköautojen riskikerroin on vakuutusyhtiö Fennian mukaan lähes 1,5-kertainen verrattuna polttomoottoriautoon.

Ainakaan vielä vakuutusdatasta ei näy, että sähköautot syttyisivät palamaan useammin kuin muilla käyttövoimilla varustetut autot, sanoo liiketoimintajajohtaja Mikko Pöyhönen vakuutusyhtiö Fenniasta.

Sähköautojen syyllistäminen on siis ennenaikaista ainakin tulipalonäkökulmasta – vaikkakin sähköautot ovat muuten vakuutuksen näkökulmasta suurempi riski vakuutusyhtiölle kuin polttomoottoriautot.

– Mutta se ei johdu käyttövoimasta, Pöyhönen korostaa.

Pöyhösen mukaan sähköautot ovat vakuutusyhtiölle suurempi riski muista syistä. Ne syyt ovat kalliimmat korjauskustannukset, sekä se, että sähköauton vahinkotodennäköisyys on suurempi.

– Sähköautojen onnettomuustiheys on 20 prosenttia suurempi kuin muilla käyttövoimilla varustettujen autojen onnettomuustiheys, tämä näkyy aivan selvästi tilastoissa, liiketoiminnan kehityspäällikkö Henri Schaffter Fenniasta sanoo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sähköautoilla korkeammat massat

Suuremman vahinkotodennäköisyyden sähköauto muodostaa siksi, että sähköautojen massat ovat suuremmat, mutta niiden suorituskyky on myös korkeampi. Korkeampi suorituskyky voi tarkoittaa sitä, että auto lähtee ”niin sanotusti helpommin lapasesta”.

Kun toteutuneet korjauskustannukset ovat myös parikymmentä prosenttia isommat, sähköauto nähdään vakuutusyhtiössä 1,44 kertaa – siis lähes 1,5-kertaa suuremmaksi riskiksi kuin polttomoottoriauto.

Tämä näkyy suoraan myös sähköautojen autovakuutusten korkeampina hintoina

Sähköautojen korjaaminen on polttomoottoriautoihin verrattuna kalliimpaa sen vuoksi, että sähköautoissa oleva tekniikka on modernia ja sen vuoksi varaosat ovat kalliimpia, mutta myös siitä, että sähköauton korjaamiseen kuluu keskimäärä enemmän aikaa.

– Sähköautojen keskimääräinen lunastuskorvaus on 35 000 euroa, kun polttomoottoriautoilla keskimääräinen lunastuskorvaus on 17 000 euroa, Henri Schaffter Fenniasta sanoo.

Schaffter sanoo, että luvut ovat sikäli vertailukelpoisia, että vertailuaineistoon on haettu sähköautoihin nähden vertailukelpoiset ajoneuvot polttomoottoriautojen tilastosta.

Rengasrikot sähköautoilla yleisempiä

Sähköautojen akkujen korjauskustannukset ovat puhuttaneet aiemminkin. Henri Schaffter sanoo, että Fennian korvaamat yksittäiset korjauskustannukset ovat nousseet kymmeniin tuhansiin euroihin, suurin yksittäinen korjauskustannut on ollut noin 50 000 euroa.

– Kun aikaa kuluu, näistäkin saadaan erillinen tilastonsa, Schaffter sanoo.

Schaffterin mukaan autopalvelussa eli autojen hinaustapauksissa on olemassa selvä piikki sähköautoissa verrattuna muihin käyttövoimiin.

– Rengasrikot sähköautoilla ovat yleisempiä. Autoissa on matalaprofiilirenkaat ja enemmän painoa, niin renkaita rikkoutuu helpommin, Schaffter sanoo.

Fennian autovakuutus korvaa sähköauton hinauksen lähimmälle latausasemalle myös siinä tapauksessa, jos sähköauton akusta loppuu virta kesken ajon. Polttomoottoriautojen polttoaineen loppumista Fennian vakuutus ei korvaa.

– Sikäli autotyypit ovat eriarvoisessa asemassa, mutta polttoainetta autoon on helpompi saada kuin sähköä, Schaffter Fenniasta sanoo.

Sähköautojen kohdalla hinatut matkat lähimmälle korjaamoille ovat myös pidempiä, koska sähköautoihin erikoistuneita korjaamoita on vielä vähemmän.

Teksti Manu Tuppurainen Kuva Moottorin arkisto

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat