24.8.2022

Sähkötaksit tulevat! Hiljaiset taksit lisääntyvät usean yrittäjän voimin

Taksitolppa

Suomen Taksiliiton mukaan intoa sähköautoihin olisi, etenkin suurimmissa kaupungeissa. Investointihalukkuutta rajoittaa se, ettei taksiala ole vielä toipunut koronaa edeltävälle tasolle.

Liikenteessä olevien täyssähköisten taksien määrät ovat kasvussa.

– Kuluvan vuoden elokuun alussa rekistereissä oli 566 täyssähkötaksia, joista 555 henkilöautoja,

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin erityisasiantuntija Ari Väisänen kertoo.

Muutos on ollut varsin rivakkaa, sillä Traficomin tilastojen mukaan vuoden 2021 lopussa Manner-Suomessa oli rekisterissä 297 täyssähköistä taksia, kertoi Moottori maaliskuun alussa otsikolla Sähkötaksien määrä kasvaa kuukausi kuukaudelta.

Suomessa oli elokuun alussa taksiliikennekäytössä kaikkiaan 13 973 ajoneuvoa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Taksi Helsinki: kymmenes sähköautoja

Taksi Helsinki Oy:n toimitusjohtaja Juha Pentikäinen kertoo yhtiönsä sähkötaksitilanteen elävän lähes päivittäin.

–  Uusia sähköautoja otetaan käyttöön sitä mukaa, kun niitä valmistajat/maahantuojat/myyjät saavat linjoilta ulos. Tällä hetkellä meillä reippaasti yli 100 sähköautoa eli kalustosta noin 10 prosenttia.

Moni yhtiön yrittäjä aikoo hankkia sähköauton taksikäyttöön.

– Tähän asti haasteena on ollut paitsi sähköautojen saatavuus ja hankintahinta myös niiden toimintamatka ja sen ohella latauspisteiden saavutettavuus, Pentikäinen erittelee.

– Nyt kun tarjonta lisääntyy, toimintamatkat kasvavat ja latausasemia tulee lisää, yhä useampi taksiyrittäjä on vaihtamassa sähköautoon.

Mercedes-Benz EQA

Taksiliitto: Intoa olisi, etenkin suurimmissa kaupungeissa

– Intoa olisi, tällä hetkellä se ei vielä näy tilastoissa, koska autojen toimitusajat ovat kovin pitkiä komponenttipulasta johtuen, kuvaa Suomen Taksiliiton tekninen asiantuntija Ville Jaakola alan suhtautumista täyssähköajoneuvoihin.

Taloudelliset mahdollisuudet ovat yksi haaste.

– Investointihalukkuutta rajoittaa myös kaksi vuotta jatkunut koronatilanne, taksiala ei ole vieläkään toipunut koronaa edeltävälle tasolle. Alan kokonaisliikevaihto on edelleen jäljessä koronaa edeltävästä ajasta.

Jaakola muistuttaa, että taksikaupasta merkittävä osa toteutuu suurimmissa kaupungeissa, sama pätee myös täyssähkötakseihin.

– Tuntuma on, että haja-asutusalueilla täyssähköä suositumpia ovat lataushybridit, niiden toimintasäteet soveltuvat paremmin harvaan asutuille alueille.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kolmasosa FixuTaxeista sähköautoja

Cabonline Finland Oy toimii Suomessa pääkaupunkiseudulla ja Oulun alueella, kahdella eri tuotemerkillä, jotka ovat Kovanen ja FixuTaxi. Käytössä on usean sadan taksiauton armada.

Yrityksen operatiivinen johtaja Lasse Huttunen myöntää, että polttoaineiden hinnannousu on vahvistanut yrittäjien halua siirtyä täyssähköautoihin.

– Muutosta on kuitenkin hidastanut merkittävästi täyssähköautojen erittäin pitkät toimitusajat.

FixuTaxeista liki kolmasosa (33,2 %) on sähköisiä, tila- ja invatakseista 1,5 prosenttia. Kovasen takseista täyssähköisiä on puolestaan 2,7 prosenttia, tilatakseista 1,3 prosenttia.

– Valtaosa yrittäjistämme suunnittelee sähköauton hankintaa, ja pyrimmekin siihen, että kun auton vaihto on ajankohtainen, valinta kohdistuisi jatkossa aina sähköautoon. FixuTaxien sähköistyminen on ollut jo tänä vuonna nopeaa, ja tahti tulee jatkumaan samanlaisena, Huttunen arvioi.

Hän kertoo yrityksen ennusteesta, jonka mukaan vuoden 2023 lopussa FixuTaxin kalustosta valtaosa on täyssähköautoja.

– Kovasen kalustona käytämme vain Mercedes-Benzin autoja. Merkki on vasta nyt aloittamassa taksikäyttöön hyvin soveltuvan täyssähköisen EQE-mallin toimitukset Suomessa. Tämän johdosta Kovasen kaluston sähköistyminen on käynnistymässä toden teolla vasta nyt, mutta uskomme että muutos tulee olemaan nopeaa ensi vuoden kuluessa, Huttunen taustoittaa.

Menevällä 130 sähkötaksia

Taksiyhtiö Menevä Oy:n toimitusjohtaja Tuomo Halminen kertoo, heillä olevan ajossa noin 130 täyssähköautoa, joista 35 on tila-autoja.

– Sähköautojen määrä vastaa noin 15 prosenttia aktiivisesti ajossamme olevista autoista. Näistä autoista yli puolet palvelee pääkaupunkiseudulla., Halminen kertoo ja lisää, että Rovaniemellä on ollut pioneerihenkeä.

– Siellä merkittävä osa palvelustamme toteutetaan sähköllä toimivalla kalustolla. Muualla sähköautoja on vasta yksittäisiä.

– Esimerkit ovat näyttäneet, että sähköautot soveltuvat jo pääosaan normaaleista kuljetuksista.

Halmisen mukaan ”erittäin merkittävä osa autoilijoista” on kiinnostunut sähköautoista. Ja ehdottomasti suurin syy siirtyä sähköautoihin ovat nestepolttoaineiden hintojen nousu.

– Muut edut tulevat esiin vasta kokemuksen kertyessä.

Taksi_kuvituskuva_8_2022_MJ

Lähitaksien sähköistyminen käynnissä

Lähitaksin vt. toimitusjohtaja Pasi Rokosa kertoo, että tällä hetkellä Lähitaksin kaikista autoista noin 8 prosenttia on täyssähköisiä. Lähitaksin piirissä on kaikkiaan noin 1 400 autoa.

Lähitulevaisuuden näkymät ovat selkeät: taksikalusto muuttuu yhä pihimmäksi ja vähäpäästöisemmäksi.

– Olemme teettämässä lähiaikoina toista kyselyä täyssähköauton tai vähäpäästöisen (hiilidioksidipäästöt enintään 50 g/km) hankinnasta autoilijoillemme. Määrä kasvaa koko ajan. Vauhti on ollut rivakkaa vuoden sisällä.

– Halukkuus on luonnollisesti suurempaa nestepolttoaineiden kalleudesta johtuen, Rokosa toteaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Heinäkuu toi Korsisaarelle sähkötaksin

Taksiyhtiö Korsisaarelle tuli heinäkuussa ensimmäinen täyssähkötaksi, Škoda Enyaq, josta saadut ensikokemukset ovat yrityksen toimitusjohtaja Antti Korsisaaren mukaan olleet myönteisiä. Toinen Enyaq on jo tilattu.

– Kuljettajamme yllättyi siitä, kuinka hiljainen täyssähköauto on ajossa, etenkin hyväkuntoisilla tienpinnoilla. Hiljaisempi matkustamo on ajomukavuutta myös kyydittävien kannalta.

Antti Korsisaaren mukaan yritys hankkisi mieluusti lisääkin sähkötakseja, mutta haasteena on kookkaiden ajoneuvojen puute.

– Koska me olemme erikoistuneet esteettömiin kuljetuksiin, jotka vaativat autoilta reilua kokoa ja hissejä, on suurin osa autoistamme tilatakseja. Valitettavasti markkinoilla ei ole saatavilla täyssähköllisiä tähän tarpeeseen soveltuvia tila-autoja, jonka vuoksi niitä ei meilläkään vielä ole.

Korsisaari-yhtiöt hoitavat muun muassa tilausajoja, taksiliikennettä sekä elämysmatkoja. Taksiautoja on tarjolla kaikkiaan 51 kappaletta. Yhtiöillä on toimintaa monilla paikkakunnilla, pääasiallisina toiminta-alueina ovat Keski-Uusimaa ja pääkaupunkiseutu.

Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähde: Suomen Taksiliitto, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, taksiyhtiöt

a:2:{i:0;s:6:"109973";i:1;s:6:"104160";}

Kommentoi artikkelia