16.6.2021

Siivetönnä matalalentoa: Porsche 911 GT3 Touring on 510 hevosvoiman arkiauto

Porsche 911 GT3 Touring 992

Edellinen Porsche 911 GT3 Touring oli huomattavan suosittu, sillä GT3:n mainiot puolet yhdistyivät melko tavalliseen olemukseen arkisempia ajoja varten. Uusi versio ei tee tässä poikkeusta.

Arkistoista löytyy joskus aarteita. Porsche tarjosi aluksi Touring-varustepakettia vuoden 1973 911 Carrera RS:ään ja pienellä tarkastelulla tästä syntyi idea. 2017 mallistoon saapui 911 GT3 Touring, joka oli kuin GT3, mutta matkantekoon ja arkiajoon suunnattuna. Ennen kaikkea parkkipaikoilla ja ostoskeskuksissa hiukan noloksikin koettava takasiipi oli jätetty asentamatta. Asiakkaisiin tämä vetos ja 991-mallipolven Porsche 911 GT3 Touring olikin huomattavan suosittu.

Porsche 911 GT3 Touring 992

Suosion myötä tulevat tietysti jatko-osat, joten kun Porsche esitteli hiljattain uuden 911 GT3:n (992) huomattavan itsevarmalla takasiivellä varustettuna, oli lähinnä ajan kysymys milloin Touring-varusteversio palaa mallistoon. Se hetki on nyt.

Porsche 911 GT3 Touring 992

510 hevosvoiman 4,0-litrainen vapaasti hengittävä bokserikutonen on ennallaan emomalliin nähden. Vaihteistovaihtoehtoja on tällä kertaa Touringissakin kaksi: kuusivaihteinen manuaali tai seitsemänvaihteinen PDK-kaksoiskytkinautomaatti. Myös etuakselin päällekkäiset kolmiotukivarret ovat periytyneet GT3-versiosta. Touring painaa tismalleen saman kuin GT3 (1 418 kg manuaalilla, 1 435 kg PDK:lla), joten erot ovat lopulta pieniä.

Niistä merkittävin on GT3:n kookkaan takasiiven korvautuminen 992-mallipolven kesymmistä versioista tutulla aktiivsella takaspoilerilla. Muita yksityiskohtia ovat takakatteen GT3 Touring -mallimerkintä, uskomaton joukko mustaksi vaihdettuja kosmeettisia yksityiskohtia sekä nyt korinvärisenä hiukan rauhallisempi keulailme. Touringiin on saatavissa myös erityisen musta nahkasisusta, joka tarjoaa vaihtoehdon GT3:n Alcantaralle.

Porsche 911 GT3 Touring 992

Porsche 911 GT3 Touring on saatavissa valmistajan mukaan nyt. Varustepaketti on saatavissa ilman lisähintaa GT3-versioon verrattuna, joten Suomessa tilin saldon tulee olla 314 606 euroa tai enemmän.

Mikäli esittelyvideon tie näyttää makealta, voi Mallorcalla sijaitsevan Ma-2141:n nerokkuuteen tutustua artikkelissamme.

Lähde ja kuvat: Porsche

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat