13.12.2022 Ajoneuvot Sono Motorsilla vaikeuksia – uhkaako Uudenkaupungin Sion-auton tuotanto kaatua jo ennen aloittamista? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sono Motorsin johtajat kertovat videolla, että yrityksellä on suuria taloudellisia vaikeuksia ja Sion-sähköauton tuotanto on vaarassa. Valmet Automotiven tehtaalla Uudessakaupungissa oli määrä alkaa aurinkopaneeleilla toimivan Sion-sähköauton tuotanto vuoden 2023 aikana. Nyt kuitenkin näyttää siltä, että tuotanto on vaarassa, sillä Sono Motorsin johtajat ovat julkaisseet nettisivuillaan videon, jossa he kertovat yrityksen taloudellisesta ahdingosta.Ratkaisua ongelmaan ja siihen, ettei Sion-auton tarina päättyisi ennen kuin sen valmistusta on edes ehditty aloittaa etsitään nyt joukkorahoituskampajalla. Sono Motors on julkaissut kaikkiaan 50 päivää kestävän kampanjan, jonka tarkoituksena on ratkaista se, että Sion-auto päätyy lopulta tuotantoon Uudenkaupungin autotehtaalla.Sono Motorsin nettisivuilla on laskuri, joka kertoo siitä, kuinka kauan rahoituskampanja on voimassa. Laskurin mukana nettisivuilla lukee saatesanat: "Emme saaneet tarpeeksi rahaa lunastaaksemme lupauksemme. Looginen seuraus olisi nyt keskeyttää Sion-projekti ja keskittyä puhtaasti aurinkopaneeliliiketoimintaamme. Mutta emme halua valita tätä vaihtoehtoa. Se ei ole Sonon tapa. Olemme yhteisöllemme velkaa, että annamme heille mahdollisuuden päättää, kuinka tarinamme jatkuu."Myös muuta rahoitusta Sion-projektin jatkumiselle haetaan.Uudesta Sion-sähköautosta voi siis tehdä varauksen nettisivuilla – tai jo varauksen tehneet voivat myös korottaa maksamaansa käsirahaansa. Tähän mennessä Sionilla on jo kymmeniä tuhansia tilaajia ja uudella kampanjalla etsitään vielä noin 3 500 uutta tilaajaa. Joukkorahoituskampanjan kautta auton tilaajat myös säästävät 3 000 euroa siinä vaiheessa, kun valmis auto toimitetaan asiakkaalle.Sion on sähköauto edullisimmasta päästä.Jos yrityksen pelastussuunnitelma kariutuu, Sono Motors jatkaa toimintaa myymällä aurinkopaneeleita, koska niiden myyminen ei sido niin paljoa pääomaa. Sono Motors on tehnyt myös alustavan sopimuksen Etelä-Savossa Juvalla toimivan Valoe-yrityksen kanssa aurinkopaneeleiden toimittamisesta Sion-sähköautoon.Sion-auton tuotanto on määrä alkaa Uudenkaupungin autotehtaalla ensi vuoden jälkimmäisellä puoliskolla. Aluksi tuotanto käynnistyisi hiljalleen, mutta vuosituotanto olisi määrä nostaa 43 000 autoon. Valmet Automotiven ja Sono Motorsin solmiman sopimuksen mukaan Sion-autoja valmistettaisi Uudessakaupungissa 257 000 kappaletta.Valmet Automotiven tehtaalla Uudessakaupungissa aloitettiin joulukuun alussa toisen aurinkopaneeleilla toimivan hollantilaisen Lightyear 0 -sähköauton tuotanto. Lightyear 0 on vielä piensarjatuotantoa, mutta hollantilaisyhtiö tähtää massatuotantoon seuraavan automallinsa kanssa, jonka on tarkoitus tulla myyntiin vuonna 2025.Sono Motorsin ahdingosta kertoivat ensimmäisenä Tekniikan Maailma ja Kauppalehti.Teksti: Manu TuppurainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.2.2025 Koeajo Koeajo: Fiat Grande Panda – neljä metriä makeaa elämää 18.2.2025 Taksit Taksilaki ei toimi, koska sitä ei valvota 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 17.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 Aircross – tilavammin budjettimatkalle 17.2.2025 Liikenneturvallisuus Viidellä keinolla tieliikenteen kuolemat vähenevät vuoteen 2030 mennessä 16.2.2025 Ajatuksia autoista Vaihdeläpyskät ovat paljon hyödyllisemmät sähköautoissa, vaikkei niissä ole edes vaihteita – Ajatuksia autoista 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 18.2.2025 Autonäyttely Tiesitkö, että Citroën valmisti aikanaan retkikunnille autoja, joissa takarenkaat on korvattu teloilla? 18.2.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: me kysyimme, te vastasitte – lukijoiden kokemukset Mercedes-Benz W124 -korimallista 19.2.2025 Koeajo Koeajo: Fiat Grande Panda – neljä metriä makeaa elämää 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle