2.9.2022 Ajoneuvot Suuritehoinen kotilatausasema on nyt suosiossa – myynti kaksinkertaistui alkuvuonna! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tehokkaimpien sähköautojen kotilatauslaitteiden myynti peräti kaksinkertaistui alkuvuonna, kaikkiaan latauslaitteita myytiin peräti yli 20000 vuoden ensimmäisellä puoliskolla. Sähköautojen kotilatauslaitteiden myynti on käynyt vilkkaana vuoden ensimmäisellä puoliskolla. Kiinteistöihin asennettavia sähköautojen latauslaitteita myytiin vuoden ensimmäisellä puoliskolla 20 018 kappaletta, mikä on 28 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin, kertoo Sähköteknisen kaupan liiton (STK) ylläpitämä tilasto.Samalla kun myynti on kasvanut, kiinnostus myös suurempitehoisia latauslaitteita kohtaan on kasvanut merkittävästi. Maksimiteholtaan 22 kilowatin peruslatauslaitteet vastasivat yksin kasvusta, ja vuoden ensimmäisellä puoliskolla niitä myytiin 101 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin.STK kertoo, että kaikkien alempitehoisten peruslatauspisteiden (11 kW, 7,4 kW ja 3,7 kW) myyntimäärät laskivat, joidenkin osalta jopa puoleen aiemmasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHinta vaikuttaaHinta on yksi syy, miksi kotilatauslaitteissa siirrytään nyt isompitehoisiin. Lisäksi ARA:n asuinrakennusten latausinfra-avustus edellyttää valmiutta vähintään 11 kilowatin tehoiseen lataukseen.– Yhä useammin valitaan 22 kW tehoinen laite, koska hintaero ei ole kovinkaan suuri. Lisäksi uusilla autoilla on kyky ottaa vastaan aiempaa suurempia tehoja, mihin taloyhtiöt näyttävät selvästikin varautuvan, arvioi STK:n toimitusjohtaja Sallamaari Muhonen.Useissa alkuvuonna myydyissä kotilatauslaitteissa on kaksi latauspistettä, jotka palvelevat vierekkäisiä autopaikkoja. STK:n tilaston mukaan ensimmäisellä vuosipuoliskolla myydyt latauslaitteet sisälsivät yhteensä 26 493 latauspistettä, joista hidaslatauspisteitä oli 10 907 ja peruslatauspisteitä 15 586. Sekä hidaslatauspisteiden että peruslatauspisteiden määrä kasvoi 32 prosenttia edellisvuoden vastaavasta jaksosta.Valtion tuki tärkeääSTK:n Sallamaari Muhonen sanoo, että kiinnostus ladattaviin autoihin on kasvanut ennakoitua nopeammin.– Siksi valtion tuen jatkaminen latauslaitteiden hankinnalle on yhä tärkeämpää. Autot ovat suurimman osan vuorokaudesta kodin tai työpaikan pysäköintipaikalla, jossa lataamisen tulisi olla mahdollista.Taloyhtiöt ovat hankkineet hyvää vauhtia latauspisteitä. Maakunnittain tarkasteltuna ARA on myöntänyt taloyhtiöille ylivoimaisesti eniten avustuksia Uudellamaalla, jossa 1200 hakemuksella saatiin tukea 26 000 latauspisteelle. Toiseksi eniten avustuksia myönnettiin Varsinais-Suomessa ja Pirkanmaalla, joissa kummassakin on hyväksytty noin 150 hakemusta kattaen 3000 latauspistettä.Pohjois-Savosta ja Pohjois-Pohjanmaalta tuli yhteensä noin 50 hakemusta 200 taloyhtiölatauspisteelle. Muiden osalta on koko avustusaikana hyväksytty vain 3–28 hakemusta maakuntaa kohti.Uusi yrityksille ja yhteisöille kohdistettu ARAn latauspisteavustus työpaikoille on ehtinyt tarjota noin 90 hakijalleen tukea 410 latauspisteen toteuttamisesta. Tässäkin Uusimaa avaa tietä 120 latauspisteellä Varsinais-Suomen, Satakunnan ja Pirkanmaan seuratessa jokainen noin 50 latauspisteellä. Muiden maakuntien osalta on vasta vain joitakin hyväksyttyjä hakemuksia.Komponenttipula vaivaa- Nykyinen maailmantilanne on aiheuttanut komponenttipulaa, joka hidastaa ladattavien ja täyssähköautojen tuotantoa. Komponenttipulan vaikutusta näkyy jonkin verran myös latauslaitteiden vuoden toisen kvartaalin myyntiluvuissa, Muhonen sanoo.- Siirtymä ns. päästöttömään sähköiseen liikenteeseen ja koko liikennejärjestelmämme muutos edellyttävät kattavaa latausverkostoa, jonka tulee ulottua taloyhtiöiden ja työpaikkojen pysäköintialueille. Niiden vaatimat laitteet kyllä kyetään toimittamaan. Rakentamisen vauhtia tulisikin lisätä muun muassa tukien jatkamisella ja niiden entistä sujuvammalla myöntämisellä taloyhtiöille ja kiinteistöille.Lähde: Sähköteknisen kaupan liiton (STK)Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin