23.9.2018

Syyssporttia A-sarjaan: 306 hevosvoiman Mercedes-AMG A 35 4Matic

Mercedes-AMG A 35 4Matic

Uusi A-sarja vaatii myös uudet AMG-mallit. A 45 oli segmenttiin nähden jo turhankin tehokas, joten luvassa on alkuun maltillisempi 306 hevosvoiman Mercedes-AMG A 35 4Matic.

AMG:n ja Mercedes-Benzin A-sarjan kohtaaminen tapahtui jo 2012 räväkän A 45:n muodossa. Myöhemmin Mercedeksellä todettiin, että alkuperäiset 360 hevosvoimaa eivät riitä edes vuoden jokaiselle päivälle, joten faceliftissä puhtia lisättiin 381 hevosvoimaan.

Mercedes-AMG A 35 4Matic

Suurin osa A-sarjan edustaman "hot hatch" -luokan pystyperäsporteista pyörii kuitenkin reilusti maltillisemman 300 hevosvoiman tehorajan tietämillä. Siispä Mercedes laajentaa AMG-tarjontaa tuomalla uudesta A-sarjasta tarjolle miedomman kastikkeen A 35:n. 306 hevosvoimaa ja 400 newtonmetriä yhdessä nelivedon ja 0–100 km/h 4,7 sekuntia kiihdytysarvon kanssa antavat uudelle AMG-A:lle mainiot aseet vertailtaessa sitä esimerkiksi Leon Cupran, Golf R:n ja Civic Type R:n kanssa.

Mercedes-AMG A 35 4Matic

A 35:n M260-bensiinimoottori on saanut joukon tehoa lisääviä kehitysaskeleita, joista osa on tuttuja jo aiemmin A-sarjasta. Käytössä on muun muassa Conicshape-sylinterihoonaus, Camtronic-venttiilinohjaus ja erityistä huomiota on kiinnitetty twin scroll -turboahtamisen toteutukseen. Ainoa vaihteistovaihtoehto on AMG Speedshift DCT 7G -kaksoiskytkinautomaatti, jonka välitykset on valittu ripeää reagointia varten. 4Matic-neliveto on vakiovaruste, sähköisesti ohjatulla monilevykytkimellä toteutetun voimanjaon vaihdellessa pelkästä etuvedosta aina 50/50-jakosuhteeseen.

Mercedes-AMG A 35 4Matic

Luonnollisesti Mercedes-AMG:llä ei ole tyydytty vain tehon lisäämiseen. Auton koria on jäykistetty erityisesti moottoritilan ja etutuennan alueelta. Muutosten tarkoituksena on ollut hallita pyöräntuennan kulmamuutoksia myös nopeassa ajossa. Etuakselilla on käytössä AMG:n kehittämä olka-akseli ja takatuennassa on lainattu komponentteja A 45:stä. Valmistaja mainitsee, että lukuisten muutosten joukossa on myös ohjaus, jonka pitäisi olla perusmallia nopeampi ja tarkempi. AMG-käsittely on tehty myös jarruille, etujarrujen saadessa 350 mm levyjen pariksi nelimäntäiset jarrusatulat.

Mercedes-AMG A 35 4Matic

Kuljettajalle A 35:n monipuoliset kyvyt näkyvät viitenä ajotilana. Liukkaisiin keleihin suunniteltu Slippery on suunniteltu tasaiseen ja verkkaiseen ajoon. Mukavuuspainotteinen Comfort on oletusajotila ja ärhäkämpää menoa tarjoavat Sport ja Sport+. Oman yhdistelmänsä voi koota puolestaan Individual-tilaan. Myös rullaamistoimintoa ja ajonvakautusta voidaan säätää erikseen ajotietokoneesta käsin, eikä unohtaa sovi säädettävää iskunvaimennustakaan. Eikä tämän luokan auto ole mitään ilman säädettävää pakoputkistoa, jonka mökämäärän voi valita ajotilan mukaan.

Mercedes-AMG A 35 4Matic

AMG:n hellimä A 35 eroaa tavallisesta A-sarjasta myös ulkoisesti, sillä AMG Line -ulkonäköpakettia on viety vieläkin pidemmälle. Takahelmaa koristaa uusi diffuusori ja tunnelmaa piristää myös uusi komea takaspoileri. Sisällä matkustamossa on istuimet keinotekoisesta Artico-nahasta ja A-sarjan mainio MBUX-järjestelmä on saanut uudet AMG-kohtaiset mittaristotilat. Lisävarustelistalta löytyy rata-ajoa analysoiva Track Pace -toiminto, joka tarkkailee peräti 80 eri parametriä ratakierroksen aikana. Järjestelmä tuntee yleisimmät radat jo ennalta, mutta myös omien ratojen opettaminen onnistuu. Sisustakokonaisuus on kruunattu uudella AMG-ohjauspyörällä, joka voidaan varustaa näytöllisillä lisäohjaimilla, jos tavallinen lasiohjaamo ei vielä riitä.

Mercedes-AMG A 35 4Matic

Pariisin autonäyttelyssä esiteltävä Mercedes-AMG A 35 4Matic saapuu myyntiin lokakuussa ja markkinoille auto saapuu tammikuusta 2019 alkaen. Nähtäisiinköhän sportti-A myös Uudenkaupungin valmistusohjelmassa?

Mercedes-AMG A 35 4Matic

Lähde ja kuvat: Mercedes-AMG

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat