13.2.2018

Taas mennään: Valmet Automotive rekrytoi 1000 Uuteenkaupunkiin!

Valmet Automotive rekrytoi 1000 Uudenkaupungin autotehdas 2018 #autotehtaansankarit

Uuden Mercedes-Benz A-sarjan valmistaminen Uudenkaupungin autotehtaalla kasvattaa tarvetta sankareille.

Mercedes-Benz esitteli hiljattain neljännen sukupolven A-sarjansa ja kertoi samalla, että Uudenkaupungin autotehdas on yksi uudenkin A-sarjan tuotantopaikoista. Nyt Valmet Automotive täsmensi valmistukseen liittyviä tietoja ja kertoi samalla uusista rekrytointitarpeistaan.

Vuoden 2018 aikana Valmet Automotive arvioi rekrytoivansa Suomessa 1 000 henkilöä tuotanto- ja toimihenkilötehtäviin. Uuden A-sarjan valmistuksen lisäksi rekrytointitarpeeseen vaikuttaa työntekijöiden vaihtuvuus, sillä esimerkiksi asepalvelukseen lähteminen velotti tehtaalta noin 70 työntekijää yksin tammikuussa 2018.

Valmet Automotive rekrytoi 1000 Uudenkaupungin autotehdas 2018 #autotehtaansankarit
Valmet Automotiven henkilöstöjohtaja Tomi Salo kertoi rekrytointitarpeista Turussa järjestetyssä lehdistötilaisuudessa.

Uuden A-sarjan valmistamiseen liittyvä henkilöstötarve kohdistuu hitsaamon, maalaamon, kokoonpanon sekä sisäisen logistiikan tehtäviin. Valmet Automotive kouluttaa henkilöt tehtäviinsä. Rekrytointitarpeesta puolestaan toimihenkilöitä on yhteensä useampi kymmen tuotantoon, tukitehtäviin sekä suunnittelupalveluihin.

Valmet Automotive käynnistää uusimman vaiheen tutusta "Autotehtaan sankarit" -rekrytointikampanjastaan kevään kuluessa. Myös Uusikaupunki on

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

"GLC on toiminut hyvänä siltana"

Uudenkaupungin autotehdas on valmistautunut uuden A-sarjan valmistukseen maaliskuusta 2017 saakka. Korihitsaamossa tehdään merkittäviä muutostöitä, joiden yhteydessä hitsaamon automaatioaste nousee 95 prosenttiin. Uusia robotteja hitsaamoon on hankittu 73 kappaletta.

Muutoksia tehdään myös maalaamoon ja kokoonpanolinjaan, joissa uutta A-sarjaa valmistetaan GLC-katumaasturin kanssa rinnakkain. A-sarjan uudistumisen aiheuttamat muutokset ovat näillä monituotelinjoilla verrattain pieniä.

– Tuotantoteknisesti olemme voineet hyödyntää runsaasti kokemustamme edeltävästä A-sarjasta. Koska auto on kuitenkin uusi, olemme panostaneet vahvasti henkilöstömme osaamisen varmistamiseen etenkin kokoonpanossa, kertoo Valmet Automotiven valmistuspalvelujen johtaja Pasi Rannus.

Uuden A-sarjan kannalta merkittävin muutos valmistusteknisesti on tietotekniikan lisääntyminen, joka aiheuttaa kehityspaineita esimerkiksi testaamiseen ja henkilöstön osaamiseen. A-sarja on ensimmäinen Mercedes-Benz, joka hyödyntää esimerkiksi uuden sukupolven MBUX-tietoviihdejärjestelmää.

Vaikka uusi A-sarja on myös koriteknisesti kehittynyt eteenpäin, ovat kehitysaskeleet suurimmilta osin tuttuja jo GLC-katumaasturin valmistuksesta.
– GLC on toiminut hyvänä siltana, Rannus kommentoi kehityskulkua.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat