11.6.2024 Moottoriurheilu Tässä asiassa Ott Tänak säilyttää lyömättömän ennätyksen! Teksti Miika Wuorela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuoden 2019 rallin maailmanmestarilla Ott Tänakilla on yksi ominaisuus, joka tekee hänestä kilpakumppaneitaan etevämmän. Ennätyksen todentaminen sen sijaan on hieman haasteellisempaa, sillä se ei taivu yksinkertaisen statistiikan piiriin. Yksinkertaisesti sanottuna: Ott Tänakista ei pitänyt tulla maailmanmestaria milloinkaan. Ei edes MM-osakilpailuvoittajaa. Silti niin kävi. Esimerkkejä reikäpäisistä kuljettajista oli nähty jo paljon aiemmin, mutta vastaavaa muodonmuutosta ei milloinkaan. Ensimmäisen kerran Tänakille luettiin madonluvut jo kauden 2012 jälkeen. M-Sportin peltisepät olivat työuupumuksen partaalla, sillä tuliaisina kilpailuista ei ollut ruttaantunutta koria kummempaa pinaalia. Tarkan punnan miehenä tiimin johtaja Malcolm Wilson ei nähnyt tilanteessa järkevää ulospääsyä, joten Tänak sai potkut. Se tarkoitti ilman sen kummempia meriselityksiä ralliuran päättymistä, sillä omin voimin Tänak ei kyennyt huipulle yrittämään. Niinpä kausi 2013 meni Tänakilta toisten edesottamuksia ihmetellessä ja ihmeitä toivoessa. Sellainen kuitenkin odotti kulman takana, sillä brittiläinen rengasvalmistaja DMack oli aloittanut oman tuotteensa kehittämisen, ja siinä yhtälössä myös Tänakille oli paikka olemassa. Autona oli kuitenkin Ford Fiesta R5, joten mitään luokkavoittoa kummempaa Tänakilta ei odotettu. Vuosi oli kuitenkin tärkeä itseluottamuksen palauttamisen kannalta. Seuraavana vuonna tulosta yritettiin jälleen päätiimissä, WRC:n ratissa, mutta läheltä piti -hukkuminen Meksikossa ei sitä varsinaisesti tuonut. Sympatiaa sitäkin enemmän, kun auto ongittiin järven pohjasta ja laitettiin kuntoon loppurallia varten. Viimeistään vuoden 2020 raju ulosajo Monte Carlossa sai Tänakin ajattelemaan. Sellaisesta tärskystä voi selvitä vain kerran, ei toistamiseen. Taloudellisen rallin ajamisen hän tosin oli oppinut jo vuosia aiemmin. Kun Malcolm Wilson palkkasi hänet toistamiseen ja nosti kadotuksen portilta takaisin parrasvaloihin, tiesi Tänak sisimmässään kohelluksen olevan taaksejäänyttä elämää. Läpimurtonsa Tänak teki niinkin myöhään kuin Puolan MM-rallissa 2016, jota hän johti viimeiselle erikoiskokeelle asti. Se sai miehen ajatusmaailmassa palikat oikeaan järjestykseen. Koohottajille oli varattu teetä ja sympatiaa, mestarikuljettajille samppanjaa ja vaahtokarkkeja. Tänak halusi tulla mestariksi. Kaudeksi 2017 Wilson otti mukaan päätiimiin moninkertaisen maailmanmestarin, Sébastien Ogierin tallikaveriksi. Vihdoin Tänak tunsi olevansa jotain, ja ennen kaikkea matkalla kohti suurta päämääräänsä historian kirjoihin jäävänä, mestaritason kuljettajana. Kaksi osakilpailuvoittoa oli riittävä vakuutus myös Toyotan rallitallia tuolloin johtaneelle Tommi Mäkiselle. Paikka Toyotalla oli kaikki mitä Tänak tarvitsi. Jo ennen kauden alkua saattoi aistia Tänakin olevan porukan nopein kuljettaja. Itseluottamus paistoi kasvoilta, eikä Tänak peitellyt onneaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Poikkeuksellinen kyky Tänak osoitti muutoskyvyllään jotain todella poikkeuksellista. Häntä ennen, ja myös kaikki hänen jälkeensä, koheltajiksi profiloituneet kuljettajat ovat sellaisina myös pysyneet. Miksi siis Tänakille ei käynyt samoin? Pätevää vastausta on mahdotonta antaa, mutta varmaksi voi todeta täydellisen u-käännöksen tapahtuneen. Asvaltilla ajamisen Tänak oppi norjalaisen rallicross-kuljettaja Andreas Bakkerudin kanssa. Bakkerud näytti radalla, minkä verran auton renkaat saavat lyödä tyhjää, jotta meno on joutuisaa vielä tiukoissa neulansilmämutkissakin. Tänak oli kaikki aistit avoinna ja imi oppia itseensä. Hän omaksui uudenlaisen ajotyylin siinä määrin, että siitä tuli hänen uusi luontonsa. Vertaukset muihin urheilulajeihin ovat kenties aavistuksen ontuvia, mutta yhtäältä Tänakin voi kuvailla jääkiekkotermein vaihtaneen ”leftin” mailasta ”rightiin” ja tajunneensa jotain uutta ja oleellista lajistaan ja itsestään – niin suuresta muutoksesta oli kyse. Ennen kaikkea, Tänak oppi tunnistamaan omat ja autonsa rajat. Nyt hän ei enää ylittänyt niitä. Tilastollinen tosiseikka on se, että hän on MM-sarjan varmin kuljettaja viimeisimpien neljän vuoden ajalta. Ulosajoon hän ei ole joutunut keskeyttämään kuin Kataloniassa 2021, mutta silloin hänen motivaationsa ajamiseen oli poikkeuksellisesti hukassa. Marginaalit rallissa ovat äärimmäisen pieniä. Kaikilla kuljettajilla on jonkinlainen käsitys autolla ajamisesta, ja tottumaton sivustaseuraaja kuvailee useimmiten kaikkien ajamista vauhdikkaaksi. Mutta, siitä ei olekaan kyse. Mestaritason tekijäksi muuttuminen tilanteessa, jossa kuljettajan luonnollinen käsitys vaadittavasta ajotyylistä on liian heikko, on erittäin epätodennäköistä, tai vaihtoehtoisesti mahdotonta. Käytännössä katsoen maailmanmestaruuteen yltänyt kuljettaja on oppinut jättämään nopeutta reserviin – ikään kuin pahan päivän varalle. Se tarkoittaa sitä, että venymiskyky pysyy piilossa tositilanteeseen asti. Mestarikuljettaja ajaa täysillä vain silloin, kun tarve sitä vaatii. Kuvitteellinen kahden prosentin pudotus omasta maksimisuorituskyvystä takaa mestarikuljettajalle tilaa hengittää. Kukaan ei voi ajaa kolmea päivää putkeen omalla maksimitasollaan ja selvitä virheittä, joten sitä ei kannata edes yrittää. Lue lisää Kaikki artikkelit 25.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: rallikuhina alkaa jo näkymään Jyväskylässä 24.7.2024 Moottoriurheilu Secto Rally Finland 2024 reittiopas: Suomen MM-rallin konkari esittelee kaikki erikoiskokeet 28.6.2024 Moottoripyörät Ensikertalaisena Circuit Racingin SM-kisoissa – Motorsport tarjoaa isoja tunteita 8.6.2024 Moottoriurheilu 24 tuntia Le Mansissa: mä ajan koko yön 7.6.2024 Moottoriurheilu Sami Pajari pika-aikataululla elämänsä tulikokeeseen 3.6.2024 Moottoriurheilu Usko loppui kesken, ahneus iski väliin – rallin MM-sarja sopimukseen Saudi-Arabian kanssa 31.5.2024 Ajoneuvot Lancia Ypsilonista tulee ensimmäinen HF- ja ralli-Lancia vuosikausiin – tai siis siltä asia on saatu näyttämään 12.5.2024 Moottoriurheilu Voisiko amerikkalainen suoratoistojätti pelastaa myös rallin MM-sarjan? 26.4.2024 Moottoripyörät Bimota palaa ratamoottoripyöräilyn MM-sarjaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan