11.6.2024 Moottoriurheilu Tässä asiassa Ott Tänak säilyttää lyömättömän ennätyksen! Teksti Miika Wuorela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuoden 2019 rallin maailmanmestarilla Ott Tänakilla on yksi ominaisuus, joka tekee hänestä kilpakumppaneitaan etevämmän. Ennätyksen todentaminen sen sijaan on hieman haasteellisempaa, sillä se ei taivu yksinkertaisen statistiikan piiriin. Yksinkertaisesti sanottuna: Ott Tänakista ei pitänyt tulla maailmanmestaria milloinkaan. Ei edes MM-osakilpailuvoittajaa. Silti niin kävi.Esimerkkejä reikäpäisistä kuljettajista oli nähty jo paljon aiemmin, mutta vastaavaa muodonmuutosta ei milloinkaan.Ensimmäisen kerran Tänakille luettiin madonluvut jo kauden 2012 jälkeen. M-Sportin peltisepät olivat työuupumuksen partaalla, sillä tuliaisina kilpailuista ei ollut ruttaantunutta koria kummempaa pinaalia.Tarkan punnan miehenä tiimin johtaja Malcolm Wilson ei nähnyt tilanteessa järkevää ulospääsyä, joten Tänak sai potkut. Se tarkoitti ilman sen kummempia meriselityksiä ralliuran päättymistä, sillä omin voimin Tänak ei kyennyt huipulle yrittämään.Niinpä kausi 2013 meni Tänakilta toisten edesottamuksia ihmetellessä ja ihmeitä toivoessa. Sellainen kuitenkin odotti kulman takana, sillä brittiläinen rengasvalmistaja DMack oli aloittanut oman tuotteensa kehittämisen, ja siinä yhtälössä myös Tänakille oli paikka olemassa.Autona oli kuitenkin Ford Fiesta R5, joten mitään luokkavoittoa kummempaa Tänakilta ei odotettu. Vuosi oli kuitenkin tärkeä itseluottamuksen palauttamisen kannalta.Seuraavana vuonna tulosta yritettiin jälleen päätiimissä, WRC:n ratissa, mutta läheltä piti -hukkuminen Meksikossa ei sitä varsinaisesti tuonut. Sympatiaa sitäkin enemmän, kun auto ongittiin järven pohjasta ja laitettiin kuntoon loppurallia varten.Viimeistään vuoden 2020 raju ulosajo Monte Carlossa sai Tänakin ajattelemaan. Sellaisesta tärskystä voi selvitä vain kerran, ei toistamiseen.Taloudellisen rallin ajamisen hän tosin oli oppinut jo vuosia aiemmin. Kun Malcolm Wilson palkkasi hänet toistamiseen ja nosti kadotuksen portilta takaisin parrasvaloihin, tiesi Tänak sisimmässään kohelluksen olevan taaksejäänyttä elämää.Läpimurtonsa Tänak teki niinkin myöhään kuin Puolan MM-rallissa 2016, jota hän johti viimeiselle erikoiskokeelle asti. Se sai miehen ajatusmaailmassa palikat oikeaan järjestykseen. Koohottajille oli varattu teetä ja sympatiaa, mestarikuljettajille samppanjaa ja vaahtokarkkeja. Tänak halusi tulla mestariksi.Kaudeksi 2017 Wilson otti mukaan päätiimiin moninkertaisen maailmanmestarin, Sébastien Ogierin tallikaveriksi. Vihdoin Tänak tunsi olevansa jotain, ja ennen kaikkea matkalla kohti suurta päämääräänsä historian kirjoihin jäävänä, mestaritason kuljettajana.Kaksi osakilpailuvoittoa oli riittävä vakuutus myös Toyotan rallitallia tuolloin johtaneelle Tommi Mäkiselle. Paikka Toyotalla oli kaikki mitä Tänak tarvitsi. Jo ennen kauden alkua saattoi aistia Tänakin olevan porukan nopein kuljettaja. Itseluottamus paistoi kasvoilta, eikä Tänak peitellyt onneaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPoikkeuksellinen kykyTänak osoitti muutoskyvyllään jotain todella poikkeuksellista. Häntä ennen, ja myös kaikki hänen jälkeensä, koheltajiksi profiloituneet kuljettajat ovat sellaisina myös pysyneet. Miksi siis Tänakille ei käynyt samoin?Pätevää vastausta on mahdotonta antaa, mutta varmaksi voi todeta täydellisen u-käännöksen tapahtuneen. Asvaltilla ajamisen Tänak oppi norjalaisen rallicross-kuljettaja Andreas Bakkerudin kanssa. Bakkerud näytti radalla, minkä verran auton renkaat saavat lyödä tyhjää, jotta meno on joutuisaa vielä tiukoissa neulansilmämutkissakin.Tänak oli kaikki aistit avoinna ja imi oppia itseensä. Hän omaksui uudenlaisen ajotyylin siinä määrin, että siitä tuli hänen uusi luontonsa.Vertaukset muihin urheilulajeihin ovat kenties aavistuksen ontuvia, mutta yhtäältä Tänakin voi kuvailla jääkiekkotermein vaihtaneen ”leftin” mailasta ”rightiin” ja tajunneensa jotain uutta ja oleellista lajistaan ja itsestään – niin suuresta muutoksesta oli kyse.Ennen kaikkea, Tänak oppi tunnistamaan omat ja autonsa rajat. Nyt hän ei enää ylittänyt niitä. Tilastollinen tosiseikka on se, että hän on MM-sarjan varmin kuljettaja viimeisimpien neljän vuoden ajalta. Ulosajoon hän ei ole joutunut keskeyttämään kuin Kataloniassa 2021, mutta silloin hänen motivaationsa ajamiseen oli poikkeuksellisesti hukassa.Marginaalit rallissa ovat äärimmäisen pieniä. Kaikilla kuljettajilla on jonkinlainen käsitys autolla ajamisesta, ja tottumaton sivustaseuraaja kuvailee useimmiten kaikkien ajamista vauhdikkaaksi. Mutta, siitä ei olekaan kyse.Mestaritason tekijäksi muuttuminen tilanteessa, jossa kuljettajan luonnollinen käsitys vaadittavasta ajotyylistä on liian heikko, on erittäin epätodennäköistä, tai vaihtoehtoisesti mahdotonta.Käytännössä katsoen maailmanmestaruuteen yltänyt kuljettaja on oppinut jättämään nopeutta reserviin – ikään kuin pahan päivän varalle. Se tarkoittaa sitä, että venymiskyky pysyy piilossa tositilanteeseen asti. Mestarikuljettaja ajaa täysillä vain silloin, kun tarve sitä vaatii. Kuvitteellinen kahden prosentin pudotus omasta maksimisuorituskyvystä takaa mestarikuljettajalle tilaa hengittää. Kukaan ei voi ajaa kolmea päivää putkeen omalla maksimitasollaan ja selvitä virheittä, joten sitä ei kannata edes yrittää. Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2025 Moottoriurheilu Rovanperä palasi tasolleen Kanarian MM-rallissa – Epävarmuuden pilvi leijuu yhä sarjan tulevaisuuden yllä 5.2.2025 Moottoriurheilu Secto Rally Finlandin reitti julki – sunnuntaina nähdään jotain ennenkuulumatonta 16.1.2025 Henkilö Nico Rosberg: ”Autourheilun tulevaisuus on sähkössä” 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 9.12.2024 Moottoriurheilu Genesis GMR-001 tulee edustamaan korealaisluksusta Le Mans -sarjassa 6.12.2024 Moottoriurheilu Red Bull Racing 20 vuotta – Jaguarin F1-seuraajalla on nyt jo kahdeksan kuljettajien maailmanmestaruutta 2.12.2024 Moottoriurheilu Secto Rally Finland julkisti kovat luvut: reilut 20 miljoonaa euroa ja yli 260 000 kävijäkokemusta 26.11.2024 Yleinen Formula Ladan moottorilla? Virossa on valmistettu yli tuhat Formula Estoniaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Yleinen Pääkirjoitus: Esteitä ylittävä sähköauto valtaa markkinoita 13.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Priuksen älyavainjärjestelmän korjaus oli älyttömän helppoa 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous