8.12.2019 Ajoneuvot Tiedätkö miten sähköauton akut toimivat? Volkswagen kertoo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautot yleistyvät kiihtyvällä tahdilla – myös Suomessa. Monelle sähköauton toimintatapa voi olla epäselvää, joten Volkswagen julkaisi lyhyen esitelmän ID-malliensa sielunelämästä ja akkuteknologiasta. Volkswagenin ensimmäinen ainoastaan sähköautoksi suunniteltu malli, ID.3, tarjoaa valmistajan mukaan parhaimmillaan jopa 550 kilometrin WLTP-toimintamatkan. Pikalatauksen teho yltää 100 kilowattiin, joten puolessa tunnissa matkaa karttuu 290 kilometriä. Erot ovat suuria esimerkiksi e-Golfiin. Volkswagen on julkaissut akkuteknologian perusteista kertovan artikkelin, joka valottaa ID.3:n toimintaa.Sähköauton korkeajänniteakustossa käytetään litium-ioni kennoja, jollaisia käytetään myös esimerkiksi älypuhelimissa ja tableteissa. Yksittäinen kenno on akkujärjestelmän pienin yksittäinen osa ja sen tehtävänä on varastoida ja vapauttaa energiaa.Yhdessä 24 kennoa muodostaa akkumoduulin. Moduulien määrää säätelemällä saadaan valmistettua erikokoisia akkuja – esimerkiksi ID.3 tulee saataville kolmella eri kokoisella akulla. Luonnollisesti useampi moduuli tarkoittaa suurempaa kapasiteettia ja pidempää toimintamatkaa.ID.3 tulee saataville korkeintaan kahdellatoista moduulilla. Korkeajänniteakku on todellakin nimensä veroinen, sillä ajoakkujärjestelmässä on kovimmillaan jopa 408 voltin jännitte. Jännite taas säädetään sillä, kuinka monta moduulia kytketään sarjaan ja kuinka monta rinnan.Los Angelesin autonäyttelyssä esitelty ID. Vizzion on sähköisen konseptiautoperheen uusin jäsen.Energiavirtaa korkeajänniteakun ja sähkömoottorin välillä säädellään erilaisella tehoelektroniikalla,joka myös muuntaa akun tasasähkön sähkömoottorille sopivaksi vaihtosähköksi.Sähköautossa on korkeajänniteakun lisäksi 12 voltin sähköjärjestelmä, eli autosta löytyy myös polttomoottoriautoista tuttu 12 voltin akku. Tätä järjestelmää ladataan jännitemuuntimen läpi korkeajänniteakulla. Matalajännitejärjestelmää tarvitaan siihen samaan kuin polttomoottoriautoissakin: valot, mukavuustoiminnot, sähköiset ohjausyksiköt ja niin edelleen. Matalajännitejärjestelmän vastuulla on myös korkeajännitejärjestelmän hallinta, eli 12 voltin akkua tarvitaan myös kytkemään korkeajänniteakku kontaktoreilla "kiinni".Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi rakenne mahdollistaa sähkövoimalinjan paremman hyödyntämisenTäyssähköisiä autoja varten suunniteltu MEB-pohjarakenne hyödyntää valmistajan mukaan kaikki sähköisen voimalinjan tarjoamat edut. Sähköauto voidaan käytännössä kehittää akun ympärille, joten kapasiteetista ei tarvitse enää tinkiä puutteellisen akkutilan vuoksi.Tämä rakentamistapa helpottaa myös muiden komponenttien ja lisälaitteiden sijoittamista autoon. Akun litteän rakenteen puolestaan kerrotaan mahdollistavan yhdessä alustarakenteen kanssa hyvät sisätilat akselien väliin.Teksti: Eetu Kokkonen Lähde: Volkswagen Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lue lisää: Virtaviivaista tilankäyttöä: Volkswagen ID. Space Vizzion Concept Audi kasvattaa E-tron sähköauton toimintamatkaa vaihtamatta akkua – miten se on mahdollista? Volkswagen Groupin sähköpanostus kasvaa: kehitysbudjetti kohoaa 66 miljardiin euroon Kansan sähköautot – sähkögolfin hinta putoaa jälleen, e-Up vain 17 550 euroa! Viistoperäisempää sähkökyytiä: Audi E-tron Sportback Audilta kenkää 9 000 työntekijälle – syynä sähköön siirtymisen kustannukset Lue lisää Kaikki artikkelit 12.10.2024 Ajoneuvot Odotettu, autonominen Tesla Robotaxi ilman hallintalaitteita – tuotantoon väitetysti 2026, väitetysti alle 30 tonnin hinnalla 12.10.2024 Uutinen Autoliitto muistuttaa tulevasta talvirengaskaudesta – ”mieluummin reilusti etuajassa kuin päivä liian myöhään” 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 11.10.2024 Ajoneuvot Missäköhän tämä on viipynyt? – Tesla Model 3 Long Range RWD tarkoittaa 702 kilometrin toimintamatkaa – mahdollisuudet hurjempaankin olemassa 10.10.2024 Uutinen Riistavaara vaanii tuntia ennen auringonnousua ja tunti auringonlaskusta 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 9.10.2024 Autoilu Autoilun kustannukset myllertymässä – liikenteen verotus ja rahoitus uudistuu 9.10.2024 Sähköautot Helsingin palomestari: sähköisen autokannan kasvaessa ja ikääntyessä myös palotapahtumat tulevat lisääntymään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 12.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Santa Fe – mukava matkakaveri 13.10.2024 Liikennepolitiikka Päästökaupan seuraus: polttonesteiden hinnat nousevat – mutta paljonko? 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon