8.12.2019 Ajoneuvot Tiedätkö miten sähköauton akut toimivat? Volkswagen kertoo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautot yleistyvät kiihtyvällä tahdilla – myös Suomessa. Monelle sähköauton toimintatapa voi olla epäselvää, joten Volkswagen julkaisi lyhyen esitelmän ID-malliensa sielunelämästä ja akkuteknologiasta. Volkswagenin ensimmäinen ainoastaan sähköautoksi suunniteltu malli, ID.3, tarjoaa valmistajan mukaan parhaimmillaan jopa 550 kilometrin WLTP-toimintamatkan. Pikalatauksen teho yltää 100 kilowattiin, joten puolessa tunnissa matkaa karttuu 290 kilometriä. Erot ovat suuria esimerkiksi e-Golfiin. Volkswagen on julkaissut akkuteknologian perusteista kertovan artikkelin, joka valottaa ID.3:n toimintaa.Sähköauton korkeajänniteakustossa käytetään litium-ioni kennoja, jollaisia käytetään myös esimerkiksi älypuhelimissa ja tableteissa. Yksittäinen kenno on akkujärjestelmän pienin yksittäinen osa ja sen tehtävänä on varastoida ja vapauttaa energiaa.Yhdessä 24 kennoa muodostaa akkumoduulin. Moduulien määrää säätelemällä saadaan valmistettua erikokoisia akkuja – esimerkiksi ID.3 tulee saataville kolmella eri kokoisella akulla. Luonnollisesti useampi moduuli tarkoittaa suurempaa kapasiteettia ja pidempää toimintamatkaa.ID.3 tulee saataville korkeintaan kahdellatoista moduulilla. Korkeajänniteakku on todellakin nimensä veroinen, sillä ajoakkujärjestelmässä on kovimmillaan jopa 408 voltin jännitte. Jännite taas säädetään sillä, kuinka monta moduulia kytketään sarjaan ja kuinka monta rinnan.Los Angelesin autonäyttelyssä esitelty ID. Vizzion on sähköisen konseptiautoperheen uusin jäsen.Energiavirtaa korkeajänniteakun ja sähkömoottorin välillä säädellään erilaisella tehoelektroniikalla,joka myös muuntaa akun tasasähkön sähkömoottorille sopivaksi vaihtosähköksi.Sähköautossa on korkeajänniteakun lisäksi 12 voltin sähköjärjestelmä, eli autosta löytyy myös polttomoottoriautoista tuttu 12 voltin akku. Tätä järjestelmää ladataan jännitemuuntimen läpi korkeajänniteakulla. Matalajännitejärjestelmää tarvitaan siihen samaan kuin polttomoottoriautoissakin: valot, mukavuustoiminnot, sähköiset ohjausyksiköt ja niin edelleen. Matalajännitejärjestelmän vastuulla on myös korkeajännitejärjestelmän hallinta, eli 12 voltin akkua tarvitaan myös kytkemään korkeajänniteakku kontaktoreilla "kiinni".Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi rakenne mahdollistaa sähkövoimalinjan paremman hyödyntämisenTäyssähköisiä autoja varten suunniteltu MEB-pohjarakenne hyödyntää valmistajan mukaan kaikki sähköisen voimalinjan tarjoamat edut. Sähköauto voidaan käytännössä kehittää akun ympärille, joten kapasiteetista ei tarvitse enää tinkiä puutteellisen akkutilan vuoksi.Tämä rakentamistapa helpottaa myös muiden komponenttien ja lisälaitteiden sijoittamista autoon. Akun litteän rakenteen puolestaan kerrotaan mahdollistavan yhdessä alustarakenteen kanssa hyvät sisätilat akselien väliin.Teksti: Eetu Kokkonen Lähde: Volkswagen Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lue lisää: Virtaviivaista tilankäyttöä: Volkswagen ID. Space Vizzion Concept Audi kasvattaa E-tron sähköauton toimintamatkaa vaihtamatta akkua – miten se on mahdollista? Volkswagen Groupin sähköpanostus kasvaa: kehitysbudjetti kohoaa 66 miljardiin euroon Kansan sähköautot – sähkögolfin hinta putoaa jälleen, e-Up vain 17 550 euroa! Viistoperäisempää sähkökyytiä: Audi E-tron Sportback Audilta kenkää 9 000 työntekijälle – syynä sähköön siirtymisen kustannukset Lue lisää Kaikki artikkelit 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa