15.2.2017 Ajoneuvot TM:n talvitestin voitto jaettiin – ykköspaikalle Audi Q2 ja Volvo S90 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tekniikan Maailman perinteisessä talvitestissä otettiin mittaa 16:sta automallista. Viiden lumikiteen veroisesti menestyivät Audi Q2 1,4 TFSI ja Volvo S90 D3. Kolmossijalle nousi Mercedes-Benz E 220 d A. Viime vuonna Tekniikan Maailma -lehden tammikuussa toteuttama talvivertailu keskittyi nelivetoisiin autouutuuksiin. Tänä vuonna vuorossa oli paluu kaksivetoisiin. Lehden arvion mukaan neliveto on monen autoilijan haaveena, mutta autokaupassa haaveet eivät aina toteudu. Suurin osa autoista myydään etu- tai takavetoisina, joten useimpien on selviydyttävä ajoistaan ympäri vuoden ilman nelivetoa. Tekniikan Maailman kattava talvitestipaketti ilmestyy lehden numerossa 4/2017, joka löytyy lehtipisteistä jo tänään (15.2.2017). Uteliaiden riemuksi ja malttamattomien onneksi lehti kertoi esimakua tulevasta jo aamuvarhaisella. Taustoittavan artikkelin testistä voi puolestaan lukea lehden verkkosivuilta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mukana uutuuksia kahdelta vuodelta Tekniikan Maailma kertoo kelpuuttaneensa testiin mukaan kaikkiaan 16 autoa, joista pääosa oli viime vuoden uutuuksia. Niiden lisäksi lehti valitsi testattavaksi myös kolme tärkeää, mutta viime vuonna sivuun jäänyttä uutuutta. Nyt mahdollisuuden saivat Honda HR-V, Jaguar XE ja Vuoden Autoksi kruunattu Opel Astra. Uutuuksista pois joutuivat puolestaan jäämään BMW:n uusi 5-sarja sekä Škoda Kodiaq. Kumpaakaan mallia ei vertailua tehtäessä ollut saatavana kaksivetoisina. Tekniikan Maailman vertailuun pyrittiin saamaan mukaan suomalaisten kannalta suosituimmat moottori-, vaihteisto- ja varusteversiot. Vertailuryhmässä oli 10 bensiinikäyttöistä autoa, 3 bensiinihybridiä ja 3 dieselkäyttöistä autoa. Etuvetoisia oli 13, takavetoisia 3, ja automaattivaihteisto oli 10:ssä autossa. Autojen hintahaarukka asettui noin 20 000:n ja 60 000 euron välille. Tekniikan Maailman Talvivertailuun 2017 osallistuneet autot: Alfa Romeo Giulia 2,2 Diesel A Super Audi Q2 Business 1,4 TFSI Stronic Citroën C3 Puretech 110 Shine Ford Ecosport 1,0 Ecoboost Titanium Honda HR-V 1,5 Executive Hyundai Ioniq Hybrid DCT Style Jaguar XE E-Performance Pure Plus A Kia Niro 1,6 GDI Hybrid EX Premium Pack Mercedes-Benz E 220 d A Premium Business AMG-line Opel Astra Sports Tourer 1,4 T Innovation Peugeot 3008 Puretech 130 Allure Renault Mégane Sport Tourer Energy TCe 130 Bose Seat Ateca 1,4 TSI ACT DSG Style Toyota C-HR Hybrid Active Volkswagen Tiguan Comfortline 1,4 TSI ACT DSG Volvo S90 D3 Business A Erot esiin perinteisellä kaavalla Vertailun eri osa-alueet noudattelivat lehden kertoman mukaan varsin perinteistä talvivertailun kaavaa. Paremmuusjärjestyksen löytäminen yhdeksän eri arvostelualueen ja 28 eri ominaisuuden välillä vaati tuhansia mittauksia ja kaikkiaan noin 32 000 ajokilometriä. Suurimmat painoarvot saivat lämmityslaite (20 %) ja hallittavuus (15 %). Muut alueet ovat talviajo maantiellä, jarrut, etenemiskyky, kylmäkulutus, kylmäpäästöt, valot ja näkeminen (kaikki 10 %) ja sähkölämmittimet (5 %). Myös talvivarusteet ja käytettävyys arvioitiin, mutta ne eivät vaikuttaneet loppuarvosanaan. Viime vuonna kylmäkulutusta ja -päästöjä ei mitattu, koska Suomessa ei ole nelivetoautoille soveltuvaa päästö- ja kulutusmittauksiin soveltuvaa laboratoriota, mutta tänä vuonna molemmat tärkeät osa-alueet ovat jälleen mukana. Päästöissä havaittiin edelleen isoja eroja, mutta virallisten rajojen ylityksiä ei Tekniikan Maailman mukaan nähty. Kylmäkulutus arvosteltiin hyötysuhteen perusteella, sillä näin erikokoisia autoja ja moottoreita on mahdollista parhaiten verrata keskenään. Kylmänä paraskin vertailuauto kykeni käyttämään vain alle 9 prosenttia polttoaineen energiasta auton liikuttamiseen. Vertailun käytännön kokeita tehtiin sekä Etelä-Suomessa että Ivalon alueen testiradoilla ja maanteillä. Testaus kesti kaikkiaan runsaan kuukauden, sillä ensimmäiset autot saapuivat TM:n autolaboratorioon jo ennen joulua ja ne palautettiin testirupeaman valmistuttua tammikuun lopulla. Yllätyksiä automaattisessa hätäjarrutuksessa Useimmat uudet autot on varustettu kameran ja/tai tutkan avulla toimivalla automaattisella hätäjarrutusjärjestelmällä (AEB). Päätimme testata niiden toimivuutta talvisissa olosuhteissa. Tätä varten Tekniikan Maailma kertoo rakentaneensa seisovaa autoa simuloivan pehmustetun esteen. Useimmissa autoissa AEB-järjestelmät toimivat odotetusti, mutta pieniä yllätyksiäkin tuli. Esimerkiksi VW-konsernin autoissa (Audi, Seat, VW) järjestelmä ei tuntunut toimivan lainkaan, kunnes selvisi, että se on ohjelmoitu toimimaan ainoastaan navigaattorin karttaan sisältyvällä tiealueella, ei testiradoilla. Sama tilanne tulee siis eteen esimerkiksi ajoharjoitteluradoilla ja todennäköisesti myös jääteillä. Hätäjarrutustoimintoa ei vielä arvosteltu, mutta Tekniikan Maailma aikoo ottaa AEB-kokeen pysyvään testiohjelmaan jatkossa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Huonoja talviautoja ei enää ole Nykyään ei löydy enää kovin huonoja talviautoja vaan edullisellakin autolla pärjää kohtalaisesti. Ääriolosuhteissa erot kuitenkin korostuvat, ja autonvalmistajien paneutuminen – tai sen puute – talviolosuhteisiin paljastuu. Jos esimerkiksi auton ohjaus on tunnoton, liukas tie ja pehmeärunkoiset talvirenkaat yleensä vain korostavat ominaisuutta TM muistuttaa. Sama pätee esimerkiksi ajonvakautuksen toimintaan, jarrutuntoon tai kosketusnäyttöjen toimintaan. Huomionarvoista testissä on takavetoisten autojen hyvä menestys. Edistyneen elektroniikan avulla ne ovat etenemiskyvyltään useinkin jo samalla tasolla kuin etuvetoiset. TM:n talvitestin voitto jaettiin Kun pisteet laskettiin yhteen, paljastui, että TM Talviauto 2017 -arvonimi jaetaan tällä kertaa kahdelle autolle. Ykköstilalle nousivat tasapistein Audi Q2 Business 1,4 TFSI Stronic ja Volvo S90 D3 Business A erinomaisella yleisarvosanalla 9,1. Kummallekaan merkille menestys talvivertailussa ei ole harvinaista, sillä Audi vei voiton viime vuonna ja Volvo on voittanut TM Talviauto -palkinnon jo kolmasti viimeisen kymmenen vuoden aikana. Kolmanneksi tuli paras takavetoinen Mercedes-Benz E 220 d A Premium Business AMG-line arvosanalla 8,8, jota seurasivat Volkswagen Tiguan Comfortline 1,4 TSI ACT DSG ja Seat Ateca 1,4 TSI ACT DSG Style arvosanoin 8,7 ja 8,6. Edellisten vuosien TM Talviautot: 2016 Audi A4 2,0 TDI Quattro S tronic 2015: Jaettu voitto: Mercedes-Benz C 220 BlueTec T A ja Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG 2014: BMW 318d GT A 2013: Volvo V40 D2 2012: Mercedes-Benz B 180 BE 2011: Volvo S60 D3 2010: Jaettu voitto: Mazda3 1,6, Škoda Yeti 1,2 TSI ja Toyota Prius 2009: Škoda Superb 1,8 TSI 2008: Volvo V70 2,0D 2007: Cadillac BLS 2,0T A 2006: Hyundai Sonata 2,4 GLS 2005: Volkswagen Golf 1,6 FSI Lähde: Tekniikan Maailma Kuvat: Pekka Nieminen/Otavamedia Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt