26.10.2022

Toyota bZ3 tuplaa merkin täyssähkötarjonnan uudella korimallilla – hankkeessa mukana BYD

Toyotan sähköautomallisto todellakin kaksinkertaistui yhdessä yössä, ainakin aluksi vain Kiinassa, mutta mahdollisesti tuonnempana myös Euroopassa. Erittäin aerodynaamisessa sedanissa erikoista on muun muassa BYD:in valmistama akusto.

Toyotan bZ -alamalliston toinen jäsen on saanut osakseen edellistä pienemmän numeron, mikä ei kuitenkaan tarkoita pienempää kokoa. Crossover bZ4X:n jälkeen seuraa hyvinkin samaa muotokieltä seuraava tilava sedan, joka on todellakin ottanut hyödyn irti muodostaan nimenomaan aerodynamiikkamielessä. bZ3:n ilmanvastuskertoimeksi on kerrottu 0,218, joka on erinomainen lukema.

bZ3:n akseliväli kolme senttimetriä pidempi, kuin bZ4X:ssä. Myös pituutta on 3,5 senttiä enemmän, bZ3:n kokonaispituuden ollessa 4 725 millimetriä. Kokoluokka on siis sama, kuin niin ikään kansantasavallassa valmistettavalla Tesla Model 3:lla. 

Ainakin kuvien perusteella autossa on silti hyvät tilat niin etu- kuin takamatkustajille, ja lattia on bZ4X:n tavoin tasainen.

Tasaisen lattian alla on bZ4X:n tapaan e-TNGA -perusrakenne, mutta sen sisältämä ajoakku tuleekin nyt eri osoitteesta. Toyota tulee valmistamaan bZ3:a Kiinan Tianjinissa FAW-Toyotalla, ja akkuteknologia tulee puolestaan niin ikään kiinalaiselta sähköautovalmistajalta, BYD:iltä. Jälkimmäinen on erittäin ajankohtainen aihe Moottorinkin otsikoissa, sillä siitä on juuri hiljattain tullut toinen kiinalaisautonvalmistaja Suomen markkinoilla.

Itse tekniikasta ei vielä ensiesittelyn yhteydessä ole hiiskuttu. Jo aiemmin julkisuuteen vuotaneen patenttihakemuksen yhteydessä on mainittu kaksi eri voimalinjaa, kumpikin lähellä bZ4X:n vastaavia. Toimintamatkan kerrotaan yltävän kiinalaisella mittaussyklillä jopa yli 600 kilometriin. Kojelautaa hallitsee Digital Island eli digisaari, jonka kautta hallitaan Teslan tapaan keskitetysti lähes kaikkea.

bZ3 menee myyntiin aluksi vain "kotimarkkinoillaan" Kiinassa, mutta joidenkin tietojen mukaan Toyotan sähkösedan voitaisiin nähdä Euroopan katalogissa vuonna 2024. Saa nähdä, montako bZ -sisarusta tähän pesueeseen on siihen mennessä siunaantunut.

Lähteet: Toyota, Motor1 Kuvat: Toyota Teksti: Benjamin Helander

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat