5.10.2023 Ajoneuvot Toyota GR86:sta jälleen juhlamalli – juhlakaluna 40-vuotias AE86 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tavallaan juuri omia pyöreitään juhlinut GR86 pääsee nyt nostamaan kotimaassaan Toyotan kevyen takavetosportin lipun erityiskorkealle esivanhempansa juhlavuoden kunniaksi. Toyota toi takavetoisen, kevyen urheiluautomallin tauon jälkeen takaisin globaaliin mallistoonsa, kun se julkisti vuodelle 2013 uuden sukupolven 86:n. Tuota yhteistyössä Subarun kanssa kehitettyä ja valmistettua autoa juhlittiin tovi sitten 10-vuotisjuhlamallin myötä, mutta nyt on aika sukeltaa syvemmälle historiaan, aina alkulähteille AE86-sarjaan asti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySisäpiiriviittauksilla mennäänToyota GR86 AE86 40th Anniversary Edition on pelkästään Japanissa myytävä 200 kappaleen erikoiserä, jonka saa punaisena tai valkoisena, automaattilaatikolla tai käsivaihteistolla, ja joka perustuu sikäläiseen tasokkaaseen RZ-varustetasoon.GR86 ja AE86 ovat täysin eri vuosikymmenien edustajia, ja Toyota onkin tehnyt moderniin 86:een kasariviittaukset melko hienovaraisin elein. Pääasiallinen lähestymiskulma ovat kylkiteippaukset, jotka tuovat - jos ei nyt aivan pelkästään sisäpiirille - ainakin asian vakavamielisille harrastajille mieleen japanilaisen, pitkäaikaisen autoaiheisen mangan, nimeltä Individual D, jonka autopääosaa esittää AE86. Muut juhlamallin tyyppiominaisuudet pitävät sisällään muun muassa tummat 18-tuumaiset erikoisvanteet sekä mustia yksityiskohtia esimerkiksi sivupeilien kuvuissa ja takaluukun ilmanohjaimessa. Sisältä löytyy tummaa ja punaista verhoilua sekä asiaankuuluvat 40th Anniversary -logot. Tämä on auto todellisille harrastajille, 200 nopeimmalle sellaiselle.Viimeinen takavetoinen CorollaAE86-sarjan Toyota Corolla Levin ja Sprinter Trueno ovat usein kärkikahinoissa, kun listataan 80-luvun parhaita japanilaisautoja ja ehkä ylipäätäänkin autoja, ainakin jos puhutaan tästä saavutettavammasta päästä, unohtaen Ferrari F40:t ja kumppanit. Hauskimman Toyota Corollan nimellä valmistetun auton tittelistä AE86 kilpailee nykypolven GR Corollan kanssa. AE86:n arvostus on tullut pitkälti jälkikäteen, eikä auto välttämättä ollut yhtä arvostettu omana aikanaan.Corolla oli jo AE86-sarjan syntyvuonna 1983 siirtynyt pysyvästi etuvetorakenteeseen, mutta tuon sarjan Corolla Levin oli siis vielä takavetoinen, ja viimeinen sellainen Corollan nimellä. Nykyään usein painotettavan 0 - 100 km/h -arvon sijaan AE86-sarjassa tärkeiksi ominaisuuksiksi koettiin takavetorakenteen tuoma hauskuus, keveys sekä 1,6-litraisen rivinelosen ei-liian-yliampuvat voimavarat. Nykyinen Toyota 86 on toteutettu pitkälti samalla kaavalla.40-vuotisjuhlan lisäksi AE86:n tekevät ajankohtaiseksi kuluvan vuoden Tokyo Auto Salonissa nähdyt kaksi makeaa restomodia. Kulttiauto taipui tuolloin sujuvasti täyssähköautoksi manuaalivaihteistolla sekä tulevaisuuden käyttövoimalla kulkevaksi polttokennoautoksi.Lähde ja kuvat: Toyota Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 9.10.2024 Uutinen Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 8.10.2024 Uutinen Ylpeästi sähköllä: Brittiläinen Kia PridEV-sähkökonversio 8.10.2024 Liikenneturvallisuus Talvi tulee, auto lähtee käsistä – nokkakolareita sattuu liukkailla keleillä 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 7.10.2024 Uutinen Sähköautojen paloriskit – näin pelastusala ohjeistaa 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 8.10.2024 Päivän kuva Päivän kuva: onko tämä muka Rovaniemi? 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä