5.10.2023 Ajoneuvot Toyota GR86:sta jälleen juhlamalli – juhlakaluna 40-vuotias AE86 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tavallaan juuri omia pyöreitään juhlinut GR86 pääsee nyt nostamaan kotimaassaan Toyotan kevyen takavetosportin lipun erityiskorkealle esivanhempansa juhlavuoden kunniaksi. Toyota toi takavetoisen, kevyen urheiluautomallin tauon jälkeen takaisin globaaliin mallistoonsa, kun se julkisti vuodelle 2013 uuden sukupolven 86:n. Tuota yhteistyössä Subarun kanssa kehitettyä ja valmistettua autoa juhlittiin tovi sitten 10-vuotisjuhlamallin myötä, mutta nyt on aika sukeltaa syvemmälle historiaan, aina alkulähteille AE86-sarjaan asti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySisäpiiriviittauksilla mennäänToyota GR86 AE86 40th Anniversary Edition on pelkästään Japanissa myytävä 200 kappaleen erikoiserä, jonka saa punaisena tai valkoisena, automaattilaatikolla tai käsivaihteistolla, ja joka perustuu sikäläiseen tasokkaaseen RZ-varustetasoon.GR86 ja AE86 ovat täysin eri vuosikymmenien edustajia, ja Toyota onkin tehnyt moderniin 86:een kasariviittaukset melko hienovaraisin elein. Pääasiallinen lähestymiskulma ovat kylkiteippaukset, jotka tuovat - jos ei nyt aivan pelkästään sisäpiirille - ainakin asian vakavamielisille harrastajille mieleen japanilaisen, pitkäaikaisen autoaiheisen mangan, nimeltä Individual D, jonka autopääosaa esittää AE86. Muut juhlamallin tyyppiominaisuudet pitävät sisällään muun muassa tummat 18-tuumaiset erikoisvanteet sekä mustia yksityiskohtia esimerkiksi sivupeilien kuvuissa ja takaluukun ilmanohjaimessa. Sisältä löytyy tummaa ja punaista verhoilua sekä asiaankuuluvat 40th Anniversary -logot. Tämä on auto todellisille harrastajille, 200 nopeimmalle sellaiselle.Viimeinen takavetoinen CorollaAE86-sarjan Toyota Corolla Levin ja Sprinter Trueno ovat usein kärkikahinoissa, kun listataan 80-luvun parhaita japanilaisautoja ja ehkä ylipäätäänkin autoja, ainakin jos puhutaan tästä saavutettavammasta päästä, unohtaen Ferrari F40:t ja kumppanit. Hauskimman Toyota Corollan nimellä valmistetun auton tittelistä AE86 kilpailee nykypolven GR Corollan kanssa. AE86:n arvostus on tullut pitkälti jälkikäteen, eikä auto välttämättä ollut yhtä arvostettu omana aikanaan.Corolla oli jo AE86-sarjan syntyvuonna 1983 siirtynyt pysyvästi etuvetorakenteeseen, mutta tuon sarjan Corolla Levin oli siis vielä takavetoinen, ja viimeinen sellainen Corollan nimellä. Nykyään usein painotettavan 0 - 100 km/h -arvon sijaan AE86-sarjassa tärkeiksi ominaisuuksiksi koettiin takavetorakenteen tuoma hauskuus, keveys sekä 1,6-litraisen rivinelosen ei-liian-yliampuvat voimavarat. Nykyinen Toyota 86 on toteutettu pitkälti samalla kaavalla.40-vuotisjuhlan lisäksi AE86:n tekevät ajankohtaiseksi kuluvan vuoden Tokyo Auto Salonissa nähdyt kaksi makeaa restomodia. Kulttiauto taipui tuolloin sujuvasti täyssähköautoksi manuaalivaihteistolla sekä tulevaisuuden käyttövoimalla kulkevaksi polttokennoautoksi.Lähde ja kuvat: Toyota Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 17.2.2025 Liikenneturvallisuus Viidellä keinolla tieliikenteen kuolemat vähenevät vuoteen 2030 mennessä 13.2.2025 Liikenteen verotus Autoveron tuotto 2024 laski roimasti – sähköistyminen ja autokaupan vaisuus vaikuttavat 13.2.2025 Uutinen Yhdysvaltalaisten autopomojen mukaan Trumpin tariffit luovat ”kuluja ja kaaosta” 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Uutinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 11.2.2025 Uutinen Kiina-tullit vastatuulessa autoteollisuudessa – Cupra varoittaa irtisanomisista 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa 17.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: International Loadstar – palju entisen paloauton katolla 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle