5.10.2023

Toyota GR86:sta jälleen juhlamalli – juhlakaluna 40-vuotias AE86

Tavallaan juuri omia pyöreitään juhlinut GR86 pääsee nyt nostamaan kotimaassaan Toyotan kevyen takavetosportin lipun erityiskorkealle esivanhempansa juhlavuoden kunniaksi.

Toyota toi takavetoisen, kevyen urheiluautomallin tauon jälkeen takaisin globaaliin mallistoonsa, kun se julkisti vuodelle 2013 uuden sukupolven 86:n. Tuota yhteistyössä Subarun kanssa kehitettyä ja valmistettua autoa juhlittiin tovi sitten 10-vuotisjuhlamallin myötä, mutta nyt on aika sukeltaa syvemmälle historiaan, aina alkulähteille AE86-sarjaan asti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sisäpiiriviittauksilla mennään

Toyota GR86 AE86 40th Anniversary Edition on pelkästään Japanissa myytävä 200 kappaleen erikoiserä, jonka saa punaisena tai valkoisena, automaattilaatikolla tai käsivaihteistolla, ja joka perustuu sikäläiseen tasokkaaseen RZ-varustetasoon.

GR86 ja AE86 ovat täysin eri vuosikymmenien edustajia, ja Toyota onkin tehnyt moderniin 86:een kasariviittaukset melko hienovaraisin elein. Pääasiallinen lähestymiskulma ovat kylkiteippaukset, jotka tuovat - jos ei nyt aivan pelkästään sisäpiirille - ainakin asian vakavamielisille harrastajille mieleen japanilaisen, pitkäaikaisen autoaiheisen mangan, nimeltä Individual D, jonka autopääosaa esittää AE86.

Muut juhlamallin tyyppiominaisuudet pitävät sisällään muun muassa tummat 18-tuumaiset erikoisvanteet sekä mustia yksityiskohtia esimerkiksi sivupeilien kuvuissa ja takaluukun ilmanohjaimessa. Sisältä löytyy tummaa ja punaista verhoilua sekä asiaankuuluvat 40th Anniversary -logot. Tämä on auto todellisille harrastajille, 200 nopeimmalle sellaiselle.

Viimeinen takavetoinen Corolla

AE86-sarjan Toyota Corolla Levin ja Sprinter Trueno ovat usein kärkikahinoissa, kun listataan 80-luvun parhaita japanilaisautoja ja ehkä ylipäätäänkin autoja, ainakin jos puhutaan tästä saavutettavammasta päästä, unohtaen Ferrari F40:t ja kumppanit. Hauskimman Toyota Corollan nimellä valmistetun auton tittelistä AE86 kilpailee nykypolven GR Corollan kanssa. AE86:n arvostus on tullut pitkälti jälkikäteen, eikä auto välttämättä ollut yhtä arvostettu omana aikanaan.

Corolla oli jo AE86-sarjan syntyvuonna 1983 siirtynyt pysyvästi etuvetorakenteeseen, mutta tuon sarjan Corolla Levin oli siis vielä takavetoinen, ja viimeinen sellainen Corollan nimellä. Nykyään usein painotettavan 0 - 100 km/h -arvon sijaan AE86-sarjassa tärkeiksi ominaisuuksiksi koettiin takavetorakenteen tuoma hauskuus, keveys sekä 1,6-litraisen rivinelosen ei-liian-yliampuvat voimavarat. Nykyinen Toyota 86 on toteutettu pitkälti samalla kaavalla.

40-vuotisjuhlan lisäksi AE86:n tekevät ajankohtaiseksi kuluvan vuoden Tokyo Auto Salonissa nähdyt kaksi makeaa restomodia. Kulttiauto taipui tuolloin sujuvasti täyssähköautoksi manuaalivaihteistolla sekä tulevaisuuden käyttövoimalla kulkevaksi polttokennoautoksi.

Lähde ja kuvat: Toyota Teksti: Benjamin Helander