2.6.2022

Toyota hyppää syvemmälle Stellantiksen kelkkaan ja tuo ison pakettiauton Eurooppaan 2024

Eurooppalaisten standardien mukainen, kokonaismassaltaan 3,5 tonnin pakettiauto on uusi aluevaltaus Toyotalta. Voimanlähteiden kirjo tulee ulottumaan aina täyssähköiseen asti.

Fiatin ja PSA:n eli sittemmin Stellantiksen nykyinen polvi tässä Euroopan suurimmassa pakettiautokokoluokassa, HDV-segmentissä, on pohjimmiltaan jo 16 vuotta vanha. Fiat Ducato, Citroën Jumper, Peugeot Boxer ja tuorein tulokas Opel/Vauxhall Movano saavat siis parin vuoden kuluttua seuraajan, johon myös Toyota Motor Europe liittyy mukaan. Näin Toyotan pakuyhteistyö Stellantiksen kanssa syvenee kattamaan jo kolmannen mallin, Proace Cityn ja Proacen yläpuolelle. Alun perin yhteistyö alkoi jo vuonna 2012, kun Toyota korvasi omatuotantoisen pitkänokkaisen Hiacensa yhteistyö-Proacella.

Tuleva sisaruskatras valmistetaan eri tehtailla Euroopan mantereella. Ducatot sekä ilmeisesti polttomoottoriset Toyotat tullaan valmistamaan Italian Atessassa, kun taas ranskalaiset ja saksalaiset sekä oletusarvoisesti sähköiset Toyotat valmistetaan Puolan Gliwicessä.

Fiat Ducato Electric
Stellantiksen isoja saa jo täyssähköisinä...

Toyota Motor Europen pääjohtaja ja toimitusjohtaja Matt Harrison kommentoi uutista luonnollisesti ylistävään sävyyn:

- Olemme tyytyväisiä yhteistyömme laajentumisesta uuden, suuren pakettiautomallin myötä. Se edustaa meille tärkeää lisäystä mallistoomme, ja se täydentää hyötyajoneuvomallistomme kattamaan kaikki kokoluokat. Uutuusmalli edustaa tärkeää osaa Toyotan kasvutavoitteissa hyötyajoneuvojemme kanssa yhdessä Hiluxin, Proacen ja Proace Cityn kanssa mahdollistaen Toyotan liikkuvuusratkaisujen tarjonnan kaikissa hyötyajoneuvosegmenteissä.

Toyota Proace EV
...kuten myös yhteistyö-Proacea.

Koko Stellantiksen puolesta sanansa sanoo myös konsernin toimitusjohtaja Carlos Tavares:

- Tämän kolmannen yhteistyömallin myötä Stellantis näyttää edelleen mallia hyötyajoneuvo-osaamisestaan ja muuttuvan maailman myötä tarjottava täyssähköinen versio täydentää malliston kattamaan kaikki erilaiset käyttötarpeet. Tämä sopimus vahvistaa johtajuuttamme hyötyajoneuvomarkkinoilla ja vähäpäästöisissä ajoneuvoissa. Lisäksi se vie meitä lähemmäs Dare Forward 2030 -tavoitteitamme, joiden mukaan olemme kevyiden hyötyajoneuvojen kiistaton johtaja, niin teknologian, tuotannon, markkinaosuuden kuin tuottavuuden saralla.

Lähde: Toyota Kuvat: Moottorin arkisto Teksti: Benjamin Helander

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat