5.2.2022

Toyota Sequoia on valmis seuraaviin 15 vuoteen hybridivoimalinjalla ja arjen luksuksella

Toyota Sequoia

Pohjois-Amerikan ja samalla koko Toyotan maasturimalliston suurin on Tundra-pickupiin perustuva Sequoia. Uuteen sukupolveen suunnataan edellisen oltua tuotannossa lähes 15 vuotta, joten kaiken pitäisi olla nyt valmista.

Toyota nimeää pohjoisamerikkalaiset korkean maavaran mallinsa kyseisen maanosan luonnosta ja paikoista inspiroituneena. On Highlanderia, Tundraa ja Tacomaa, ja sitten on tämä Sequoia, joka lainaa nimensä maailman suurimpien puulajien latinankielisistä nimistä. Vain tietyillä alueilla Kaliforniassa kasvava mammuttipetäjä on tilavuudeltaan maailman suurin puu, ja se on myös yksi pitkäikäisimmistä puulajeista, eläen jopa 2 000 vuotta. Määritelmä täsmää jokseenkin hyvin myös Toyota Sequoiaan.

Uutta Sequoiaa valmistetaan kesästä alkaen Teksasin San Antoniossa. Kyseessä on Tundran tavoin pitkälti Yhdysvalloissa kehitetty tuote.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Aina hybridinä

Full-size suv Sequoia perustuu full-size pickup Tundraan ja sen uusimpaan painokseen, joten useimmat tekniset yksityiskohdat ovat autoissa yhteneväiset. Tundrasta poiketen Sequoiaa ei kuitenkaan tarjota muulla kuin iForce MAX -hybridivoimalinjalla. Siinä 3,5-litrainen kaksoisahdettu bensiinikäyttöinen V6 yhdistyy kytkimen kera sähkömoottoriin. Järjestelmän yhteisteho on 443 hevosvoimaa, huippuväännön ollessa kiitettävän puoleiset 790 newtonmetriä. Auto on lähtökohtaisesti takavetoinen, mutta myös neliveto on ilman muuta valittavissa.

Toyota Sequoia
Toyota Sequoia & Airstream-vaunu: erottamattomat yhdessä.

Eräs Sequoian suurimmista vahvuuksista on perävaunun vetäminen. Perävaunumassa on kasvanut edellispolveen verrattuna 22 prosentilla, ollen nyt pyöristettynä 4,1 tonnia. Perävaunun vetoa myös avustetaan innovatiivisesti, kuten jo Tundran esittelyn yhteydessä tuli todettua.

Toyota Sequoia
Matkustamossa on tilaa ja avaruutta kahdeksalle hengelle.

Vaihtoehtoja on monia

Sequoiaa tarjotaan viidellä eri varustetasolla, kaikista löytyy vähintäänkin sitä arjen luksusta. Hehkutetuin on kuitenkin Tundraankin tarjottava TRD Pro, joka on niin alustaratkaisuiltaan, kuin muutoinkin sovitukseltaan racing-henkinen, reipas 2,5-tonninen sellainen.

Toinen, eri ääripäätä edustava huippumalli on Capstone, joka pyrkii laittamaan kampoihin muiden saman luokan amerikkalaisautojen pröystäilyversioiden kanssa. Sen se tekee kromin paljoudella, muilla tyylivalinnoilla kuten 22-tuumaisilla kromatuilla vanteilla sekä ylellisyysvarusteilla.

Lähde ja kuvat: Toyota Teksti: Benjamin Helander

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat