7.1.2022

Toyotoilla ajavat ovat vakaan merkkiuskollisia

Danske Bankin Autobarometri 2021 -kyselytutkimuksen mukaan merkkiuskollisuus on Toyotan lisäksi väkevää myös Mercedes-Benzin, Audin ja BMW:n omistajilla.

Liki 60 prosenttia nyt Toyotalla ajavista suomalaisista suunnittelee hankkivansa myös seuraavaksi autokseen Toyotan, tietää Danske Bankin Autobarometri 2021 -kyselytutkimus kertoa.

Merkkiuskollisuus on Toyotan lisäksi korkealla myös saksalaiskolmikon eli Mercedes-Benzin, Audin ja BMW:n omistajilla.

Suomalaisten autoilijoiden merkkiuskollisuudessa on tapahtumassa muutos, sillä aiempina vuosina ykköspaikkaa ovat tässä kyselytutkimuksessa hallinneet saksalaispremiumit BMW ja Mercedes-Benz, mutta nyt uuden auton hankkimista suunnittelevien merkkiuskollisuus on korkein Toyotan omistajien keskuudessa.

BMW iX xDrive40 2021 HP

Toyotan nousu ykköseksi johtui erityisesti muiden merkkien laskusta, sillä Toyotan merkkiuskollisuus oli lähes sama kuin vuotta aiemmin tehdyssä kyselyssä. Toyotan omistajista 58 prosenttia aikoo hankkia seuraavaksikin autokseen Toyotan.

Keskimääräinen merkkiuskollisuus autoilijoiden keskuudessa on 29 prosenttia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mieltymykset muuttuvat – hitaasti

Auto on kuluttajille ja kotitalouksille tyyris hankinta, ja autokaupoilla ollaan varsin harvakseltaan, joten automieltymyksetkin muuttuvat hitaasti. Tuoreen kyselytutkimuksen perusteella näyttää siltä, että merkkiuskollisuudessa on tapahtumassa muutoksia.

– Tähän voi osittain vaikuttaa myös kiinnostus sähkö- ja hybridiautoihin sekä globaalin komponenttipulan erilainen vaikutus eri automerkkeihin, Danske Financen autoliiketoiminnasta vastaava johtaja Altti Kuuri arvioi.

Danske Bankin Autobarometrin mukaan 27 prosenttia suomalaisista aikoo hankkia auton seuraavien kolmen vuoden aikana. Puolet tästä hankkii uuden tai uudehkon auton.

– Autosta ollaan tulevaisuudessa valmiita maksamaan hieman aiempaa enemmän. Noin neljännes uskoo seuraavan autonsa maksavan alle 10 000 euroa. Miehet suunnittelevat hankkivansa kalliimpia autoja kuin naiset. Nuoret suunnittelevat hankkivansa edullisempia autoja.

Merkki vielä hakusessa

On ehkä yllättävää, että varsin monella auton ostajalla on automerkki vielä hakusessa. Kyselyn perusteella 45 prosenttia auton ostoa suunnittelevista ei tiedä, minkä merkkisen auton aikoo hankkia.

Mercedes-Benz C-sarja

Suosituin automerkki on tässäkin katsannossa Toyota, jonka ostoa suunnittelee 10 prosenttia. Muita suosittuja merkkejä ovat Volkswagen, Volvo, Mercedes-Benz ja Škoda.

– Suosituimmat merkit tai niiden osuudet eivät ole vaihdelleet paljoakaan viime vuosien aikana.

Näin merkkiuskollisuutta tutkittiin

Danske Bankin kyselytutkimuksen tavoitteena oli selvittää suomalaisten unelmointia ja niiden rahoittamista sekä autonhankintaan ja sen hankinnan rahoittamiseen liittyviä tekijöitä eri näkökulmista. Tutkimus on toteutettu aiemmin vuosina 2013–2015 ja 2017–2020.

Audi A6 Allroad

Kohderyhmänä olivat 21–79-vuotiaat suomalaiset miehet ja naiset. Aineisto on painotettu sukupuolen, iän ja asuinpaikkakunnan mukaan väestöjakaumaa vastaavaksi.

Kysymyksiin, joissa ei tarvinnut omistaa autoa tai olla hankkimassa sellaista, vastasi 1 651 vastaajaa ja auton hankintaan liittyviin kysymyksiin 1 216 vastaajaa.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Danske Bank 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat