14.9.2022 Ajoneuvot Tuleeko tänä syksynä rengaspula? – ”Hinnat nousseet jopa 30 prosenttia vuoden takaisesta” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Syksyn rengassesonki käynnistyy pian. Vahvoilla ovat ne rengaskauppiaat, joilla on hyvissä ajoin hankittu hyvä varasto ja tarjolla montaa eri merkkiä. Kuluttajalla rengassesonki näkyy selvästi korkeimpina hintoina. Kun vuosi sitten esimerkiksi Volkswagen Golfin tai toisen suomalaisten suosikkiauton, Skoda Octavian rengassarja maksoi tuhat euroa, nyt siitä voi joutua maksamaan jopa noin 1 300 euroa.– Tämä on ihan täyttä totta. Hinnat ovat nousseet jopa 30 prosenttia vuoden takaisesta. Rengasvalmistajat nostavat koko ajan hintojaan, mutta pelkästään se ei vaikuta siihen hintaan, millä me renkaita asiakkaille myydään, sanoo Hannu Temonen antamastaan esimerkistä.Hannu Temosella on Helsingin Roihupellossa rengasliike, Roihupellon Rengas. Rengasliikkeessä noin 2000 neliötä tilaa ja kun syksyn rengassesonki käynnistyy, hallien isot ovet ovat levällään taajaan, kun autoja ajetaan renkaanvaihtoon ja ulos renkaanvaihdosta. Ilmat ovat viileät syksyn rengassesongin käynnistyessä ja lämpöä menee väkisinkin harakoille.– Oma kate rengaskaupasta on saatava, että pystyy näiden kaukolämpö-, sähkö- ja muiden kustannusten kanssa elämään, Temonen sanoo.– Jos ruokakauppiaat alkavat sammutella juomakaappien sähköjä, niin kyllä mekin joudumme tekemään asioita kustannusten hillitsemiseksi, Temonen sanoo.Autorengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora ei ihan allekirjoita Temosen pöytään lyömiä prosentteja hintojen noususta, mutta kovia lukuja hänkin esittää.– Mitään faktista lukua minulla ei ole hintojen noususta antaa, mutta 15–25 hinnat ovat nousseet, riippuen rengaskoosta ja merkistä, Nuora sanoo.– Mutta myös kauppiaiden kulut ovat nousseet, se on selvä. Mitä tapahtuu tämän jälkeen, siihen ei pysty sanomaan mitään, Jarmo Nuora sanoo.Nokian Renkaiden omistaman Vianor-ketjun toimitusjohtaja Teemu Tuuri vahvistaa myös Nuoran ja Temosen sanat.– En osaa sanoa prosentteja, kuinka paljon renkaiden hinnat ovat nousseet, mutta korotukset ovat olleet tuntuvia. Inflaatio se on meilläkin, Tuuri viittaa myös muiden kulujen nousuun.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySaatavuus parempaa kuin pelättiinUkrainan sota on vaikuttanut voimakkaasti autonrenkaiden saatavuuteen. Varsinaisesta rengaspulasta ei voi puhua, mutta erilaista luovimista tuleva sesonki vaatii, Hannu Temonen myöntää.– Aina on löytynyt jotain, mitä voidaan tarjota asiakkaalle, mutta yhden merkin päällä ei voi tällaisena aikana seisoa, Temonen sanoo.Samaa sanoo Vianorin Tuuri. Tuurin mukaan erityisesti nastarenkaissa on haasteita – ja siihen merkittävänä syynä on Venäjän aloittama hyökkäyssota Ukrainaan.– Tosi monella rengasvalmistajalla oli rengastehtaita Venäjällä ja niissä tehtiin juuri paljon nastarenkaita. Kun sota alkoi, kaikki halusivat poistua Venäjältä, nastarengaskapasiteettia jäi rajan taakse ja rengasvalmistajien tehtaat eivät pysty nostamaan tuotantoa muualla tarpeeksi ylös. Syntyi tarjonnan vaje markkinaan ja erityisesti nastarenkaista on pula alkavassa sesongissa, Tuuri sanoo.Temosen rengasliikkeessä on tarjolla useita eri premium-merkkejä ja sen lisäksi useita rengasvalmistajien niin sanottuja kakkosmerkkejä. Myös Vianor tarjoaa omien Nokian Renkaiden lisäksi edullisempia vaihtoehtoja asiakkailleen. Temonen sanookin, että asiakkaalle ei välttämättä pystytä tietyssä koossa tarjoamaan juuri sitä asiakkaan haluamaa merkkiä.– Mutta kyllä se vaihtoehtoinen rengas varmasti löytyy. Varsinkin premium-renkaissa on hyvä tilanne, Temonen sanoo.Teemu Tuuri sanoo, että asiakkaalta vaaditaan joustavuutta ja vaihtoehtojen vastaanottamista.– Kyllä poikkeuksellinen sesonki on tulossa, mutta en näkisi, että saatavuuspula on superpaha. Jos olet tottunut ostamaan rengasmerkin X tietyssä koossa, niin nyt voitkin joutua ostamaan rengasmerkin Y tuotteen, että saat haluamasi koon, Teemu Tuuri pyytää kuluttajilta joustavuutta.– Kaiken kaikkiaan tilanne saatavuuden suhteen on parempi kuin mitä pelättiin, Jarmo Nuora sanoo.Nuoran mukaan keskihintaisen renkaan saatavuudessa voi olla eniten ongelmaa. Tämä johtuu siitä, että rengasvalmistajat ovat keskittyneet valmistamaan uutuustuotteitaan.Kauppiaat valmistautuneet hyvinRoihupellon Rengas myy vuodessa noin 15 000 auton rengasta. Kausisäilytyksessä Roihupellon Renkaassa on noin 2 300 rengasta. Temonen sanoo, että tulevaan kauteen on varauduttu hyvin. Samaa sanoo Autorengasliiton Jarmo Nuora, kauppiaat Temosen lailla ovat varustautuneet hyvin tulevaan sesonkiin ja sillä on merkitystä saatavuuteen.– Nyt, vaikka sesonki ei ole vielä käynnistynyt, varastossamme on 6 000 rengasta ja lisää tilataan sitä mukaan kun tulee tarvetta, Temonen sanoo.Temosen mukaan juuri se, että rengasennakoiden kanssa oltiin hyvissä ajoin liikkeellä, pelastaa tulevan sesongin tilanteen. Lisäksi rengasvalmistajat ovat olleet hyvin liikkeellä ja patistaneet kauppiaita toimimaan ajoissa.– Arvioisin, että noin 90 prosenttia siitä, mitä on tilattu, on saatu ja tullaan saamaan. Tällä määrällä me pärjämme joulukuun paikkeille. Kun iso pyörä lähtee pyörimään, niin sitten tilanne selviää kunnolla, Temonen sanoo.Tämä vuonna Roihupellon Renkaassa syyssesonkiin valmistautuminen aloitettiin pari kuukautta normaalia aiemmin.– Ensiksi ostettiin vanhoja varastoja ja sen jälleen tulevan kauden varastoja. Uskoisin, että sellainen kauppias, joka on ollut ajoissa liikenteessä, pärjää kyllä, Temonen sanoo.Talvirenkaissa myyntipiikki kesälläMyös kuluttajat ovat olleet liikkeellä entistä aikaisemmin. Volyymillisesti kesäkaudella ei hankita paljon talvirenkaita, mutta Vianorin Teemu Tuuri vahvistaa, että huhti-heinäkuun aikana talvirenkaiden hankinnassa on ollut selkeä piikki.– Selvästi enemmän, kuin mitä on aiemmin tottuu näkemään, kuluttajat ovat hankkineet talvirenkaita kesärengaskaudella. Samaan aikaan kun on hankittu kesärenkaat, on saatettu ostaa myös talvirenkaat. Syynä tähän, mitä olen kuullut, on ollut se, että ei jäädä sitten ilman talvirenkaita kun niiden aika tulee, Teemu Tuuri sanoo.Kun sähköautot ovat yleistyneet, myös rengaskauppa on muuttunut.– Se ohjaa meidänkin kauppaa voimakkaasti. Ne renkaat, mitkä ovat olleet aiemmin marginaalikokoja, alkavatkin yleistyä. Rengaskoot ovat muuttuneet radikaalisti viimeisten vuosien aikana, kun autokanta muuttuu. Se rengasvalmistaja, joka omassa tuotannossaan on osannut lukea tämän pelin, pärjää parhaiten, Temonen sanoo.Autorengasliiton Jarmo Nuora korostaa juuri sitä, että mitä harvinaisempi rengaskoko, sitä aiemmin kannattaa olla liikkeellä.– Ettei käy sitten niin, että renkaat saa autoon vasta sitten, kun lumet on ollut maassa neljä viikkoa, Nuora muistuttaa.Nuora myös haluaa muistuttaa siitä, että renkaat laitettaisi auton alle ajoissa.– Se on hyvä, että renkaat uusitaan ajoissa, mutta vielä parempi on, kun ne laitetaan autoon alle ajoissa. Varsinkin kitkarenkaat ovat sellaiset, että mikään ei estä laittamasta niitä autoon alle heti kun viilenee, Nuora muistuttaa.Teksti: Manu TuppurainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.2.2025 Liikenteen verotus Autoveron tuotto 2024 laski roimasti – sähköistyminen ja autokaupan vaisuus vaikuttavat 13.2.2025 Uutinen Yhdysvaltalaisten autopomojen mukaan Trumpin tariffit luovat ”kuluja ja kaaosta” 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Uutinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 11.2.2025 Uutinen Kiina-tullit vastatuulessa autoteollisuudessa – Cupra varoittaa irtisanomisista 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Kontio ja Parmas -kummelivolvo 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle