22.5.2017

Tutkapartio moottoritiellä: turhuutta vai turvallisuutta?

ratsia poliisi

Poliisin mukaan nopeusvalvontaa tarvitaan moottoritielläkin, muuten vauhdit karkaisivat siellä käsistä.

On päivä, alla harvasti liikennöity, kuivapintainen moottoritie. Vasemmalla kaistalla viilettää ohi kaksi autoa, ensin Mercedes noin 15 km/h ylinopeudella. Hieman eritasoliittymän jälkeen mersu kohtaa pientareelle pysäköidyn Volkswagen Transporterin, naps, salama välähtää, ja taas on yksi ylinopeussakko annettu.

Toinen ohi mennyt auto, Volvo, ajaa sekin lain mukaan liian kovaa, mutta ylitys on hieman alle 10 km/h, ja kuski säästyy sakoilta.

Poliisin käyttämä ylinopeuksien puuttumiskynnys, 7 km/h plus tekninen varmuusvähennys 3 km/h, näyttää toteutuvan matemaattisella tarkkuudella.

Kameravalvonta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yllykkeenä yllätyksellisyys

Maallikon mielestä edellä kuvailtu nopeusvalvonta saattaa tuntua kiusanteolta, mutta poliisin mukaan silläkin on merkityksensä.

– Vaikka tällainen ylinopeus ei näyttäisikään aiheuttavan välitöntä vaaraa, emme voi sivuuttaa moottoritietä nopeusvalvonnassa. Muuten vauhdit kasvaisivat siellä pikkuhiljaa. Yllätyksellisyys on yksi poliisin työkaluista, poliisiylitarkastaja Samppa Holopainen muistuttaa.

Hän lisää, että samaan periaatteeseen pohjautuu myös kiinteiden kameratolppien välillä tapahtuva valvonta.

Holopaisen mukaan ylinopeus aiheuttaa moottoritiellä monenlaisia haittoja: väliin tunkemista, oikealta ohittelua, peräpuskurissa roikkumista ja jonon haitariliikettä.

Näiden, erityisesti kesäkaudella lisääntyvien huonojen tapojen valvominen ja niistä rankaiseminen vain on käytännössä haastavaa.

– Täytyy muistaa, että esimerkiksi liian lähellä ajamista tapahtuu moottoritiellä eniten silloin, kun liikenne on vilkasta. Jos sieltä ryhdytään poimimaan autoilijoita tien sivuun, tulee melkoiset ruuhkat ja riski esimerkiksi peräänajoihin kasvaa, Holopainen sanoo.

ruuhkamaksu

Valvontaa vähän

Ajoneuvomääriin nähden valvontaa tehdään loppujen lopuksi moottoritiellä vähän. Syynä on tien turvallisuus muihin tietyyppeihin nähden.

– Se, missä valvotaan, riippuu paljon siitä, millainen tiestön turvallisuushistoria on. Moottoritiellä kuolemaan johtavia onnettomuuksia sattuu harvoin. Sama pätee keskikaiteilla varustettuihin tieosuuksiin, joista nokkakolareiden riski on hävinnyt, Holopainen kertoo.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Moottorin kuva-arkisto

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat