10.5.2021

Uusi Suzuki GSX-S1000 – Teho: riittävä

Suzuki GSX-S1000

Suzuki on vakuuttunut, että streetfighterin tehoksi riittää 150 hevosvoimaa. Uudistuksessa onkin keskitytty tehonlisäyksen sijaan muiden ominaisuuksien hiomiseen.

Sitten takavuosien Katana- ja Hayabusa-mallien Suzuki ei ole esitellyt markkinoiden tehokkaimpia moottoripyöriä. Se on pikemminkin ottanut järjen käteen, ja miettinyt mikä on järkevää, ja miten suorituskyky pystytään hyödyntämään parhaiten. Samaa filosofiaa on noudatettu myös alunperin vuonna 2015 esitellyn GSX-S1000:n uudistuksessa.

Suzuki GSX-S1000

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Moottoriin vain pakolliset päivitykset

Moottori on saanut Euro 5 -päivityksen uusine pakoputkineen. Huipputehoksi kerrotaan 152 hevosvoimaa ja vääntölukemaksi 106 newtonmetriä, eli edellisen mallin 150 hevosvoimaan ja 108 newtonmetriin on muutoksia tullut marginaalisesti. Valmistajan mukaan moottori on kuitenkin vahvempi ala- ja keskikierroksilla, eli juuri niillä kierroksilla joita katuajossa käytetään eniten. Huipputehon kierrosluku on noussut tuhat kierrosta ylemmäs. Tehoasetuksia on kolme, ja niiden A-B-C -symbolit tulevat sanoista Active-Basic-Comfort. A on siis kaasunvasteeltaan ärhäkäs, kun taas C-asetuksella moottori reagoi kaasukahvan liikkeisiin rauhallisemmin. Luistonestossa kuljettajan valittavia asetuksia on viisi.

Shifterillä ja paremmilla renkailla lisää urheilullisuutta

Suzuki GSX-S1000

Ulkonäköä on päivitetty erityisesti pyörän etuosasta, joka on saanut yhden ajovalon tilalle kaksi erittäin pienikokoista päällekkäin sijoitettua led-valoa. Tankin tilavuus on kasvanut kahdella litralla ja on nyt 19 litraa. Varustusta on parannettu myös lisäämällä vaihdevivustoon quickshifter-vaihdeavustin, joka mahdollistaa kytkimettömän vaihdon sekä isommalle että pienemmälle vaihteelle. Ensiasennusrenkaiksi on valittu Dunlopin Sportmax RoadSport2:t, joilla pyörän ominaisuudet pääsevät paremmin oikeuksiinsa kuin edellisen mallin vanhemmilla Dunlopin kumeilla.

Runko, geometria ja istuinkorkeus ovat ennallaan. Euro 5 -päivityksen yhteydessä suunniteltu uusi pakoputkisto yhdessä parantuneen varustetason sekä kaksi litraa suuremman tankin kanssa tarkoittaa painon kasvamista viidellä kilolla. Nyt mittari pysähtyy 214 kilon lukemaan.

Suzuki GSX-S1000

Moottori: Nelisylinterinen rivimoottori, 999cc
Teho: 112 kW (152 hv) / 11 000 r/min
Vääntö: 106 Nm / 9 250 r/min
Voimansiirto: monilevyinen yhdistelmäluistokytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto

Akseliväli: 1460 mm
Istuinkorkeus: 810 mm
Tankin tilavuus: 19 litraa
Paino tankattuna: 214 kg

Hinta: 18 090 €

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Suzuki

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat