21.7.2018 Ajoneuvot Uusi tapa pestä auto – vaahtoa vaahdon perään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaahdotettavat esipesuaineet ovat jo vanha juttu ja toivottavasti kaikilla käytössä. Uusi tapa pestä auto lisää vaahdon määrää entisestään. Olemme jo aiemmin todenneet vahatun, tai muuten suojatun, auton ylläpitopesun olevan yleisin autonhoitoon liittyvä askare. Moottorin autonhoitojuttusarjasta löytyy oma artikkeli vahatun auton pesemisestä. Tällä kertaa esittelyssä on uusi tapa pestä auto lisäämällä vaahtokerroksia.Esittelyssä olevan tavan perimmäisenä ajatuksena on nopeuttaa autonpesurutiinia. Aika on suurimmalle osalle erittäin kallisarvoista, joten vinkit tulevat tarpeen. Uudelle kannattaa antaa mahdollisuus.Pesuaineseosta ei tehdä ämpäriin kuten tavallisessa käsinpesussa vaan pesuaine vaahdotetaan suoraan maalipinnalle, josta pesua jatketaan pesuvälineellä hellästi pintaa pyyhkimällä.Salaisuus on esipesuaineen lisäksi myös varsinaisen käsinpesuun käytettävän pesuaineen vaahdottaminen suoraan auton maalipinnalle. Ohjeistamme kuinka tätä menetelmää voi käyttää maalipinnalle mahdollisimman hellävaraisesti. Eihän tämä tapa kaikille harrastajille suinkaan uusi ole, mutta suurelle kansalle varmasti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi tapa pestä autoMenetelmän käyttöön tarvitaan painepesuri sekä siihen sopiva pesuainevaahdotin. Ilman näitä välineitä artikkelin lukeminen on lähes turhaa. Toki itse pesuaineen vaahdotus onnistuu painepullosta esipesuaineen tavoin, mutta tällöin perinteinen käsinpesu lienee nopeampi ja helpompi menetelmä.Vaikka valmistaja neuvoisikin vaahdottamaan aineen pintaan ja pyyhkimään perään pesuvälineellä niin me toimimme toisin. Suoritamme ensin esipesun aivan normaalisti, jotta maalipinnalta saadaan poistettua mahdollisimman paljon likaa ennen siihen koskemista. Se on aivan yhtä tärkeää tällä menetelmällä kuin perinteisemminkin toimittaessa.Vaahto auttaa pesuainetta pysymään maalipinnalla riittävän pitkään käsinpesua ajatellen.Käsinpesuvaiheen kannalta on hyvä ymmärtää, että vaahto ei ole itseisarvo eikä siitä ole normaalissa käsinpesussa mitään hyötyä. Liukkaus, pesuteho ja vahaturvallisuus ovat käsinpesuun käytettävän pesuaineen mittareita. Tässä tapauksessa vaahdolla on kuitenkin tarkoitus.Vaahto auttaa pesuainetta pysymään maalipinnalla riittävän pitkään ja pitää samalla maalipinnan alla koko ajan kosteana. Näin pesuaine ei kuivu pintaan, vaikka koko auto kierretään kerralla. Kiirettä tosin pitää hieman auton koosta, väristä ja säästä riippuen.Sonax Profiline Actifoam Energy voidaan vaahdottaa maalipinnalle ja siitä voi myös valmistaa pesuaineseoksen ämpäriin. Käyttömahdollisuuksia on näin ollen useita.Sonax Profiline Actifoam EnergyTällä kertaa käytössä on uutuustuote Sonax Profiline Actifoam Energy, jonka saatavuus on kirjoitushetkellä vielä Sonaxin tuotteeksi verrattain heikkoa. Actifoam tullee kuitenkin saapumaan useisiin kauppoihin ja Sonaxin jälleenmyyjiltä sen perään voi kysellä jo nyt.Hieman samantapainen aine on myös Korrek Pro Vaahtopesu, mutta Sonax hoitaa itikoita lukuun ottamatta kesälian paremmin ja on halvempaa käyttää. Jälkimmäinen johtuu suuresti tuotteen laimennettavuudesta, sillä Actifoam Energy laimennetaan suhteessa 1:10 jo pesuainevaahdottimen pulloon.Sonax Actifoam Energyn kanssa riittää teoriassa yksi pesuaineämpäri, jossa pesuväline huuhdellaan. Pesuainevaahdotin, painepesuri ja pesuväline ovat myös välttämättömiä.Samaa ainetta käytettiin myös esipesuun kokonaisuuden helpottamiseksi ja nopeuttamiseksi. Ensiksi siis aine vaahdotetaan pintaan esipesuaineeksi, sen annetaan vaikuttaa ja sitten se huuhdellaan huolellisesti. Tämä on vasta alku.Uusi tapa pestä auto on se kun huuhtelun jälkeen pintaan vaahdotetaan toinen kerros samaa ainetta. Tällä kertaa lopputulos jää hieman vetisemmäksi, sillä pinta on jo valmiiksi kostea. Vaahto pyrkii valumaan kyljistä hieman turhankin nopeasti - ehkä esipesun jälkeen voisi odottaa hetken ajoneuvon kuivumista.Pesuvälineen jatkuva huuhtelu ämpärissä on aivan yhtä tärkeää kuin aina muutenkin autoa pestessä.Tässä kohti esiin astuvat ämpäri ja pesuväline. Ämpärin voi täyttää vain puhtaalla vedellä, sillä sen tarkoituksena on ainoastaan pesuvälineen huuhtelu. Pesukintaan tiheä huuhtelu on tämänkaltaisessa pesussa yhtä tärkeää kuin perinteisemmässä käsinpesussa – muuten likaa kuljetetaan ympäri maalipintaa samalla sitä vasten hangaten.Ämpäriin voi myös tehdä pesuaineliuoksen, kuten Sonax Actifoam Energyn kanssa ohjeistetaan. Tällöin pesuainetta tietenkin kuluu runsaammin, mutta se tuskin on pesuainevalmistajan harmi. Pesuvälineen liukuvuuden kannalta ratkaisu on ihanteellinen ja antaa siten vielä hieman lisää turvaa.Itse käsinpesu suoritetaan ylhäältä alaspäin, jolloin likaisimmat alueet jäävät viimeisiksi.Pesu suoritetaan ylhäältä alaspäin yksi alue kerrallaan aivan kuten yleensäkin. Pestessä huomaa Sonaxin allekirjoittanutta miellyttävän tuoksun, josta löytyy karkkia ja purukumia. Pientä karvasmantelin hajua on havaittavissa, mutta se peittyy käytössä onneksi muun alle.Käsinpesun jälkeen auto huuhdellaan.Kaikkien alueiden pesemisen jälkeen pesuaine huuhdellaan maalipinnalta huolellisesti. Tähän ei ole välttämätöntä enää käyttää painetta, mutta mitään haittaakaan siitä ei ole. Lopuksi pinta kuivataan.Pesun jälkeen auto on suositeltavaa kuivata paksulla, tuuhealla ja hellävaraisella mikrokuituliinalla. Vesipisarat jättävät auringossa kuivuessaan ikävät jäljet.Pesutulos on varsin tavallinen, joten jos tästä tavasta pitää niin se sopii ainakin kesällä perinteisemmän käsinpesun korvaajaksi. Talvella Sonax pitäisi vielä puntaroida uudestaan, mutta silloinkin itse menetelmä kyllä toimii. Pesutulos on aina pesuaineesta kiinni.Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 16.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akkuongelmaan saatiin softapäivitys 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 16.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 R Turini – R niin kuin raaseri 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti