17.9.2016 Ajoneuvot Uutta virtaa matkailuvaunurintamalle – Tässä on suomalaisvisio Groovy Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Unelias matkailuvaunumarkkina kaipaa lisää virtaa ja nuoria harrastajia. Olisiko suomalaisopiskelijoiden visioima kevyt ja monipuolinen Groovy olla uuden nousun vaudittaja? Matkailuvaunu ei ole nuorten mielestä kovin trendikäs, vaan pikemminkin puuduttava. Pitkän linjan karavaanaria väite kirpaisee, mutta tosiasioita ei kannata kierrellä. Maailma muuttuu.Ensikertalainen mieltää matkailuvaunun hankalaksi, raskaaksi ja kalliiksi. Ei ihme, että kokeilukynnys on korkea.Matkailuautot kahmivat markkinaosuutta -vaunuilta vuodesta toiseen. Ikuisena vaunumaana tunnettu Ruotsikin on taipunut saman kehityksen tielle. Vaunut väistyvät.Vaunuväen keski-ikä on korkea ja vaunut seisovat suuren osan vuodesta aloillaan. Matkailuautoilla sen sijaan kierretään maata ja kauempanakin, eli matkaillaan. Ja matkailu on aina in, nuorisostakin.Näistä lähtökohdista alkunsa sai ideasta esittelykelpoiseksi konseptiksi reilun puolen vuoden aikan kehitetty matkailuvaunukonsepti Groovy, joka avulla kehityssuunta voisi muuttua. Ensin tarvitaan kuitenkin lisää tuotekehitystä. Lisäksi pitäisi löytää uutuusvaunulle valmistaja, jonka vastuulle luovuttaa tuotanto. Nähtäväksi jää, onnistuuko moinen temppu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyGroovy nuorilta nuorilleTulevaisuuden matkailuvaunuksi nimetty Groovy sai alkunsa Hobby ja Fendt -merkkejä muun muassa Suomessa edustavan toimitusjohtaja Tom Sågbomin ideasta.– Mietin, olisiko mahdollista tehdä tälle asialle jotain? Kääntää kehitystä ja vielä Suomesta käsin? Lähtökohtana oli alusta alkaen nuoret suunnittelijat ja nuorten mieleen tehty matkailuvaunu, jonka avulla kokeilukynnys saadaan alas.Lahden ammattikorkeakoulun Muotoiluinstituutin ajoneuvomuotoilijat kiinnostuivat haasteesta vuoden alussa. Suunnittelun lähtökohtana oli se, että uutuuden on oltava helppo, hauska ja edullinen. Lisäksi toivelistalla oli soveltuvuus ympärivuotiseen käyttöön, vaivaton ylläpito ja alle 1 000 kilon paino.Kahdeksassa kuukaudessa on edetty ideasta esittelykelpoiseen konseptiin, jossa kehtaisi majoittua niin Hangon surffirannoilla kuin kesän festareillakin.Groovy ja tuotantokelpoinenSuunnitteluprojektin myötä syntyi Groovy, matkailuvaunu nuorempien mieleen. Idean ensiesittely päätettiin tehdä Lahti Caravan 2016 -messuilla. Tapahtuma on maan merkittävin alallaan.Suunnittelutehtävän kimppuun kävivät automuotoilua opiskelevat Waltter Holm, Henri Helvilä ja Mikael Kosonen.Groovy-konseptin suunnittelutiimi vasemmalta: vastuuopettaja Lee Walton, Waltter Holm, Henri Helvilä ja Mikael Kosonen.– Projekti eteni nopeasti. Luonnoksia piirrettiin ensin käsin, sitten mallia muovattiin digitaalisesti ja lopulta syntyi vahamalli, Muotoiluinstituutin ajoneuvosuunnittelun vastuuopettaja Lee Walton kertoo.Kahdeksan kuukauden aikana opiskelijat työstivät matkailuvaunua opitojen tavoitteiden mukaisesti. Tarvittiin kekseliäisyyttä, luovuutta ja tulevaisuuteen suuntaavaa näkemystä. Ideoita testattiin omassa kaveripiirissä, joten nuorisonäkökulma säilyi läpi suunnittelutyön.Groovy on kaikesta innovatiivistuudestaan tuotantoon soveltuvaksi suunniteltu, vakuuttaa suunnittelutiimi.Käyttötarkoituksia ei rajata ennaltaGroovyn on tarkoitus palvella laajaa käyttäjäryhmää. Sille on ideoitu 50 käyttötarkoitusta kalastuksesta maastopyöräilyyn ja festarimajoittumiseen. Ja lisää voi keksiä, sillä konseptista haluttiin varsin muunneltava. Jokainen kustomoikoon mieleisekseen, tai ainakin melkein.Tarjolle on ideoitu kuivauskaappia, runsaita säilytystiloja, ulkokeittiötä ja erilaisia sänkyvaihtoehtoja.Kevyt vaunu soveltuu lähes mihin tahansa. Painonsa puolesta sitä kelpaisi muotoilutyötä ohjanneen opettaja Waltonin mukaan vetää vaikka sähköautolla.Jos Groovy saa tuulta alleen, on seuraavaksi insinöörien vuoro. Mietittävänä on miten lennokas idea viimeistellään ja viedään tuotantoon.Teksti: Antti Hentinen Kuvat: Antti Hentinen ja Groovy-hankkeen lehdistömateriaaliLue myös:Lahti Caravan 2016 käyntiin – 11 vinkkiä messuilleLahti Caravan 2016 – 300 ajoneuvoa yhdellä lipullaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 – polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Klassikko Syväsukellus alkulähteille: Porsche 911 SWB ja Porschen “kakkosalbumi” 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.1.2025 Autoilun hinta Näin autoilun kustannukset muuttuvat, kun siirrytään vanhasta käytetystä sähköautoon 24.1.2025 Koeajo Koeajo: kiinalainen lataushybridi-katumaasturi MG HS on edullinen vaihtoehto niille joita pienet puutteet ei haittaa 24.1.2025 Lentokoneet JAL vaihtoi Boeing 787:ään hainnahasta inspiroituneen maalipinnan ja uskoo säästävänsä sillä 119 tonnia polttoainetta per vuosi 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 - polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n 23.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: haaleaa akkua ja kylmiä lukkoja – Volvo EX30 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa