16.2.2025 Ajatuksia autoista Vaihdeläpyskät ovat paljon hyödyllisemmät sähköautoissa, vaikkei niissä ole edes vaihteita – Ajatuksia autoista Teksti Eetu Kokkonen Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vihdoin ratin yhteyteen sijoitetuille vivuille on oikeasti käyttöä, kiitos sähköautojen. Tänä päivänä jokainen tietänee, mitä autoissa tarkoitetaan ratin vaihdeläpysköillä. Alun perin ainakin omalla synnyinseudullani kutsumanimi oli myös ”taksivaihteet”. Kyseessä on siis auton ratin yhteyteen sijoitetut vivut, joista voidaan vaihtaa manuaalisesti vaihteita myös automaattivaihteisessa autossa.Kyseisille läpyköille on muutamia käyttötarkoituksia. Jotkut voivat pitää niitä parempina urheilulliseen ajoon tai jopa radalle. Kuljettaja voi halutessaan esimerkiksi kierrättää moottoria pidemmälle kuin automaattivaihteisto tekisi jos saisi itse päättää, tai pudottaa vaihdetta alas aiemmin kuin auto itse tekisi. Samaa logiikkaa voi hyödyntää myös ohituksissa.Toinen näppärä käyttökohde on esimerkiksi raskasta kuormaa hinatessa. Käskyttämällä manuaalisesti autoa pienemmälle vaihteelle voi säästää vaihteistoa rasitukselta, mikäli auto itse haluaisi väännättää kärry perässä aivan liian matalilla kierroksilla. Ilmeisesti pari vuosikymmentä takaperin taksarit ovat käyttäneet tätä tekniikkaa myös ilman perässä hinattavaa kärryä, nimenomaan vaihteiston käyttöikää ajatellen.Kyseessä siis on toiminto, jolle on ihan perusteltua käyttöä. Etenkin hieman vanhemmissa, ei niin hyvin toimivissa automaattivaihteistoissa.Uusien autojen nykyaikaiset automaattivaihteistot sen sijaan tuntuvat toimivan niin hyvin, että olen havahtunut vaihdeläpysköjen jäävän koeajo toisensa perään erittäin vähälle, tai olemattomalle käytölle. Ja tämä koskee myös urheilullisempia autoja, kuten Alfa-Romeo Giuliaa. Jos vaihteisto tuntuu pysyvän tehtävänsä tasalla, miksi lähtisin sotkemaan sen ajatuksenjuoksua, vaikka etenkin Alfassa siihen houkutellaan aivan mammuttimaisen kokoisilla vaihdevivuilla?Hetken aikaa tekikin mieli leimata koko vaihdevivut tänä päivänä aivan turhakkeiksi. Käytin hetken pohtimiseen, olisinko käyttänyt noita läpysköitä viime vuosina joissain koeajoautoissa oikeasti aktiivisesti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRegenerointiläpyskätJotkin autonvalmistajat ovat keksineet asentaa läpyskät myös sähköautojen rattiin. Sähköautoissa ei yleensä ole vaihteita, tai vaikka olisikin, niin yleensä korkeintaan kaksi kappaletta. Eikä niitä läpysköjä sähköautoissa vaihteiden vaihtamiseen olekaan tarkoitettu, vaan regeneroinnin säätämiseen.Regenerointi, eli energian talteenotto, joissakin yhteyksissä myös nimellä rekuperaatio tarkoittaa ”moottorijarruttamista” sähköautolla, jolloin samassa yhteydessä muutetaan liike-energiaa sähköksi auton ajoakkuun.Kaikissa fiksuissa toteutuksissa tuo regeneroinnin taso on jossain määrin säädettävissä. Eli halutessaan autolla voi säästää energiaa rullaamalla vapaasti pienellä regeneroinnin tasolla, mutta esimerkiksi nykivässä jonoajelussa voi haluta käyttää korkeaa regenerointia ”yhden polkimen ajon” mahdollistamiseksi.Mikäli regeneroinnin säätö on kuitenkin viety pahimmissa tapauksissa esimerkiksi valikkojen syövereihin, ei sitä voi käyttää kovin aktiivisesti.Sen vuoksi regeneroinnin säätö rattiläpysköistä on erittäin oivaltava idea. Allekirjoittanut pitää tällaisissa ratkaisuissa regenerointia lähtökohtaisesti kokonaan pois päältä, mutta esimerkiksi yksittäisiin risteyksiin jarruttaessa sen voi hoitaa kokonaan vasemmanpuoleisella läpyskällä koskematta jarrupolkimeen lainkaan. Tai liikenteen ruuhkautuessa voi sujuvasti vaihtaa rullaamisesta yhden polkimen ajamiseen.Uskallan siis väittää, että uusissa autoissa rattiläpysköistä on etenkin arkiajossa paljon enemmän iloa sähkö- kuin polttomoottoriautoissa. Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Sähköautot Työsuhdeautoilu sähköistyy vauhdilla – katso Ayvensin top 10 -lista 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Ajatuksia autoista Merkkikerhot ovat jäsentensä ilmentymiä – Ajatuksia autoista 12.7.2025 Sähköautot Yhdellä latauksella Alppien yli – Lucid rikkoi sähköautojen ennätyksen 12.7.2025 Sähköautot BYD ja Veho aloittavat yhteistyökumppaneina 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 9.7.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 5 – edullinen kaupunkijakelija Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen