16.2.2025 Ajatuksia autoista Vaihdeläpyskät ovat paljon hyödyllisemmät sähköautoissa, vaikkei niissä ole edes vaihteita – Ajatuksia autoista Teksti Eetu Kokkonen Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vihdoin ratin yhteyteen sijoitetuille vivuille on oikeasti käyttöä, kiitos sähköautojen. Tänä päivänä jokainen tietänee, mitä autoissa tarkoitetaan ratin vaihdeläpysköillä. Alun perin ainakin omalla synnyinseudullani kutsumanimi oli myös ”taksivaihteet”. Kyseessä on siis auton ratin yhteyteen sijoitetut vivut, joista voidaan vaihtaa manuaalisesti vaihteita myös automaattivaihteisessa autossa.Kyseisille läpyköille on muutamia käyttötarkoituksia. Jotkut voivat pitää niitä parempina urheilulliseen ajoon tai jopa radalle. Kuljettaja voi halutessaan esimerkiksi kierrättää moottoria pidemmälle kuin automaattivaihteisto tekisi jos saisi itse päättää, tai pudottaa vaihdetta alas aiemmin kuin auto itse tekisi. Samaa logiikkaa voi hyödyntää myös ohituksissa.Toinen näppärä käyttökohde on esimerkiksi raskasta kuormaa hinatessa. Käskyttämällä manuaalisesti autoa pienemmälle vaihteelle voi säästää vaihteistoa rasitukselta, mikäli auto itse haluaisi väännättää kärry perässä aivan liian matalilla kierroksilla. Ilmeisesti pari vuosikymmentä takaperin taksarit ovat käyttäneet tätä tekniikkaa myös ilman perässä hinattavaa kärryä, nimenomaan vaihteiston käyttöikää ajatellen.Kyseessä siis on toiminto, jolle on ihan perusteltua käyttöä. Etenkin hieman vanhemmissa, ei niin hyvin toimivissa automaattivaihteistoissa.Uusien autojen nykyaikaiset automaattivaihteistot sen sijaan tuntuvat toimivan niin hyvin, että olen havahtunut vaihdeläpysköjen jäävän koeajo toisensa perään erittäin vähälle, tai olemattomalle käytölle. Ja tämä koskee myös urheilullisempia autoja, kuten Alfa-Romeo Giuliaa. Jos vaihteisto tuntuu pysyvän tehtävänsä tasalla, miksi lähtisin sotkemaan sen ajatuksenjuoksua, vaikka etenkin Alfassa siihen houkutellaan aivan mammuttimaisen kokoisilla vaihdevivuilla?Hetken aikaa tekikin mieli leimata koko vaihdevivut tänä päivänä aivan turhakkeiksi. Käytin hetken pohtimiseen, olisinko käyttänyt noita läpysköitä viime vuosina joissain koeajoautoissa oikeasti aktiivisesti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRegenerointiläpyskätJotkin autonvalmistajat ovat keksineet asentaa läpyskät myös sähköautojen rattiin. Sähköautoissa ei yleensä ole vaihteita, tai vaikka olisikin, niin yleensä korkeintaan kaksi kappaletta. Eikä niitä läpysköjä sähköautoissa vaihteiden vaihtamiseen olekaan tarkoitettu, vaan regeneroinnin säätämiseen.Regenerointi, eli energian talteenotto, joissakin yhteyksissä myös nimellä rekuperaatio tarkoittaa ”moottorijarruttamista” sähköautolla, jolloin samassa yhteydessä muutetaan liike-energiaa sähköksi auton ajoakkuun.Kaikissa fiksuissa toteutuksissa tuo regeneroinnin taso on jossain määrin säädettävissä. Eli halutessaan autolla voi säästää energiaa rullaamalla vapaasti pienellä regeneroinnin tasolla, mutta esimerkiksi nykivässä jonoajelussa voi haluta käyttää korkeaa regenerointia ”yhden polkimen ajon” mahdollistamiseksi.Mikäli regeneroinnin säätö on kuitenkin viety pahimmissa tapauksissa esimerkiksi valikkojen syövereihin, ei sitä voi käyttää kovin aktiivisesti.Sen vuoksi regeneroinnin säätö rattiläpysköistä on erittäin oivaltava idea. Allekirjoittanut pitää tällaisissa ratkaisuissa regenerointia lähtökohtaisesti kokonaan pois päältä, mutta esimerkiksi yksittäisiin risteyksiin jarruttaessa sen voi hoitaa kokonaan vasemmanpuoleisella läpyskällä koskematta jarrupolkimeen lainkaan. Tai liikenteen ruuhkautuessa voi sujuvasti vaihtaa rullaamisesta yhden polkimen ajamiseen.Uskallan siis väittää, että uusissa autoissa rattiläpysköistä on etenkin arkiajossa paljon enemmän iloa sähkö- kuin polttomoottoriautoissa. Lue lisää Kaikki artikkelit 26.3.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – pikku-Sitikka tuo sähköautot lähemmäs tavallista kuluttajaa 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Koeajo Koeajo: Rivian RT1 – Amerikan sähkö-herkkua 16.3.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: armas auto, saisinko ihan oikeasti päättää milloin virrat ovat päällä ja ovet lukossa? 15.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Hyundai Ioniq 9 – nyt on tilaa matkustaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 26.3.2025 Liikenneturvallisuus Moni ajaa tietämättään vaarallisilla renkailla – tiedätkö sinä renkaidesi kunnon? 26.3.2025 Uutinen Peugeot kääntää GTi-kelkkansa sittenkin – ensimmäisenä e-208 GTi 26.3.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – pikku-Sitikka tuo sähköautot lähemmäs tavallista kuluttajaa 25.3.2025 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Jäykkäperä ja sekarengastuksen yhdistelmä tekee Tunturin uutuudesta mielenkiintoisen 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”