28.4.2023

Valtteri Bottas kertoo Moottorin haastattelussa F1-tulevaisuudestaan: ”2026, miksei”

Suomen ainoan Formula 1 -kuljettajan Valtteri Bottaksen fokus on edelleen visusti ajamisessa, vaikka kisakuskin elämään on tullut paljon muutakin. Tulevaisuus Audin F1-tallissakaan ei ole poissuljettu.

Alfa Romeon F1-tallissa mestaruussarjaa tahkoava Valtteri Bottas käväisi Suomessa ja Lahdessa promoamassa ensi kesänä kisattavaa FNDL GRVL -sorapyöräilytapahtumaa, joka on Bottaksen ja hänen kumppaninsa, kilpapyöräilijä Tiffany Cromwellin ideoima ja johon pariskunta osallistuu itsekin.

Samalla tarjoutui jo jokavuotiseksi muodostunut haastatteluhetki Moottorin kanssa aiempien tapaamistemme jatkoksi.

Nastolalaislähtöinen Bottas on ollut hyvin aktiivinen entisellä kotiseudullaan. Hän on ollut jo vuosien ajan järjestämässä omaa nimeään kantavaa Valtteri Bottas Duathlon -tapahtumaa Pajulahden urheiluopiston maastoissa – siis eräänlainen vastakohta Kimi Räikköselle, jota ei ole näillä leveysasteilla ainakaan julkisesti juuri nähty.

Mikä vetää tänne, sinun aloitteestasihan nämä tapahtumat ovat startanneet?

– Tykkään seudusta. Olen kuitenkin täältä kotoisin ja kaikki lapsuuden muistot ovat täällä. Varsinkin urheilun kannalta Lahti on ihan huikea paikka: täällä on raikas ilma ja puhdas vesi. Aina kun tänne tuo ulkomaisia vieraita, ne ajattelee että wau, tällainen paikka, miksen ole ennen käynyt, Valtteri kehuu silmin nähden rentoutuneena, vaikka F1-kisakausi on vasta alun kliimaksissaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Viime vuonna uuteen tiimiin

Viimeksi kun edellisen vuoden elokuussa tapasimme, Bottas vietti kesälomaansa niin ikään rennoissa merkeissä. Siirtyminen Mercedekseltä Lewis Hamiltonin varjosta Alfa Romeon ykköstykiksi oli selvästi tehnyt henkisesti hyvää.

– Tavoitteet ovat uuden tallin myötä tuloksellisesti vähän erilaiset, mutta oman suorituskyvyn kannalta ne eivät ole muuttuneet miksikään. Totta kai sitä yrittää aina omaa parastaan.

Valtterin mukaan on vaikea arvioida, ajaako hän paremmin kuin Mersu-aikoina.

– Tuntuu siltä, että olen omalla parhaalla tasollani eli en ainakaan usko että olen vielä menossa alaspäin. Sellainen fiilis on, että latu maistuu.

Formula ykköset näyttävät maallikon silmissä – ulkovärejä lukuun ottamatta – miltei samanlaisilta, kiitos lajin perinteisiin kuuluvien tiukkojen sääntöjen. Mutta jos nopeuseroja ei oteta huomioon, tuntuvatko Mercedes ja Alfa Romeo erilaisilta esimerkiksi ohjaustuntumaltaan?

– Pikkujuttuja toki löytyy, mutta oikeasti yllätyin, kun odotin jotain isompiakin fiiliseroja autojen välillä. Saan itse vielä aika paljon vaikuttaa esimerkiksi ohjaustuntumaan eli autoja saa itse tuunattua, ja eroja oli lopulta yllättävän vähän. Isoin muutos olivat lopulta sääntömuutokset. Renkaat ovat erilaiset, autot ovat paljon jäykempiä ja niin edelleen, Valtteri kuvailee.

Eräillä kuskeilla, esimerkiksi Ferrarin Carlos Sainzilla, oli vaikeuksia päästä uusien, kauden 2022 alussa voimaan astuneiden sääntöjen mukaisten autojen kanssa sinuiksi. Valtteri sen sijaan on selvästi saanut tähän tukea uudelta talliltaan.

– Pääsin aika nopeasti uusiin autoihin sisään. Ei ollut paljon ongelmaa sen kanssa, ja ekan kerran sain aika paljon vaikuttaa siihen, että mihin mennään säätöjen kanssa, mikä helpotti.

Tallikaveri kehittynyt selvästi

Kun Valtterin kanssa istahtaa alas reilut puoli vuotta myöhemmin, kaudesta 2023 on ajettu kolme kilpailua, ja neljäs eli Azerbaidžanin GP on vuorossa vappuviikonloppuna.

Toinen kausi Alfa Romeolla ei ole lähtenyt liikkeelle aivan yhtä ruusuisesti kuin ensimmäinen, sillä suomalaisen ainoa pistesijoitus ajoittui kauden avauskisaan Bahrainiin, mistä tilille ropsahti kahdeksas sija. Saudi-Arabian GP:ssä Bottas sen sijaan ylitti maalilinjan vaatimattomalla 18. sijalla, eikä Australian GP:n 11. tila ollut juuri sykähdyttävämpi.

Australian jälkeen Valtteri kommentoi tv-haastattelussa, että syy huonoon suorituskykyyn täytyy selvittää. Onko se nyt löytynyt? Kysymys odotetusti vakavoittaa F1-tähden.

– Joo, jotain pientä häikkää autossa oli mekaanisesti. En halua mennä liikaa yksityiskohtiin, mutta nyt mulle tulee auto, missä on kaikki osat vaihdettu. Auto edustaa samaa speksiä, mutta siinä on muun muassa uusi monokokki. Toivottavasti nyt alkaa kulkemaan, kyllä siinä on jokin selkeästi kahdessa edellisessä kisassa mättänyt.

Oliko ongelmana balanssi, moottoriteho vai…?

– Ei, vaan puhdas suorituskyky eli mekaaninen pito.

Vaivasiko se nimenomaan hitaissa mutkissa?

– Joo, ja myös nopeissa.

Bottaksen tilannetta ei helpota se, että tallikaveri Zhou Guanyu on yltänyt aika-ajoissa jopa Valtteria parempiin suorituksiin – viime kauden alussahan kiinalainen rookie jäi vielä selvästi suomalaisen varjoon. Onko Alfa-kuskien suorituskykyjen tasoittuminen myös Zhoun kehittyneisyyttä?

– On selkeästi. Viime vuoden alkuun verrattuna siinä on huikea ero, että kyllä saan nyt ihan ”ajaa”. Totta kai mun tavoitteena pitää olla joka kisassa edellä tallikaveria, se on ihan selkeä juttu. Mutta Zhou on tosi kypsä nuori kaveri, ja selkeästi nopeampi kuin aikaisemmin.

Jo viime kaudella Bottas kuvaili, että tallikaverin kanssa synkkaa. Teettekö paljon yhteistyötä esimerkiksi auton säätämisessä?

– Meillä toimii yhteistyö tosi hyvin. Ajotyylitkin ovat suht samantyyppiset, mikä helpottaa säätöjen kanssa.

Tulevaisuus edelleen F1:ssä

Alfa Romeon talli, jota käytännössä pyöritetään sveitsiläisen Sauberin voimin, on kokemassa suuria muutoksia. Italialaismerkki jättäytyy pois tämän kauden jälkeen ja jättää ohjakset Audille, joka tulee mukaan Formula ykkösiin kaudella 2026.

Saksalaisvalmistaja niitti menestystä muun muassa 1980-luvun rallin MM-sarjassa ja etenkin 2000-luvun Le Mansin 24 tunnin ajoissa, joten odotukset ovat ilman muuta kovat. Onko Bottaksella tavoitteena mennä tähän Audi-putkeen mukaan?

– Totta kai on harmi että Alfa lähtee, onhan se ikoninen brändi, Bottas mainostaa ensin hieman nykyistä työnantajaansa, mutta siirtyy heti perään siihen mitä saattaa olla luvassa.

– Jos katsoo tulevaisuuteen, se näyttää tosi mielenkiintoiselta. Audihan on aina menestynyt moottoriurheilussa tosi hyvin. Totta kai se on yksi asia mitä saatan yrittää. Katsotaan nyt kuitenkin, siihen on vielä useampi vuosi, mutta eiköhän ne jo ensi vuonna ala tukemaan tiimiä aika paljon.

Valtteri kuuluu 33-vuotiaana F1:n kokeneimpien kuskien joukkoon, ja nuoria kuskeja pukkaa lajiin kaiken aikaa. Onko siis tavoite edelleen olla ykkösissä mukana?

– En näe vielä lähivuosina loppua F1-uralle, eli muutama vuosi on ainakin vielä aikaa, Bottas totesi jo viime vuonna ja viittasi koko joukon kokeneimpaan kuskiin, ikinuoreen Fernando Alonsoon, joka 41-vuotiaana on palannut lajin kärkikahinoihin.

Nyt, lahtelaisella aurinkoisella terassilla, Valtteri kiteyttää urasuunnitelmansa monimerkityksellisesti.

– 2026, miksei, sellainen fiilis on tällä hetkellä.

Kiinnostavatko muut elämän asiat, kuten vaikka pyöräily, jo kilpa-ajoa enemmän?

– Sanotaan niin, että ajamisen ulkopuolella tapahtuu ehkä enemmän asioita aikaisempaan verrattuna, mutta se ei ole vähentänyt yhtään ajamisen fokusta. Se on mukana yhtä vahvana. Kipinää ajamiseen on siis vielä, mutta totta kai sitten kun on vapaa-aikaa, teen kaikkea muutakin, Valtteri kuittaa motivaation hiipumiseen viitanneita huhuja.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lahden kaupunki / Juha Tanhua

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat