28.4.2016 Ajoneuvot Volkswagenilla PowerPoint -esitys dieselhuijaamisen mahdollisuuksista jo 2006 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sanomalehti New York Timesin saamien tietojen mukaan yhtiössä esitettiin vuonna 2006 PowerPoint-esitys dieselhuijauksen toteutuksesta Yhdysvalloissa. Alustavasta sovinnosta huolimatta Volkswagenin dieselskandaali ei tunnu laantuvan Yhdysvalloissa. Nyt paljastuneiden tietojen mukaan yhtiön tekniikkapuolen johtaja oli valmistellut PowerPoint-esityksen keinoista, joilla valmistaja voisi huijata yhdysvaltalaisissa päästötesteissä.Esitys paljastaa yhtiön tienneen, että sen ajoneuvojen pakokaasupäästöt ylittivät sallitut rajat reilusti. Toistuvista korjausehdotuksista huolimatta päästöjärjestelmiä ei paranneltu, kertovat todistajat yhtiön sisältä. Syyksi on paljastunut se, että eurooppalaisiin päästörajoihin suunniteltu pakokaasujärjestelmä olisi kulunut liian nopeasti tiukemmissa yhdysvaltalaisnormeissa. Parempi pakokaasujärjestelmä puolestaan olisi korottanut autojen hintoja useita satoja dollareita, mikä olisi ollut Yhdysvaltojen vaikeassa kilpailutilanteessa ratkaisevaa.Osana Volkswagenin arviointivirhettä oli usko, ettei huolellisesti rakennetusta huijauksesta jäädä kiinni, sillä 2006 ajoneuvojen testaaminen arkiajossa oli vaikeampaa ja harvinaisempaa. Volkswagen myös paranteli huijausjärjestelmää vuosien varrella. Esimerkiksi tietoa siitä, että laboratoriossa tapahtuvissa päästömittauksissa ajoneuvon ohjauspyörä ei liiku, käytettiin myöhemmin eräänä tekijänä, jolla huijausjärjestelmä aktivoitiin.New York Timesin saamissa oikeusasiakirjoissa on paljastunut myös, että Volkswagen uskoi pitkään selviävänsä päästöskandaalista neuvottelemalla kulisseissa Yhdysvaltain ympäristövirasto EPA:n kanssa. Vaikka ympäristövirasto oli tutkinut päästöepäselvyyksiä jo yli vuoden, uskoi yhtiö vielä syyskuun alussa 2015 huijauksen myöntäessään, että sillä olisi neljä kuukautta aikaa neuvotella suljettujen ovien takana. Volkswagenin Yhdysvaltojen virkamiessuhteita hallinnoinut Stuart Johnson kertoi myöhemmin muistiossa tyrmistyksestään ympäristöviraston annettua yhtiölle vain puolen tunnin ennakkovaroituksen ennen huijausskandaalin paljastamista syyskuun 18. päivä.Samalla yhtiö aliarvioi mahdollisen sakkorangaistuksen suuruuden täysin. Edeltävä ympäristösäännösten rikkomuksesta annettu ennätyssakko Yhdysvalloissa oli Hyundai-Kian 100 miljoonan dollarin rangaistus vuonna 2014, jolloin päästöskandaali kosketti 1,1 miljoonaa ajoneuvoa, eli tapauksen ajoneuvomäärä oli kaksinkertainen Volkswagenin rikkeeseen verrattuna.Päästöongelmia ei myöskään huomioitu merkittävissä määrin silloiselle pääjohtaja Martin Winterkornille osoitetuissa muistioissa. Marraskuussa 2014 Volkswagenin ajoneuvojen teknisiä ongelmia käsittelevässä kahden sivun muistiossa annettiin pääjohtajalle yhden kappaleen mittainen suositus noin 500 000 ajoneuvon takaisinkutsusta päästöongelmien takia.Vastaavasti heinäkuussa 2015 pidetyssä Volkswagenin yläjohdon kokouksessa, jossa käytiin läpi eri markkina-alueiden säädöksiä, annettiin Yhdysvaltain diesel-tilanteelle vain 10 minuutin aika lähes kahden tunnin kokousajasta.Lähde: New York Times, kuva: ShutterstockMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?