28.4.2016 Ajoneuvot Volkswagenilla PowerPoint -esitys dieselhuijaamisen mahdollisuuksista jo 2006 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sanomalehti New York Timesin saamien tietojen mukaan yhtiössä esitettiin vuonna 2006 PowerPoint-esitys dieselhuijauksen toteutuksesta Yhdysvalloissa. Alustavasta sovinnosta huolimatta Volkswagenin dieselskandaali ei tunnu laantuvan Yhdysvalloissa. Nyt paljastuneiden tietojen mukaan yhtiön tekniikkapuolen johtaja oli valmistellut PowerPoint-esityksen keinoista, joilla valmistaja voisi huijata yhdysvaltalaisissa päästötesteissä.Esitys paljastaa yhtiön tienneen, että sen ajoneuvojen pakokaasupäästöt ylittivät sallitut rajat reilusti. Toistuvista korjausehdotuksista huolimatta päästöjärjestelmiä ei paranneltu, kertovat todistajat yhtiön sisältä. Syyksi on paljastunut se, että eurooppalaisiin päästörajoihin suunniteltu pakokaasujärjestelmä olisi kulunut liian nopeasti tiukemmissa yhdysvaltalaisnormeissa. Parempi pakokaasujärjestelmä puolestaan olisi korottanut autojen hintoja useita satoja dollareita, mikä olisi ollut Yhdysvaltojen vaikeassa kilpailutilanteessa ratkaisevaa.Osana Volkswagenin arviointivirhettä oli usko, ettei huolellisesti rakennetusta huijauksesta jäädä kiinni, sillä 2006 ajoneuvojen testaaminen arkiajossa oli vaikeampaa ja harvinaisempaa. Volkswagen myös paranteli huijausjärjestelmää vuosien varrella. Esimerkiksi tietoa siitä, että laboratoriossa tapahtuvissa päästömittauksissa ajoneuvon ohjauspyörä ei liiku, käytettiin myöhemmin eräänä tekijänä, jolla huijausjärjestelmä aktivoitiin.New York Timesin saamissa oikeusasiakirjoissa on paljastunut myös, että Volkswagen uskoi pitkään selviävänsä päästöskandaalista neuvottelemalla kulisseissa Yhdysvaltain ympäristövirasto EPA:n kanssa. Vaikka ympäristövirasto oli tutkinut päästöepäselvyyksiä jo yli vuoden, uskoi yhtiö vielä syyskuun alussa 2015 huijauksen myöntäessään, että sillä olisi neljä kuukautta aikaa neuvotella suljettujen ovien takana. Volkswagenin Yhdysvaltojen virkamiessuhteita hallinnoinut Stuart Johnson kertoi myöhemmin muistiossa tyrmistyksestään ympäristöviraston annettua yhtiölle vain puolen tunnin ennakkovaroituksen ennen huijausskandaalin paljastamista syyskuun 18. päivä.Samalla yhtiö aliarvioi mahdollisen sakkorangaistuksen suuruuden täysin. Edeltävä ympäristösäännösten rikkomuksesta annettu ennätyssakko Yhdysvalloissa oli Hyundai-Kian 100 miljoonan dollarin rangaistus vuonna 2014, jolloin päästöskandaali kosketti 1,1 miljoonaa ajoneuvoa, eli tapauksen ajoneuvomäärä oli kaksinkertainen Volkswagenin rikkeeseen verrattuna.Päästöongelmia ei myöskään huomioitu merkittävissä määrin silloiselle pääjohtaja Martin Winterkornille osoitetuissa muistioissa. Marraskuussa 2014 Volkswagenin ajoneuvojen teknisiä ongelmia käsittelevässä kahden sivun muistiossa annettiin pääjohtajalle yhden kappaleen mittainen suositus noin 500 000 ajoneuvon takaisinkutsusta päästöongelmien takia.Vastaavasti heinäkuussa 2015 pidetyssä Volkswagenin yläjohdon kokouksessa, jossa käytiin läpi eri markkina-alueiden säädöksiä, annettiin Yhdysvaltain diesel-tilanteelle vain 10 minuutin aika lähes kahden tunnin kokousajasta.Lähde: New York Times, kuva: ShutterstockMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa