7.1.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: Kolari rikkoi perän, mutta matka jatkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuosi sähköllä -testimme Hyundai Ioniq Electric koki liikenteen karun arjen. Kolari rikkoi autoa, mutta henkilövahinkoja ei tullut. Rauhallinen paluumatka kauppareissulta on päättymässä. Hiljaisella maantiellä ei juuri ole liikennettä. Kääntyminen vasemmalle pikkutien liittymään ei kuitenkaan onnistu, kun vastaan tulee toinen auto.Peltoaukealla vastaantulijan näkee jo kaukaa, joten jarruttelen totuttuun tapaan sähkömoottorin avulla. Ensin kakkos- ja sitten kolmosteholla, vasta aivan loppuvaiheessa painan jarrupoljinta, jotta auto pysähtyy kokonaan. Siinä samassa rysähtää.Takanani jonkun aikaa ajellut henkilöautoilija ei huomannutkaan aikeitani. Vilkku vasemmalle kertoi aikeistani ja jarruvalot siitä, että vauhtini tosiaan hidastuu. Oleellista on, että Hyundai Ioniq Electric näyttää jarruvaloja myös silloin, kun jarrutus tapahtuu sähkömoottorin voimin joko kakkos- tai kolmostasolla. Ykkösellä jarrutettaessa hidastuvuus on sen verran laimeaa, että jarruvaloille ei ole tarvetta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPaljon sirpaleita, vähän näkyvääHyundai Ioniq Electric selviytyi peräänajosta vähin vammoin. Törmäysrakenteet auton perässä toimivat suunnitellusti. Puskuri alahelmoineen painuivat asfaltille tippuneiden muovinsirpaleiden määrästä päätellen melko syvälle, mutta palautuivat takaisin niin, että silmämääräisesti katsoen kolarista kertoo enää pieni reikä perän katteissa, muutamasta kohtaa haljennut puskuri ja hiukan irvistävä alalista. Käyttö voi jatkua kolarikorjaukseen asti normaalisti, kun kaikki valot säilyivät ehjinä.Myös perään törmänneen Opel Astran vahingot jäivät yllättävän vähäisiksi. Vain pienet jäljet etupuskurissa todistavat tapahtuneesta, mutta edes turvatyyny ei lauennut. Tästä voi todennäköisesti kiittää sekä melko hiljaista törmäysnopeutta että Ioniqin perän rakenteiden myötäävyyttä.Uutta opeteltavaaKolarin jälkeen Ioniqin jarrutusominaisuudet kuitenkin pyörivät mielessä eri tavoin kuin aikaisemmin.Kakkos- tai kolmostason jarrutus on varsin voimakas. Ilman jarruvaloja sähkömoottorin jarrutuksen käyttö aiheuttaisi varmasti paljon vaaratilanteita. Sähkömoottorin jarrutus on paitsi kätevää, myös hyödyllistä, sillä se tuottaa helposti tarpeellisia lisäkilometrejä matkantekoon, kun jokaisella jarrutuksella osa liike-energiasta saadaan takaisin akkuihin. Kun kilometrien riittävyys on sähköautoilijalle joka tapauksessa keskeisen tärkeää, tulee moottorijarrutus opeteltua kuin huomaamatta. Jarrupoljin jää lähinnä pysäyttämisen välineeksi.Käytännössä myös kaasun käyttö muuttuu polttomoottoriautoista Hyundai Ioniqic Electricin rattiin siirryttäessä. Ajotavan muutos tapahtuu vaiheittain. Ensin tulee opeteltua sähkömoottorin jarrutus, mutta hyvin pian huomio kiinnittyy siihen, että varsinkin voimakkaimman moottorijarrutuksen käyttö aiheuttaa nyökkivää kyytiä. Siitä pääsee helposti eroon, kun kiinnittää huomiota kaasun keventämiseen. Kun moottorijarrutus on erityisen voimakas, on kaasupoljinta maltettava keventää vähitellen. Tämä voi kuulostaa itsestään selvältä, mutta sitä se ei välttämättä ole – niin vakiintunut on tapa käyttää kaasupoljinta polttomoottoriautossa, jossa kaasun höllääminen johtaa yleensä hyvin mietoon moottorijarrutukseen.Teksti ja kuvat: Eila Parviainen Lue lisää Kaikki artikkelit 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Ajoneuvot Škoda Enyaq sai ansaitun faceliftin, joka lisää toimintamatkaa 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: BMW 740i E38 tuo potentiaaliset museoautot modernien herkkujen aikaan 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti