14.6.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: maistuu mutkissa, menee mökkitielläkin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun lataus on varmistettu, sähköautolla voi huoletta käydä vaikkapa kesämökillä. Ioniqin ominaisuuksista reissu ei jää kiinni. Useimpien suomalaisten mökkimatka noudattelee samankaltaista taivalta: aluksi modernia moottoritietä, sitten vanhempaa valtatietä, käännös mutkaisemmalle maalaistielle, perään pätkä soraränniä ja lopuksi kiviä väistellen loma-asunnon pihaan. Siinä tosielämän testi, jonka jokainen Suomessa myytävä automalli joutuu kohtaamaan – ja niinpä päätimme kokeilla myös sähkö-Ioniqimme soveltuvuutta Suomen suveen. Lähtökohtana oli tietysti se sama protokolla, mihin Vuosi sähköllä -juttusarjassamme olemme tottuneet: pikalatausaseman etsintä, akkujen tykitys täyteen ja toimintamatkan sekä suunnitelmissa olevan reitin vertaaminen. Tällä kertaa huoli virran vähyydestä voitaisiin sivuuttaa olan kohautuksella. Kun ABC-aseman latauspiste oli päättänyt urakkansa, ajotietokoneessa lepäsi vajaan kahdensadan kilometrin toimintamatka, ja ajoa mökin kautta takaisin samaan pisteeseen tulisi noin 40 km vähemmän. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mäet moottorina Ei muuta kuin rohkeasti tien päälle. Moottoritiematka oli tässä vaiheessa jo takana – päällimmäisiksi huomioiksi jäivät tuulisella säällä yllättävän selvä suunnan korjailun tarve, ja myös pehmeän jousituksen mukanaan tuoma keinahteleva kulku. Nyt, supisuomalaisilla 60–100 km/h rajoitusalueilla ja metsäsaarekkeiden suojissa, Ioniq tuntuu istuvan tiehen jo tanakammin. Myös ajomukavuus vaikuttaa olevan hyvinkin kunnossa, osaltaan mainioiden istuintenkin ansiosta. Maantiellä on yleensä runsaasti ylä- sekä alamäkiä, ja nyt niiden olemassaolo osoittautuu reissun viihdyttävimmäksi osuudeksi. Kuten olemme aiemmin kertoneet, Ioniqin energian talteenottoa saa säädeltyä ratin takana olevista ”vaihtolavoista”. Vasenta lapaa vetelemällä saa päälle voimakkaampaa vastusta, ja vastaavasti oikealla lavalla auton saa rullaamaan hyvinkin vapaasti. Niinpä ryhdyn säätelemään matkavauhtia ekokeinoin. Ioniq valuu alamäen myötä todella pitkälle, parhaimmillaan jopa parin kilometrin matkan, ja kun vauhti on vaarassa kasvaa yli sallitun, napautus vasemmasta lavasta saa nopeuden asettumaan taas oikeaksi. Helppoa – ja ympäristökin kiittää. Jälleen kerran on todettava, että kukaan ei ole niin energiatehokas kuin sähköauton kuljettaja. Uusia ulottuvuuksia Taipaleen varrella näyttää olevan osuus aivan vastalevitettyäkin asvalttia. Ainakaan allekirjoittanut ei ole moista ennen sähköautolla kokenut, ja ihmetys seuraa, kun äänitaso laskee yhtäkkiä pikajunan luokkaan. Meikäläisillä karheilla teillä tällaista autuutta ei usein koe. Mutkatiellä regenerointihauskuus jatkuu. Nyt tärkeintä on vauhdin ylläpito, sillä turhat jarruttelut ja niitä seuraavat uudelleen kiihdyttelyt syövät kallisarvoista toimintamatkaa. Siispä alamäet jälleen rullaillen, tiukemmissa mutkissa vähän talteen ottaen, ja ennen kaikkea kaarrenopeudet maksimaalisesti hyödyntäen – tietysti liikenneturvallisuuden asettamien raamien sisällä. Jarrupoljin säästettäköön hätätilanteisiin. Samaa pätkää polttomoottoriautoilla ajaneena tämä tuntuu ihan erilaiselta: uudella tavalla hauskalta. Ioniqin ohjaus ja alusta komppaavat kaarreajoa. Ratin kautta välittyy kaiken aikaa suhteellisen luonteva tuntuma, eikä kori kallistele ylimääräisiä. Mukavuuskin on isoissa heitoissa edelleen tallella, mutta terävät röykyt saavat ekoauton rämähtämään jo selvemmin. Sitten on aika soran. Jotenkin olisin odottanut melkoista kivikonserttia lokasuojien uumenissa, mutta täälläkin Ioniq osoittautuu yllättävän sivistyneeksi. Niin ikään ajokäytös kuulalaakeripinnalla on juuri sellaista kuin pitää, siis lievästi yliohjaavaa. Kotonaan kivikossakin Lopullinen niitti ennakkoluuloihin tulee viimeisen kilometrin metsäautotiellä. Samat kivet, jotka ovat tehneet tuttavuutta joidenkin perinteisten autojen pohjamuovien kanssa, eivät vaikuta ulottuvan lähellekään sähköautomme alustaa. Maavarasta ei siis ole aerodynamiikan nimissä tingitty, ja hyvä niin. Siinä koivikon keskellä, ilman käyntiääntä ja paikallisia päästöjä pihaan lipuessa on uskottava: Ioniq Electriciin voi, ja pitää, suhtautua kuin mihin tahansa autoon. Ja lisälataus, joskin verkkainen, onnistuu mökillä vietetyn ajan puitteissa – edellyttäen tietysti, ettei tönö ole sähkötöntä sorttia. Teksti ja kuvat: Jussi Saarinen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri - nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe