14.6.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: maistuu mutkissa, menee mökkitielläkin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun lataus on varmistettu, sähköautolla voi huoletta käydä vaikkapa kesämökillä. Ioniqin ominaisuuksista reissu ei jää kiinni. Useimpien suomalaisten mökkimatka noudattelee samankaltaista taivalta: aluksi modernia moottoritietä, sitten vanhempaa valtatietä, käännös mutkaisemmalle maalaistielle, perään pätkä soraränniä ja lopuksi kiviä väistellen loma-asunnon pihaan. Siinä tosielämän testi, jonka jokainen Suomessa myytävä automalli joutuu kohtaamaan – ja niinpä päätimme kokeilla myös sähkö-Ioniqimme soveltuvuutta Suomen suveen. Lähtökohtana oli tietysti se sama protokolla, mihin Vuosi sähköllä -juttusarjassamme olemme tottuneet: pikalatausaseman etsintä, akkujen tykitys täyteen ja toimintamatkan sekä suunnitelmissa olevan reitin vertaaminen. Tällä kertaa huoli virran vähyydestä voitaisiin sivuuttaa olan kohautuksella. Kun ABC-aseman latauspiste oli päättänyt urakkansa, ajotietokoneessa lepäsi vajaan kahdensadan kilometrin toimintamatka, ja ajoa mökin kautta takaisin samaan pisteeseen tulisi noin 40 km vähemmän. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mäet moottorina Ei muuta kuin rohkeasti tien päälle. Moottoritiematka oli tässä vaiheessa jo takana – päällimmäisiksi huomioiksi jäivät tuulisella säällä yllättävän selvä suunnan korjailun tarve, ja myös pehmeän jousituksen mukanaan tuoma keinahteleva kulku. Nyt, supisuomalaisilla 60–100 km/h rajoitusalueilla ja metsäsaarekkeiden suojissa, Ioniq tuntuu istuvan tiehen jo tanakammin. Myös ajomukavuus vaikuttaa olevan hyvinkin kunnossa, osaltaan mainioiden istuintenkin ansiosta. Maantiellä on yleensä runsaasti ylä- sekä alamäkiä, ja nyt niiden olemassaolo osoittautuu reissun viihdyttävimmäksi osuudeksi. Kuten olemme aiemmin kertoneet, Ioniqin energian talteenottoa saa säädeltyä ratin takana olevista ”vaihtolavoista”. Vasenta lapaa vetelemällä saa päälle voimakkaampaa vastusta, ja vastaavasti oikealla lavalla auton saa rullaamaan hyvinkin vapaasti. Niinpä ryhdyn säätelemään matkavauhtia ekokeinoin. Ioniq valuu alamäen myötä todella pitkälle, parhaimmillaan jopa parin kilometrin matkan, ja kun vauhti on vaarassa kasvaa yli sallitun, napautus vasemmasta lavasta saa nopeuden asettumaan taas oikeaksi. Helppoa – ja ympäristökin kiittää. Jälleen kerran on todettava, että kukaan ei ole niin energiatehokas kuin sähköauton kuljettaja. Uusia ulottuvuuksia Taipaleen varrella näyttää olevan osuus aivan vastalevitettyäkin asvalttia. Ainakaan allekirjoittanut ei ole moista ennen sähköautolla kokenut, ja ihmetys seuraa, kun äänitaso laskee yhtäkkiä pikajunan luokkaan. Meikäläisillä karheilla teillä tällaista autuutta ei usein koe. Mutkatiellä regenerointihauskuus jatkuu. Nyt tärkeintä on vauhdin ylläpito, sillä turhat jarruttelut ja niitä seuraavat uudelleen kiihdyttelyt syövät kallisarvoista toimintamatkaa. Siispä alamäet jälleen rullaillen, tiukemmissa mutkissa vähän talteen ottaen, ja ennen kaikkea kaarrenopeudet maksimaalisesti hyödyntäen – tietysti liikenneturvallisuuden asettamien raamien sisällä. Jarrupoljin säästettäköön hätätilanteisiin. Samaa pätkää polttomoottoriautoilla ajaneena tämä tuntuu ihan erilaiselta: uudella tavalla hauskalta. Ioniqin ohjaus ja alusta komppaavat kaarreajoa. Ratin kautta välittyy kaiken aikaa suhteellisen luonteva tuntuma, eikä kori kallistele ylimääräisiä. Mukavuuskin on isoissa heitoissa edelleen tallella, mutta terävät röykyt saavat ekoauton rämähtämään jo selvemmin. Sitten on aika soran. Jotenkin olisin odottanut melkoista kivikonserttia lokasuojien uumenissa, mutta täälläkin Ioniq osoittautuu yllättävän sivistyneeksi. Niin ikään ajokäytös kuulalaakeripinnalla on juuri sellaista kuin pitää, siis lievästi yliohjaavaa. Kotonaan kivikossakin Lopullinen niitti ennakkoluuloihin tulee viimeisen kilometrin metsäautotiellä. Samat kivet, jotka ovat tehneet tuttavuutta joidenkin perinteisten autojen pohjamuovien kanssa, eivät vaikuta ulottuvan lähellekään sähköautomme alustaa. Maavarasta ei siis ole aerodynamiikan nimissä tingitty, ja hyvä niin. Siinä koivikon keskellä, ilman käyntiääntä ja paikallisia päästöjä pihaan lipuessa on uskottava: Ioniq Electriciin voi, ja pitää, suhtautua kuin mihin tahansa autoon. Ja lisälataus, joskin verkkainen, onnistuu mökillä vietetyn ajan puitteissa – edellyttäen tietysti, ettei tönö ole sähkötöntä sorttia. Teksti ja kuvat: Jussi Saarinen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan 16.7.2024 Ajoneuvot Vehoniemen automuseon johtaja Leila Suutarinen: ”Vanhoissa autoissa kiehtovat tuoksut, äänet ja historia” 15.7.2024 Ajoneuvot Laskimme kaikkien Suomessa edustavien automerkkien mallistojen keski-iät – arvaat varmasti kuka kauppaa vanhinta mallistoa 14.7.2024 Ajoneuvot Tämä perä kuuluu Audi A5 Avantille – myös sähköinen A6 E-Tron sekä uusi Q5 mahtuvat aivan lähiaikojen uutuuskalenteriin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan