26.7.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: Kaatosade koettelee sähköauton lataajan uskoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautoilun nopean yleistymisen tiellä on vielä monia hidasteita. Kaatosade muistutti tällä kertaa siitä, että latauspisteiltä vaaditaan muutakin kuin virtaa ja nopeutta: kuljettaja kiittäisi sateensuojasta. Lähes 500 kilometrin työpäivä Hyundai Ioniq Electricillä aiheutti etukäteen päänvaivaa ja vähän huoltakin virran riittävyydestä. Varhain aamulla liikkeelle lähdettiin hyvällä suunnitelmalla aurinkoisessa säässä. Reilun 30 kilometrin ajon jälkeen alkoi kaatosade. Se muutti suunnitelmaa, sillä uraisella veden valtaamalla moottoritiellä Ioniq söi energiaa enemmän kuin mihin kuivassa aurinkoisessa kelissä ajellessa olin ehtinyt tottua.Pikalataus melkein matkan varrella ennen ensimmäistä etappia aiheutti pienen myöhästymisen ensimmäisestä tapaamisesta. Virtaa oli kuitenkin saatu sen verran, että pysäköinti kohteeseen, jossa pikalatausta ei ollut käytettävissä, oli huoletonta, vaikka matkaa piti jatkaa tuntia myöhemmin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYksi sovellus yhdistää latausverkostotKokemuksesta voi oppia: jos olisin lähtenyt matkaan 30 minuuttia aikaisemmin, aikaa olisi ollut pikaladata Hyundai Ioniq täyteen ennen ensimmäistä etappia ja päivän jatko olisi ollut huoletonta. Kun sadekeli jatkui, oli pakko pohtia huolella latausmahdollisuuksia vieraan reitin varrella.Apuun riensi tällä kertaa päivän ohjelmaan osallistunut Fortum Charge & Driven johtaja Sami Saarilahti. Hän esitteli Fortumin keväällä hankkiman Plugsurfing-sovelluksen. Tämä sovellus yhdistää Liikennevirran ja Fortumin latausasemat saman ohjelman hakupalveluun, joten seuraavan latausaseman löytämiseksi ei enää tarvitse surffailla kahden eri palvelun omassa sovelluksessa.– Hankimme alun perin berliiniläisen kasvuyrityksen, Plugsurfingin keväällä. Tavoitteena on tehdä lataamisesta helpompaa myös kansainvälisesti ja samalla lisätä myös pisteiden käyttöä. Tällä hetkellä Plugsurfing yhdistää applikaatiossaan 50 000 sähköautoilijaa ja 200 latausverkostoa tarjoamalla pääsyn 67 000 latauspisteelle 33 maassa Euroopassa. Suomessa Plugsurfingistä löytyy Charge & Drive verkoston laitteiden lisäksi myös Liikennevirran laitteet. Lataaminen Charge & Drive -laitteilla on loppukäyttäjälle saman hintaista kuin Charge & Drive -sovelluksen kautta, johtaja Sami Saarilahti kertoo.Kateutta bensiiniasemillaLatauspaikkojen löytyminen helposti on ehdoton välttämättömyys sähköautoilun yleistymiselle. Toki verkoston pitää olla myös maantieteellisesti kattava. Kesäsade on ihan mukavaa vaihtelua helteille, mutta kastuminen kesken työmatkan ei niinkään. Latauspisteen luona, tuulilasia huuhtovaa sadetta seuratessa katse kiinnittyi bensiiniä ja dieseliä tankkaaviin autoilijoihin.Bensiini- ja dieselpumput ovat järjestään kaikilla nykyisillä liikenneasemilla suojassa katoksen alla. Sähköautojen latauspisteet sen sijaan on sijoitettu olemassa oleville asemille sinne, minne ne on saatu liikenteellisesti sovitettua – katoksesta tai minkäänlaisesta suojasta ei ole yleensä tietoakaan.Kun hiukset ja vaatteet märkinä lysähdin takaisin kuljettajan paikalle, autossa oli kyllä virtaa, mutta kuljettajan tunnelma ei ollut lainkaan paras mahdollinen. Pikatoive siis latausverkostoa rakentaville: ratkaiskaa nyt ihmeessä tuo lataajan säänsuojaus heti alkuvaiheessa. Kun verkosto laajenee, lataaja varmasti valitsee sellaisen latauspisteen, missä on mukava asioida.Muutkin sähköautoileePienistä vaivoista huolimatta pitkästä työpäivästä selvittiin lopulta hyvin. Yksi täyteen tehty pikalataus menomatkalla ja toinen paluumatkalla olisi riittänyt helposti, jos siihen olisin jo aamulla liikkeelle lähtiessä varautunut. Seuraavan pitkän päivän varalle on otettava paremmin huomioon olosuhteiden mahdollinen muutos ja varattava suunniteltuun reittiin enemmän löysää aikaa mahdollista ylimääräistä tai reitistä poikkeavaa latausta varten.Virkistävintä – sateen lisäksi – oli havaita, että tälle reitille osui sattumalta muitakin sähköautoilijoita. Se valitettavasti johti siihen, että toinen odottaa niin kauan, että ensiksi ehtinyt saa ladattua oman autonsa. Pari sähköautoille varattua latausruutua ei auta, jos lataustolpasta voi ladata kerralla vain yhtä ajoneuvoa. Tilanne on sama, vaikka latauspisteelle tulevissa autoissa olisi erilainen latausliitin. Kun vain yhden pistokkeen kautta voi kerralla ladata, joutui Nissan Leaf odottamaan, että Hyundai Ioniq Electric sai akkunsa täyteen.Teksti ja kuvat: Eila ParviainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa