26.7.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: Kaatosade koettelee sähköauton lataajan uskoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautoilun nopean yleistymisen tiellä on vielä monia hidasteita. Kaatosade muistutti tällä kertaa siitä, että latauspisteiltä vaaditaan muutakin kuin virtaa ja nopeutta: kuljettaja kiittäisi sateensuojasta. Lähes 500 kilometrin työpäivä Hyundai Ioniq Electricillä aiheutti etukäteen päänvaivaa ja vähän huoltakin virran riittävyydestä. Varhain aamulla liikkeelle lähdettiin hyvällä suunnitelmalla aurinkoisessa säässä. Reilun 30 kilometrin ajon jälkeen alkoi kaatosade. Se muutti suunnitelmaa, sillä uraisella veden valtaamalla moottoritiellä Ioniq söi energiaa enemmän kuin mihin kuivassa aurinkoisessa kelissä ajellessa olin ehtinyt tottua. Pikalataus melkein matkan varrella ennen ensimmäistä etappia aiheutti pienen myöhästymisen ensimmäisestä tapaamisesta. Virtaa oli kuitenkin saatu sen verran, että pysäköinti kohteeseen, jossa pikalatausta ei ollut käytettävissä, oli huoletonta, vaikka matkaa piti jatkaa tuntia myöhemmin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yksi sovellus yhdistää latausverkostot Kokemuksesta voi oppia: jos olisin lähtenyt matkaan 30 minuuttia aikaisemmin, aikaa olisi ollut pikaladata Hyundai Ioniq täyteen ennen ensimmäistä etappia ja päivän jatko olisi ollut huoletonta. Kun sadekeli jatkui, oli pakko pohtia huolella latausmahdollisuuksia vieraan reitin varrella. Apuun riensi tällä kertaa päivän ohjelmaan osallistunut Fortum Charge & Driven johtaja Sami Saarilahti. Hän esitteli Fortumin keväällä hankkiman Plugsurfing-sovelluksen. Tämä sovellus yhdistää Liikennevirran ja Fortumin latausasemat saman ohjelman hakupalveluun, joten seuraavan latausaseman löytämiseksi ei enää tarvitse surffailla kahden eri palvelun omassa sovelluksessa. – Hankimme alun perin berliiniläisen kasvuyrityksen, Plugsurfingin keväällä. Tavoitteena on tehdä lataamisesta helpompaa myös kansainvälisesti ja samalla lisätä myös pisteiden käyttöä. Tällä hetkellä Plugsurfing yhdistää applikaatiossaan 50 000 sähköautoilijaa ja 200 latausverkostoa tarjoamalla pääsyn 67 000 latauspisteelle 33 maassa Euroopassa. Suomessa Plugsurfingistä löytyy Charge & Drive verkoston laitteiden lisäksi myös Liikennevirran laitteet. Lataaminen Charge & Drive -laitteilla on loppukäyttäjälle saman hintaista kuin Charge & Drive -sovelluksen kautta, johtaja Sami Saarilahti kertoo. Kateutta bensiiniasemilla Latauspaikkojen löytyminen helposti on ehdoton välttämättömyys sähköautoilun yleistymiselle. Toki verkoston pitää olla myös maantieteellisesti kattava. Kesäsade on ihan mukavaa vaihtelua helteille, mutta kastuminen kesken työmatkan ei niinkään. Latauspisteen luona, tuulilasia huuhtovaa sadetta seuratessa katse kiinnittyi bensiiniä ja dieseliä tankkaaviin autoilijoihin. Bensiini- ja dieselpumput ovat järjestään kaikilla nykyisillä liikenneasemilla suojassa katoksen alla. Sähköautojen latauspisteet sen sijaan on sijoitettu olemassa oleville asemille sinne, minne ne on saatu liikenteellisesti sovitettua – katoksesta tai minkäänlaisesta suojasta ei ole yleensä tietoakaan. Kun hiukset ja vaatteet märkinä lysähdin takaisin kuljettajan paikalle, autossa oli kyllä virtaa, mutta kuljettajan tunnelma ei ollut lainkaan paras mahdollinen. Pikatoive siis latausverkostoa rakentaville: ratkaiskaa nyt ihmeessä tuo lataajan säänsuojaus heti alkuvaiheessa. Kun verkosto laajenee, lataaja varmasti valitsee sellaisen latauspisteen, missä on mukava asioida. Muutkin sähköautoilee Pienistä vaivoista huolimatta pitkästä työpäivästä selvittiin lopulta hyvin. Yksi täyteen tehty pikalataus menomatkalla ja toinen paluumatkalla olisi riittänyt helposti, jos siihen olisin jo aamulla liikkeelle lähtiessä varautunut. Seuraavan pitkän päivän varalle on otettava paremmin huomioon olosuhteiden mahdollinen muutos ja varattava suunniteltuun reittiin enemmän löysää aikaa mahdollista ylimääräistä tai reitistä poikkeavaa latausta varten. Virkistävintä – sateen lisäksi – oli havaita, että tälle reitille osui sattumalta muitakin sähköautoilijoita. Se valitettavasti johti siihen, että toinen odottaa niin kauan, että ensiksi ehtinyt saa ladattua oman autonsa. Pari sähköautoille varattua latausruutua ei auta, jos lataustolpasta voi ladata kerralla vain yhtä ajoneuvoa. Tilanne on sama, vaikka latauspisteelle tulevissa autoissa olisi erilainen latausliitin. Kun vain yhden pistokkeen kautta voi kerralla ladata, joutui Nissan Leaf odottamaan, että Hyundai Ioniq Electric sai akkunsa täyteen. Teksti ja kuvat: Eila Parviainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa