6.5.2017 Ajoneuvot 7 minuuttia ja 12,7 sekuntia: Porsche 911 GT3 Nürburgring Nordschleifella Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi moottori ja kehittyneempi aerodynamiikka siivittivät uuden Porsche 911 GT3:n huimaan kierrosaikaan. Eihän Nürburgring Nordschleife -kilparadan kierrosajoissa ole varsinaisesti mitään järkeä. Jokainen autonvalmistaja ajattaa eri kuljettajalla enemmän tai vähemmän vakiokuntoisia autoja täysin erilaisissa sääolosuhteissa. Julkaistut kierrosajat ovat parasta mahdollista polttoainetta loputtomiin nettikeskusteluihin ja spekulaatioihin. Onneksi unelmat eivät vaadi järkeä. Huippunopea kierrosaika maailman vaativimmalla kilparadalla kiehtoo jopa huippunopeuslukemia enemmän. Sitä paitsi, Porshen testikuski Lars Kernin ohjaksissa eleettömän rauhallisesti kiitävän 911 GT3:n katsominen videolta käy unelmoinnista sekin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uusittu sydän Uudistetun Porsche 911 GT3:n saavuttama 7 minuutin ja 12,7 sekunnin kierrosaika on 12,3 sekuntia edeltävää mallia nopeampi. Ulkoisesti auto muistuttaa Moottorin vuonna 2015 koeajamaa edeltäjää, mutta pinnan alla lähes kaikki on uutta. Kehitystyössä on erityisesti panostettu moottoriin. Aiempi 3,8-litrainen vapaastihengittävä bokserikuutonen on korvattu nelilitraisella painoksella. GT3:n sydän ei kuitenkaan ole 911 GT3 RS tai 911 R -erikoismalleista tuttu nelilitrainen, vaan kyseessä on moottoriperheen seuraava kehitysaskel. Porsche kertoo panostaneensa kitkahäviöiden kitkemiseen, josta esimerkkinä aiempaa matalammat männänrenkaat ja sylinteriseinämien matalakitkainen pinnoitus. Myös kampiakseli on uusi, ja laakereiden pinta-alaa on kasvatettu. Moottorin sisäisiä häviöitä on vähennetty myös vaihtamalla sylinterikansista venttiilivälyksen tasaus nykyaikaisesta hydraulisesta järjestelmästä takaisin perinteiseen ”kovaan” välyksentasaukseen. Muutoksen kerrotaan leikkaavan venttiilikoneiston tehohäviötä peräti 30 prosenttia, mikä itsessään on tuonut huipputehoa 10 hevosvoimaa lisää. Myös manuaalina Muutosten ansiosta 911 GT3:n nelilitrainen tuottaa 500 hevosvoimaa – tosin auton suunnittelusta vastannut Andreas Preuninger on kuvaillut teholukemaa "konservatiiviseksi". Aiempaa suuremmasta iskutilavuudesta huolimatta uusi kone saavuttaa yhä huiman 9 000 r/min pyörintänopeuden – mikäli äänimaailma muistuttaa edeltäjäänsä, aiheuttaa auto ikimuistoisia hetkiä tunneleissa. Porschen nyt julkaisema kierrosaika on ajettu seitsenvaihteisella PDK-kaksoiskytkinvaihteistolla. Puristien iloksi tehdas tarjoaa myös manuaalivaihteisen version, jonka tuotanto tosin alkaa vasta syksymmällä. Manuaalivaihteisto on varustettu perinteisellä mekaanisella tasauspyörästön luistonrajoituksella, kun PDK-mallit luottavat sähköisesti säädettävään lukkoon. Tehomuutosten ohella GT3:lle on haettu nopeutta alustasta ja aerodynamiikasta. Porsche kertoo hyödyntäneensä siivettömän 911 R -mallin kehitystyössä opittuja asioita. Aiempaa kehittyneemmän pohjan aerodynamiikan ansiosta uusi GT3 saavuttaa 20 prosenttia aiempaa enemmän downforcea vailla ilmanvastuskertoimen heikentymistä. Kierroshuumaa Viimeinen puoli vuotta on ollut herkullista aika kierrosaikafaneille. Mercedes-AMG:n vihreä hirviö GT R saavutti 7 minuutin ja 10,92 sekunnin ajan joulukuussa. Alle kahdeksaan minuuttiin kiitää myös Hondan tuleva Civic Type R, joka löi huhtikuussa kelloon uudeksi etuvetoennätykseksi ajan 7:43,8. Maaliskuussa Lamborghini kohahdutti superautomaailmaa ilmoittamalla Huracán Perfromanten saavuttaneen ällistyttävän 6 minuutin ja 52,01 sekunnin kierrosajan. Lamborghinin kierrosaika herätti skeptikot, mutta sehän vain ruokkii unelmoinia. Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Porsche, Evo, Lamborghini, Mercedes-Benz, kuvat: Porsche, Mercedes-AMG Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku