Katsastus

Ajoneuvot Uutinen 8.4.2021

Älä osta pommia – katsastus paljastaa vähävikaisimmat automallit

Käytettyä autoa mielivän kannattaa tutustua Traficomin keräämiin katsastusten vikatilastoihin, jotka erottelevat jyvät akanoista eli vähävikaiset automallit vikaherkistä tapauksista.

Käytettyä autoa etsivän toiveissa on luotettava, kestävä ja vähävikainen kumppani, jonka kanssa uskaltaa taittaa pidempääkin ajotaivalta. Mutta mistä sen tietää onko autolöytö hyvä automalli? Miten autoa ostava voisi varmistaa, ettei tule haksahdettua ongelmakimppuun?

Käytettyä auto ostavalle on tarjolla apua. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin henkilöautojen mallikohtaiset katsastuksen vikatilastot viime vuodelta erottelevat automallien jyvät akanoista, vikaherkät automallit vähävikaisista automalleista.

Moottorin viidessä eri nettiartikkelissa kerrotaan katsastustilastojen kärkisijoille ja toisaalta listauksen häntäpäähän sijoittuneista automalleista. Eri artikkelit käyvät lävitse eri ikäryhmien automallit, kolmivuotiaista viisitoistavuotiaisiin.

Traficomin henkilöautojen katsastuksen vikatilastoissa ovat mukana 3–15-vuotiaat henkilöautot. Traficomin katsastustilastossa on ansiokasta, että kunkin mallin keskimääräinen ajokilometrimäärä kussakin ikäryhmässä on mainittu, mikä auttaa suhteuttamaan mallin vikamäärän mallin ajomäärään.

Traficomin katsastusraportin malli- ja merkkikohtaisessa tuloslistassa ovat mukana ne automallit ja automerkit, joita on katsastettu vuonna 2020 vähintään 100 kappaletta kussakin ikäluokassa.

Moottorin viisi eri nettiartikkelia kertovat tarkemmin eri automallien pärjäämisestä Traficomin katsastuslistoilla. Esimerkiksi kolmivuotiaiden henkilöautojen ryhmässä automerkkien parhaiden lista on japanilaismerkkien juhlaa. Kolmanneksi noussut Seat on paras eurooppalainen. Audi, Toyota, Honda ja Suzuki loistavat puolestaan kymmenvuotiaissa autoissa. Ja kiinnostavaa on sekin, että Ford Mustang -muskeliauto on katsastustilaston kärjessä iäkkäiden eli 15-vuotiaiden autojen ryhmässä.

Hylsytuomio joka viidennelle

Vuonna 2020 määräaikaiskatsastuksessa autoista hylättiin 19,5 prosenttia, jossa on laskua 1,1 prosenttiyksikköä edeltävään vuoteen. Ensimmäisen kerran katsastukseen tulleista kolmivuotiaista autoista hylättiin 2,9 %, kun edeltävänä vuonna luku oli 3,1 %.

Katsastuksessa havaitut merkittävimmät isot viat liittyvät yleensä akselistoihin, pyöräntuentaan ja niiden nivelten kulumiseen sekä jarruihin. Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella.

Henkilöautojen yleisin hylkäyssyy viime vuoden katsastuksissa olivat etuakseliston viat. Uudemmilla autoilla seuraavaksi yleisin hylkäyssyy on käyttöjarruun liittyvät viat, kun vanhemmilla autoilla hylkäykseen johtavia vikoja löytyy jousituksesta ja iskunvaimennuksesta sekä seisontajarrusta.

Selvästi eniten korjauskehotuksia annettiin valaisimiin ja sähkölaitteeseen liittyvistä vioista.

– Yhteensä ajokieltoon johtavia vikoja löydettiin noin 21 000 eli noin prosentissa katsastuksista, mikä on todella vähän verrattuna katsastuksen kokonaismäärään. Yleisimmät syyt ajokieltoon olivat seisonta- ja käyttöjarrut sekä renkaiden huono kunto. Monesti yhdestä autosta löytyy useita vikoja, Traficomin liikennekelpoisuustiimin vetäjä Teemu Toivanen taustoittaa.

Yli kaksi miljoonaa katsastusta

Suomen liikenteessä oleva henkilöautokanta on hieman yli 2,7 miljoonaa autoa. Viime vuonna Suomessa katsastettiin kaikkiaan hieman yli kaksi miljoonaa henkilöautoa.

Vuonna 2018 otettiin käyttöön uudet katsastusaikavälit ja katsastuksen uudet arvosteluperusteet. Tämän muutoksen seurauksena vuoden 2019 katsastusten lukumäärät laskivat aiempiin vuosiin verrattuna noin 10 prosenttia. Vuonna 2020 henkilöautoja taas katsastettiin hieman vuotta 2019 enemmän (2 %).

Jaa artikkeli

Keskustelu

Kaikki koeajot

Uusimmat