25.10.2018

Autoala: autovero eläkkeelle viidessä vuodessa

Autoveron poistaminen asteittain elvyttäisi kauppaa ja nuorentaisi autokantaa – mutta ilman markkinahäiriöitä.

– Olisiko autovero jo aika siirtää eläkkeelle, mutta harkituin askelin, Autoalan Keskusliiton (AKL) toimitusjohtaja Pekka Rissa haastaa Finlandiataloon kokoontunutta AKL Summitin seminaariväkeä. Ja saa osakseen yksituumaiselta tuntuvaa päiden nyökyttelyä.

Rissa tuo esiin, että autokanta ja ajokilometrit luovat valtiovallalle laajemman veropohjan kuin autojen hankinnan verotus. Auton käyttöön perustuva verotus olisi AKL:n mukaan ympäristöohjaukseltaan tehokkaampi ja sosiaalisesti oikeudenmukaisempi verotuskeino verrattuna nykyiseen hankintaan sidottuun veroon.

– Nykyinen veromalli on kuluttajille ja autokaupalle raskas. Se myös ylläpitää keski-iältään kymmenvuotiaiden suuripäästöisten henkilöautojen maahantuontia, Rissa linjaa.

Autoalan Keskusliiton (AKL) toimitusjohtaja Pekka Rissa 

Viime vuonna Suomeen tuotiin ulkomailta lähes 30 000 käytettyä henkilöautoa. Käytettyjen tuonnin kasvu on siitä vain kiihtynyt ja Rissan mukaan määrän arvioidaan kasvavan kuluvana vuonna noin 40 000 autoon.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Autovero historiaan portaittain

Hallitusohjelman mukaisesti autoveroa on laskettu portaittain viimeisten kolmen vuoden aikana. Ensi tammikuussa on odotettavissa neljäs alentava porras. Rissan mukaan kehitystä on jatkettava.

– Jotta autokannan uudistumista voitaisiin ensi vuosikymmenen aikana nopeuttaa, autoveron portaittaista alentamista on jatkettava.

Autoveron poistaminen lyhentäisi AKL:n arvion mukaan autokannan kiertonopeutta arviolta 3–4 vuodella, joka taas vähentäisi hiilidioksidipäästöjä.

Aiempaa rohkeampia askelia

Suomen tavoitteena on puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasoon verrattuna. AKL:n Rissan mukaan autoveron alentamisen askelten tulee olla aiempaa suurempia myös ilmastopoliittisten tavoitteiden näkökulmasta.

– Autoilun verotusta tulisi uudistaa siten, että autokannan kierto nopeutuisi ja uusi vähäpäästöisempi teknologia saataisiin aiempaa nopeammin käyttöön.

Liikenteen osuus Suomen kasvihuonekaasupäästöistä on noin viidennes. Henkilöautojen aiheuttama päästöosuus on noin 9 prosenttia.

Auto ja raha

Lainanottotarve vähenisi

Kertarysäyksellä autoveroa ei voida potkaista eläkkeelle, sitä ei yhteiskunta kestäisi jo siitäkin syystä, että autokauppaan tulisi ylikäymätön markkinahäiriö. Eikä sitä hyväksyisi kuluttajat tai rahoitusalakaan.

– On hyvä muistaa, että Suomessa on noin 400 000 osamaksulla rahoitettua autoa, joiden arvoon veron yhtäkkinen poisto vaikuttaisi, Rissa muistuttaa.

– Vero voitaisiin poistaa hallitusti esimerkiksi viiden vuoden aikana tammikuussa voimaan tulevilla veronalennuksilla.

Autoveron poiston myönteinen vaikutus yrityksille, yhteiskunnalle ja kotitalouksille olisi Rissan mukaan myös se, että autoihin sitoutunut pääoma vähenisi, jolloin kotitalouksien lainanottotarvekin vastaavasti vähenisi.

Teksti ja henkilökuva: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto/Antti Hentinen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Romutuspalkkiosta toivotaan pysyvää

Romutuspalkkio on ollut suosittu tapa luopua vanhoista paljon saastuttavista autoista.

– Ensi vuodesta emme saa apua romutuspalkkiosta, joka tarkoitti tänä vuonna noin kuudentuhannen uuden auton vuotuista myyntiä, Autoalan Keskusliiton (AKL) toimitusjohtaja Pekka Rissa harmittelee.

Rissan mukaan valtiovalta voisi tehdä romutuspalkkiosta pysyvän järjestelyn, jotta maan autokantaa saataisiin nuorennettua – ja sitä kautta myös liikenteen päästöjä vähennettyä.

Tämän vuoden autokauppaa on Rissan mukaan osaltaan sekoittanut uuteen aiempaa tiukempaan henkilöautojen päästöjen mittaukseen eli WLTP-mittaukseen siirtyminen. Se on aiheuttanut kuluttajien ja autokaupan keskuudessa epätietoisuutta ja myyntikatkoksia.

– Voisiko ensi vuosi olla autokaupan kannalta normaalivuosi ilman minkäänlaisia markkinahäiriöitä, Rissa huokaa.

Luetuimmat