28.6.2016 Ajoneuvot Autoliitot: Volkswagenin ohjelmistopäivitys vaikutti vain vähän Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kansainvälisen autoliitto FIA:n ja jäsenliittojen testeissä kävi ilmi, että päästöhuijausmoottoreihin suunnattu Volkswagenin ohjelmistopäivitys jäi vaikutuksiltaan melko vähäisiksi. Merkittävimmät erot löytyivätkin ilmoitetun ja todellisen kulutuksen väliltä. Autoliiton sisarjärjestöt Saksasta (ADAC), Itävallasta (ÖAMTC) ja Sveitsistä (TCS) selvittivät touko-kesäkuun aikana Volkswagenin 2,0-litraiseen TDI -dieselmoottorin tekemän ohjelmistopäivityksen vaikutukset auton kulutukseen, päästöihin ja suorituskykyyn. Volkswgenin takaisinkutsut ovat alkaneet 2,0-litraisista dieselmoottoreista, joten merkittävämpien muutosten kohteeksi joutuvaa 1,6-litraista TDI-moottoria ei voitu testata tässä yhteydessä. Testissä oli mukana kolme Audi A4 Avant 2.0 TDI:ta sekä yksi Volkswagen Golf 2.0 TDI BMT. Jokaisessa autossa oli kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto sekä start/stop-järjestelmä. Ennen ja jälkeen moottorin päivityksen tehty eurooppalaisen tyyppihyväksynnän perustana oleva NEDC-testi osoitti, että päivitys ei aiheuttanut juuri muutoksia typenoksidipäästöihin, kulutukseen eikä moottorin suorituskykyyn. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Merkittävimmät erot kulutuksessa jo ennen päivitystä Autojärjestöjen testeissä huomio kiinnittyi kuitenkin siihen, että jo ennen päivitystä tehdyssä NEDC-syklin mukaisessa kulutusmittauksessa testattujen ajoneuvojen kulutus oli peräti 7-15 prosenttia valmistajan ilmoittamaa virallista kulutusta suurempi. – Tämä ero kulutuksissa vaatii valmistajalta selitystä. On kuitenkin hyvä huomata, että nyt testattiin vain muutama yksittäinen auto. Joka tapauksessa koko päästöskandaali osoittaa, että kuluttajansuojaa ja muun muassa testauksen läpinäkyvyyttä on parannettava, kansainvälisen autoliitto FIA:n liikenneasioiden pääsihteeri Andrew McKellar toteaa. – Valitettavasti todellisten ja lähes kaikkien autonvalmistajien ilmoittamien kulutuslukemien suhteelliset erot ovat vuosien saatossa kasvaneet. Kuluttajan kannalta on tärkeää, että lukema vastaisi mahdollisimman hyvin todellisuutta ja eri valmistajien ilmoittamat tiedot olisivat keskenään vertailukelpoisia, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen sanoo. – Laboratorio-olosuhteissa toistettavaksi tehty mittaus ei kuitenkaan koskaan voi ottaa huomioon kaikkia eri tekijöitä. Erityisesti Suomessa vaihtelevat keliolosuhteet asettavat haasteita. Myös ajotavalla on iso vaikutus todelliseen kulutukseen. Tilanteen pitäisi parantua, mikäli EU-komission ajama uusi mittaustapa otetaan käyttöön vuonna 2017. Autovalmistajista esimerkiksi PSA on jo kokeillut ehdotetun mittaustavan ja nykyisten NEDC-syklin mukaisten kulutuslukemien välistä eroa. Lähde: Autoliitto Kuva: Volkswagen Katso myös: PSA kokeili – uudet kulutuslukemat reilusti lähempänä arkielämää! VTT epäilee: korjataanko suomalaiset Volkswagenit turhaan? Volkswagenin takaisinkutsut etenevät kaksilitraisiin Volkswagen etuajassa skandaalidieseleiden takaisinkutsuissa Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku