Ajoneuvot Autonäyttely Pariisi 2022 Sähköautot 28.10.2022
BYD lähtee Euroopan valloitukseen kolmella mallilla – miten pärjää Kiinan jättiläinen?
Kolme mallia, 100 000 autoa Sixtille ja myyjäverkosto Saksassa. Kiinalaisen BYD:n läsnäolo Pariisin autonäyttelyssä vastasi ranskalaismerkkien panostusta.
Kiinalainen BYD, Build Your Dreams, kisailee vakavasti maailman suurimman sähköautotuottajan tittelistä. Merkki kastoi varpaitaan Euroopan vesiin jo Norjassa vuosi sitten, mutta nyt vuorossa on todellinen myynninavaus vanhalla mantereella.
BYD on aloittanut jo myynnin Ruotsissa, Tanskassa, Alankomaissa, Belgiassa ja Israelissa. Tälle vuodelle ollaan puristamassa mukaan vielä lisäksi Saksa, Ranska ja Iso-Britannia. Saksassa myynti alkaa seitsemässä suurimmassa kaupungissa, vieden BYD:n heti saksalaisvalmistajien kotiovelle Stuttgartissa, Frankfurtissa ja Münchenissä. Ensi vuonna BYD:n voi hankkia Italiassa ja Espanjassa.
Saksassa ja Ruotsissa BYD on tehnyt sopimuksen Hedin Mobility Groupin kanssa, joten Hedin lienee henkilömalliston todennäköinen koti myös Suomen myynnin alkaessa. BYD:n hyötyajoneuvomallistoa on jo saatavilla Suomessa.
Lokakuun alussa BYD kertoi, että se on luvannut toimittaa 100 000 autoa autovuokraamo Sixtille sopimuksessa, joka kestää vuoteen 2028 saakka. Tilaus on jatkoa aiemmalle sopimukselle, jossa Sixt kokeili yhteistyötä tuhansien autojen verran.
Kolmen auton mallisto
Euroopan myyntiponnistelut alkavat heti kättelyssä kolmella täyssähkömallilla.
Lähtömallina on kompakti crossover BYD Atto 3, jonka hinta asettuu tässä vaiheessa 38 000 euroon Saksassa. Atto 3:n WLTP-toimintamatka on 420 kilometriä 60,5 kWh akusta. BYD mainitsee, että autossa on vakiona lämpöpumppu. Latausteho on enimmillään 88 kW (CCS). E-Platform 3.0 -perusrakenteelle tehty Atto 3 4,46 metriä pitkä ja tavaratila on 440 litraa hattuhyllyyn saakka. BYD Atto 3 sai myös täydet viisi tähteä Euro NCAP -törmäystesteissä.
Norjassa jo hetken myynnissä ollut kookkaampi katumaasturi BYD Tang on hinnoiteltu 72 000 euroon. Auton akku on kapasiteetiltaan 86,4 kilowattituntia ja sillä Tangille kerrotaan 400 kilometrin WLTP-toimintamatka. 4,87 metriä pitkä Tang on on seitsemänpaikkainen.
Kolmantena automallina BYD Han, joka on niin ikään hinnoiteltu 72 000 euroon. 85,4 kilowattitunnin akulla sulavalinjainen Han on saanut 521 kilometrin WLTP-toimintamatkan. Myös Han on vakiovarustettu lämpöpumpulla. Huipputeho on 380 kW (512 hv) ja sen turvin lähes viisimetrinen auto kiihtyy 0–100 km/h 3,9 sekunnissa. Ilmanvastuskerroin on 0,23, joten Han kuuluu sähköautojen saippuapalaluokkaan.
Sisustan suhteen BYD Han on tyypillistä nykydesignia, eli matkustamo pyritään puristamaan kahteen näyttöön ja pariin mukitelineeseen.
Neljänetenä autona BYD suunnittelee pienemmän BYD Sealin esittelyä. Puikulamallinen auto on Hania kompaktimpi tasan 4,7 metrin pituudellaan. Olemuksesta tulee vahvasti mieleen esimerkiksi Tesla Model 3. Auto perustuu Atto 3:n tavoin samaan perusrakenteeseen. Sealin jälkeen suunnitelmissa on vielä 4,1 metriä pitkän pystyperäisen BYD Dolphinin myynti.
Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Aake Kinnunen ja BYD