14.12.2020 Ajoneuvot Citroën C3 R2 -ralliauto julki – uusi luokka, uudet kujeet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën C3 R2 saattaa haastaa ensi kaudella myös Jari Huttusen. Tässä on vahva mestariehdokas Rally2-luokkaan, mutta vielä ei ole varmaa kuka ratin takaa löytyy. Citroën C3 R2 iskee uuteen Rally2 -luokkaan uudella ilmeellä. Kyseessä on näillä näkymin muun muassa auton kehitystyössä vahvallisesti osallisena olleen Mads Østbergin ensi kauden työkalu rallin toiseksi korkeimmalla sarjatasolla heti Rally1-luokan alapuolella. Ensi kaudelle ralli kokee siis uudistuksia myös luokkien suhteen, kun WRC jää historiaan ja korvataan edellä mainitulla Rally1-luokalla.Emme vielä tiedä, mitä luokkaa WRC3-luokan tuore mestari Jari Huttunen ensi vuonna ajaa, mutta ainakin hän on jo käynyt testaamassa tämän nyt julkaistun C3 R2-kilpurin haastajaa, Hyundai i20 N Rally2 -autoa. Siten tämä Citroën saattaa olla ensi vuonna merkittävä myös mahdollisen suomalaismestaruuden kannalta, mikäli Huttunen ajaisi Rally2-luokassa.Citroën kertoo uutuuden kehityksen keskittyneen kilpailukyvyn lisäksi myös mahdollisimman alhaisten käyttökulujen suuntaan. Tämä on tietenkin tärkeä seikka kaikille yksityisille kuljettajille, jotka kaivelevat veitsellä kolikkoja säästöpossusta pystyäkseen ajamaan rallia. Uutuusauto lupaa seitsemän teknistä uudistusta edeltäjään nähden.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyCitroën C3 R2Rallipyramidin uuden asun mukaan nimensä saanut Citroën C3 R2, tai oikeastaan C3 Rally2 pääsee liikkeelle hyvistä lähtökohdista. Mads Østberg saavutti edeltäjällä hiljattain päättyneellä kaudella WRC2-luokan mestaruuden. Kausi päättyi hänen osaltaan muutenkin hienosti viimeisen Monzassa ajetun kilpailun voittoon.C3 R2 nauttii uudesta moottorinohjauksesta, joka tulee saamaan luokituksen tammikuun aikana. Lisäksi keulan aerodynamiikkaa on hiottu eteenpäin ja sen osalta on myös aiempaa enemmän säätömahdollisuuksia. Samoin säädettävyyttä tarjoillaan jarrupolkimen osalta, joka on mukavuustekijä kuljettajille pitkien ajopäivien varalta.Muihin uudistuksiin lukeutuvat uusi moottorintuenta, takaripustuksen parantelu sekä pakosarja, joilla autetaan osaltaan ehkä hieman yllättäen myös huoltovälin pidentämistä. Taka-apurunko on uusittu pyrkimyksenä tehdä autosta vakaampi jarrutuksissa. Samalla myös kehitystyötä alustan hienosäädössä sekä kestopäällysteelle että soralle on jatkettu – tai ei oikeastaan ole koskaan lopetettu.– Ei ole tarvetta millekään mullistukselle C3 Rally2 -auton suhteen vuodelle 2021. Jatkamme työtä siltä vahvalta ja nopealta pohjalta, joka on jo olemassa – yrittäen parantaa kaikkialla missä vain pystymme, sanoo Citroën Racingin tekninen johtaja Jean-François Grandclaudon.Østberg ei ole vielä vahvistanut ensi vuoden suunnitelmiaan, mutta on myöntänyt että jatko Citroënin ratissa kiinnostaa.Kuvat ja lähde: Citroën Racing Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen