14.12.2020

Citroën C3 R2 -ralliauto julki – uusi luokka, uudet kujeet

Citroën C3 R2 saattaa haastaa ensi kaudella myös Jari Huttusen. Tässä on vahva mestariehdokas Rally2-luokkaan, mutta vielä ei ole varmaa kuka ratin takaa löytyy.

Citroën C3 R2 iskee uuteen Rally2 -luokkaan uudella ilmeellä. Kyseessä on näillä näkymin muun muassa auton kehitystyössä vahvallisesti osallisena olleen Mads Østbergin ensi kauden työkalu rallin toiseksi korkeimmalla sarjatasolla heti Rally1-luokan alapuolella. Ensi kaudelle ralli kokee siis uudistuksia myös luokkien suhteen, kun WRC jää historiaan ja korvataan edellä mainitulla Rally1-luokalla.

Emme vielä tiedä, mitä luokkaa WRC3-luokan tuore mestari Jari Huttunen ensi vuonna ajaa, mutta ainakin hän on jo käynyt testaamassa tämän nyt julkaistun C3 R2-kilpurin haastajaa, Hyundai i20 N Rally2 -autoa. Siten tämä Citroën saattaa olla ensi vuonna merkittävä myös mahdollisen suomalaismestaruuden kannalta, mikäli Huttunen ajaisi Rally2-luokassa.

Citroën kertoo uutuuden kehityksen keskittyneen kilpailukyvyn lisäksi myös mahdollisimman alhaisten käyttökulujen suuntaan. Tämä on tietenkin tärkeä seikka kaikille yksityisille kuljettajille, jotka kaivelevat veitsellä kolikkoja säästöpossusta pystyäkseen ajamaan rallia. Uutuusauto lupaa seitsemän teknistä uudistusta edeltäjään nähden.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Citroën C3 R2

Rallipyramidin uuden asun mukaan nimensä saanut Citroën C3 R2, tai oikeastaan C3 Rally2 pääsee liikkeelle hyvistä lähtökohdista. Mads Østberg saavutti edeltäjällä hiljattain päättyneellä kaudella WRC2-luokan mestaruuden. Kausi päättyi hänen osaltaan muutenkin hienosti viimeisen Monzassa ajetun kilpailun voittoon.

C3 R2 nauttii uudesta moottorinohjauksesta, joka tulee saamaan luokituksen tammikuun aikana. Lisäksi keulan aerodynamiikkaa on hiottu eteenpäin ja sen osalta on myös aiempaa enemmän säätömahdollisuuksia. Samoin säädettävyyttä tarjoillaan jarrupolkimen osalta, joka on mukavuustekijä kuljettajille pitkien ajopäivien varalta.

Muihin uudistuksiin lukeutuvat uusi moottorintuenta, takaripustuksen parantelu sekä pakosarja, joilla autetaan osaltaan ehkä hieman yllättäen myös huoltovälin pidentämistä. Taka-apurunko on uusittu pyrkimyksenä tehdä autosta vakaampi jarrutuksissa. Samalla myös kehitystyötä alustan hienosäädössä sekä kestopäällysteelle että soralle on jatkettu – tai ei oikeastaan ole koskaan lopetettu.

– Ei ole tarvetta millekään mullistukselle C3 Rally2 -auton suhteen vuodelle 2021. Jatkamme työtä siltä vahvalta ja nopealta pohjalta, joka on jo olemassa – yrittäen parantaa kaikkialla missä vain pystymme, sanoo Citroën Racingin tekninen johtaja Jean-François Grandclaudon.

Østberg ei ole vielä vahvistanut ensi vuoden suunnitelmiaan, mutta on myöntänyt että jatko Citroënin ratissa kiinnostaa.

Kuvat ja lähde: Citroën Racing

Luetuimmat