14.12.2020 Ajoneuvot Citroën C3 R2 -ralliauto julki – uusi luokka, uudet kujeet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën C3 R2 saattaa haastaa ensi kaudella myös Jari Huttusen. Tässä on vahva mestariehdokas Rally2-luokkaan, mutta vielä ei ole varmaa kuka ratin takaa löytyy. Citroën C3 R2 iskee uuteen Rally2 -luokkaan uudella ilmeellä. Kyseessä on näillä näkymin muun muassa auton kehitystyössä vahvallisesti osallisena olleen Mads Østbergin ensi kauden työkalu rallin toiseksi korkeimmalla sarjatasolla heti Rally1-luokan alapuolella. Ensi kaudelle ralli kokee siis uudistuksia myös luokkien suhteen, kun WRC jää historiaan ja korvataan edellä mainitulla Rally1-luokalla. Emme vielä tiedä, mitä luokkaa WRC3-luokan tuore mestari Jari Huttunen ensi vuonna ajaa, mutta ainakin hän on jo käynyt testaamassa tämän nyt julkaistun C3 R2-kilpurin haastajaa, Hyundai i20 N Rally2 -autoa. Siten tämä Citroën saattaa olla ensi vuonna merkittävä myös mahdollisen suomalaismestaruuden kannalta, mikäli Huttunen ajaisi Rally2-luokassa. Citroën kertoo uutuuden kehityksen keskittyneen kilpailukyvyn lisäksi myös mahdollisimman alhaisten käyttökulujen suuntaan. Tämä on tietenkin tärkeä seikka kaikille yksityisille kuljettajille, jotka kaivelevat veitsellä kolikkoja säästöpossusta pystyäkseen ajamaan rallia. Uutuusauto lupaa seitsemän teknistä uudistusta edeltäjään nähden. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Citroën C3 R2 Rallipyramidin uuden asun mukaan nimensä saanut Citroën C3 R2, tai oikeastaan C3 Rally2 pääsee liikkeelle hyvistä lähtökohdista. Mads Østberg saavutti edeltäjällä hiljattain päättyneellä kaudella WRC2-luokan mestaruuden. Kausi päättyi hänen osaltaan muutenkin hienosti viimeisen Monzassa ajetun kilpailun voittoon. C3 R2 nauttii uudesta moottorinohjauksesta, joka tulee saamaan luokituksen tammikuun aikana. Lisäksi keulan aerodynamiikkaa on hiottu eteenpäin ja sen osalta on myös aiempaa enemmän säätömahdollisuuksia. Samoin säädettävyyttä tarjoillaan jarrupolkimen osalta, joka on mukavuustekijä kuljettajille pitkien ajopäivien varalta. Muihin uudistuksiin lukeutuvat uusi moottorintuenta, takaripustuksen parantelu sekä pakosarja, joilla autetaan osaltaan ehkä hieman yllättäen myös huoltovälin pidentämistä. Taka-apurunko on uusittu pyrkimyksenä tehdä autosta vakaampi jarrutuksissa. Samalla myös kehitystyötä alustan hienosäädössä sekä kestopäällysteelle että soralle on jatkettu – tai ei oikeastaan ole koskaan lopetettu. – Ei ole tarvetta millekään mullistukselle C3 Rally2 -auton suhteen vuodelle 2021. Jatkamme työtä siltä vahvalta ja nopealta pohjalta, joka on jo olemassa – yrittäen parantaa kaikkialla missä vain pystymme, sanoo Citroën Racingin tekninen johtaja Jean-François Grandclaudon. Østberg ei ole vielä vahvistanut ensi vuoden suunnitelmiaan, mutta on myöntänyt että jatko Citroënin ratissa kiinnostaa. Kuvat ja lähde: Citroën Racing Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku