21.11.2015 Ajoneuvot Koeajo: Detroitin karismaa – Ford Mustang 5.0 V8 GT Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä V8 mylvii ja verottaja kiittää. Hyvää: luonteikas moottori, ulkonäkö, tunnelma. Huonoa: Liian kallis. Äänen vaikutusta tunnelmaan ei voi aliarvioida. Sen Ford koki karvaasti Mustang 2.3 Ecoboostilla: ulkokuori ihastuttaa, mutta tunnelma lässähtää nelosmoottorin mondeomaiseen ääniraitaan.Ford Mustang GT 5.0:ssa Detroitin henki on läsnä ensikäynnistyksestä lähtien. Jo tyhjäkäynnillä V8:n matala jyminä kuulostaa paremmalta kuin Ecoboost ikinä – huipputekniikka on hienoa, mutta kuutiotuumat korvaamattomia.Nykyautoksi suuren iskutilavuuden ansiosta vääntöä on roimasti läpi kierroslukualueen. Coyoteksi ristitty V8 on ratkaisuiltaan nykyaikaa: polttoaineen suorasuihkutus, neljä venttiiliä per sylinteri ja kaksi kannen yläpuolista nokka-akselia kutakin sylinteriryhmää kohden.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLupaukset lunastetaanOsien summa tuottaa välittömän kaasunvasteen ja muskeliautojen historiaa kunnioittavan äänimaailma. Rauhallisessa ajossa kantautuu vaimea lupaus voimavaroista. Täyskaasulla odotukset lunastetaan V8:n karjuessa alkukantaista rytmiään.418 hevosvoimaa liikuttaa Mustang GT:tä ripeästi. Kylmänä takarenkaat yrittävät tahtomattakin jättää arvokasta kulutuspintaa asvalttiin. Tottumista vaativa luistoneston kulmikas toiminta ei helpota tilannetta. Ajoittain voimaa rajoitetaan yli-innokkaasti, toisinaan takarenkaat saavat jauhaa tyhjää hämmentävän pitkään. Mustangin ajotilakatkaisin tarjoaa erilliset urheilu- ja ratatilat, jotka hellittävät elektronista turvaverkkoa.Koeajoauton kuusivaihteisen automaatin lisäksi tarjolla on perinteinen manuaali. Automaatti sopii kruisailuun mainiosti, eikä arkiajossa toiminnassa ole valittamista. Räväkämmin edetessä vaihdot saisivat olla nopeampia.Sielukkaan moottorin lisäksi Mustang GT on Ecoboostia jämäkämpi ajettava. Erityisesti ohjaus tuntuu nelisylinteristä pikkuserkkua tarkemmalta.Ilonpilaajana verottajaMustangin kaksi moottorivaihtoehtoa tarjoavat mielenkiintoisen vastakohdan 1980-luvun Mustang-mallistoon. Silloinen huippu, Mustang SVO, liikkui 2,3-litraisen nelosturbon voimin. Kenties turbomoottorin eksotiikka vetosi vuosikymmenet V8:lla liikkuneeseen muskelikansaan.Nyt tilanne on toinen ja turbomoottorit harmaata arkea. Joustavien, mutta sieluttomien peruspuurtajien jälkeen V8:n alkukantaisuus tuntuu raikkaalta.Valitettavasti nautintoja on tapana verottaa. Ford pyytää kohtuullista 4 700 euron lisähintaa neljästä lisäsylinteristä, mutta autoveron myötä manuaalivaihteisten hintaero räjähtää yli 24 000 euroon. Automaatilla ero on noin 15 000 euroa.Se tekee Mustangin ostamisesta vaikeaa. V8 ei missään nimessä ole 24 000 euroa Ecoboostia parempi auto, mutta toisaalta: nelisylinterinen Mustang on kuin salaattiateria McDonald’sissa.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Ford Mustang GT Hinta alkaen 76 240 € Moottori Bensiinimoottori 4 951 cm³, 8 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, takaveto. Teho 310 kW (421 hv), 6500 r/min Vääntö 530 Nm (4250 r/min) Vääntö 530 Nm (4250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,8 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 13,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 299 g/km Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen