Euro NCAP NIO ES8 sähköauto

Ajoneuvot Euro NCAP Uutinen 8.9.2021

Euro NCAP: Viiden tähden joukossa Lynk & Co 01, NIO ES8 sekä Toyota Mirai

Autojen kolariturvallisuutta arvioiva Euro NCAP on julkistanut jälleen joukon tuloksia. Tällä kertaa kaikki olivat mallioppilaita, mutta Lynk & Co ja NIO laajentavat testin merkkivalikoimaa.

Jos edellisessä testituloserässä oli tuloksissa lievää keskinäistä vaihtelua, mentiin Euro NCAP:in tämänkertaisessa tulosryhmässä korkealentoa. Testattavana olivat Audi Q4 E-tron, Lynk & Co 01, NIO ES8, Subaru Outback sekä vetypolttokennoauto Toyota Mirai. Kaikki testatut autot saivat yleisarvosanaksi viisi tähteä.

Lisäksi Ford Kugan testitulos vuodelta 2019 päivitettiin koskemaan myös PHEV-lataushybridimallia.

– Kiinassa valmistettujen uuden energian ajoneuvojen aalto on saapunut Eurooppaan BYD:n, XPengin, DFSK:n, Seresin ja muiden julkistaessa uusia malleja. Valitettavasti niistä monet eivät ole kovin hyvin tunnettuja eurooppalaisille kuluttajille turvallisuusmielessä. Lynk & Co ja NIO ovat kuitenkin osoittaneet, että ”Made in China” ei ole enää mikään herja, mitä tulee liikenneturvallisuuteen. Tässä meillä on kaksi Kiinassa kehitettyä autoa, jotka pärjäsivät erittäin hyvin kokeissamme. On selvää, että kaikki valmistajat tietävät, että Euro NCAP odottaa heiltä paljon, jos he haluavat myydä autoja Euroopassa, ja on hienoa nähdä, että he ovat valmiita tekemään investoinnit parhaiden arvosanojen saavuttamiseksi, linjaa Euro NCAP:in pääsihteeri Michiel van Ratingen.

Euro NCAP Audi Q4 e-tron sähköauto

Audi Q4 E-tron

Audi Q4 E-tron

Audin ensimmäinen MEB-pohjarakenteeseen perustuva sähköauto ei yllätä Euro NCAP:in käsissä. Aikuismatkustajien suojalle annettiin arvosanaksi 93% ja lapsimatkustajien kohdalla nelos-Q ylsi 89% suojaan. Kevyen liikenteen suojassa arvosanaksi tuli 66%, vaikka testiohjelma huomauttikin tuulilasin reunojen sekä valojen huonosta muodosta törmäystilanteessa. AEB-hätäjarrutusjärjestelmä toimi pääasiallisesti hyvin, mutta se reagoi pyöräilijöihin viiveellä. Vakiona saatavasta turvavarustelusta Audin pienin sähköauto keräsi 80%.

Euro NCAP Lynk & Co 01

Lynk & Co 01

Lynk & Co 01

Volvon naapurimerkkinä Geelyllä asusteleva Lynk & Co pystyi hyödyntämään XC40:n kanssa jaettuja turvarakenteita erinomaisen testituloksen saavuttamiseksi. Aikuisten matkustajien suojasta 01 sai peräti 96% pisteistä ja lapsimatkustajienkin kohdalla arvosanaksi saatiin 87%. Kevyen liikenteen suojasta Lynkin crossover sai 71%, moitteiden kohdistuessa tuulilasin karmien ja ajovalojen muotoon sekä AEB-automaattijarrujärjestelmän toimintaan tietyissä erityistilanteissa. Turvavarustelusta Lynk & Co 01 sai 81%.

Euro NCAP Nio ES8 sähköauto

Nio ES8

NIO ES8

Toinen täysin uusi merkki Euro NCAP -testeissä on kiinalainen NIO, jonka muhkea seitsemänpaikkainen ES8-katumaasturi pysyi muun joukon tahdissa. Aikuismatkustajien suojasta ES8 sai 82% ja lapsimatkustajien kohdalla tulos on 84%. Aikuisten törmäystesteissä suurimmaksi miinukseksi osoittautui pylvään kanssa tapahtunut sivutörmäys, joka laittoi rintakehäsuojan koville. Vyötyyppisten CRS-lastenistuinten kanssa tulee välttää asennusta toisen istuinrivin keskipaikalle. Kevyen liikenteen testeissä NIO ES8 suoriutui arvosanalla 72%, moitteiden kohdistuessa tuulilasin kehysten huonoon suojaan jalankulkijaonnettomuudessa. Turvavarustelusta ES8 sai 92%.

Euro NCAP Subaru Outback

Subaru Outback

Subaru Outback

Uudistunut Subaru Outback ylsi hyviin pisteisiin koko rintamalla. Aikuisten törmäysturvallisuus sai arvosanan 88% ja lasten osalta tulos on 89%. Aikuisten testitulosta heikensivät kuljettajan ja takamatkustajan rintakehän suoja etutörmäystilanteessa. Lapsimatkustajien kohdalla moitteita sai sivutörmäys lapsen istuessa korokeistuimella, jolloin rintakehän suoja todettiin puutteelliseksi. Kevyen liikenteen osalta uusi Outback tarjosi 84% mahdollisesta suojasta, moitteiden kohdistuessa tuulilasin alakulmien jäykkyyteen sekä AEB-hätäjarrutusjärjestelmän toimintaan peruutettaessa. Kattava turvavarustelu antoi Subarulle peräti 95% osa-alueen pistesaaliista.

Euro NCAP Toyota Mirai vetyauto vetypolttokenno

Vetykäyttöinen Toyota Mirai kiinnosti myös testiorganisaatiota.

Toyota Mirai

Vetypolttokennoauto Toyota Mirai on jännittävä ilmestys myös Euro NCAP:in mielestä. Ohjelma kertoo keskittyneensä erityisesti tarkkailemaan Mirain käytöstä törmäystilanteessa ja sen jälkeen, mutta Euro NCAP ei havainnut autossa mitään poikkeuksellista sen vetykäyttöisyyteen liittyen.

Aikuisten törmäysturvaksi arvioitiin 88% ja lapsimatkustajien kohdalla 85%. Lähinnä vain kuljettajan rintakehän suojaus etutörmäystilanteessa jätti parantamisen varaa. Kevyen liikenteen pisteytyksessä Toyota sai 80% ja moitteet kohdistuivat lähinnä ajovalojen tarjoamaan suojaan jalankulkijatörmäyksessä. Myös AEB-hätäjarrutusjärjestelmän toiminta käännyttäessä ja pyöräilijöiden kanssa olisi voinut olla parempaa. Turvavarustelusta polttokennoauto sai 82%.

Lähde ja kuvat: Euro NCAP Teksti: Aake Kinnunen

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat