18.12.2020 Ajoneuvot Euroopan unioni: Volkswagen rikkoi sääntöjä dieselskandaalissa, moottorin suojelu ei riittävä peruste päästöille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Oikeus ratkaisi Ranskan ja Volkswagen Groupin välisen kiistan pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmän käytöstä. Luxemburgissa toimiva Euroopan unionin oikeus katsoo Volkswagen Groupin rikkoneen sääntöjä järjestelmällään, joka auttoi yhtiötä ohittamaan päästömääräykset vuonna 2015 alkaneessa ”dieselhuijauksessa” kertoo Automotive News Europe. Oikeudelta pyydettiin ratkaisua Ranskan syytteessä Volkswagenia vastaan. Oikeuden päätös on sitova. Dieselhuijauksesta voit lukea lisää täältä ja täältä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySäästöä vai suojelua?Tiivistettynä kyse oli siitä, oliko konsernin ohjelmiston tarkoitus suojella moottorin toimintaa päästöjen kustannuksella, vaiko alentaa päästöjä viranomaismittausten ajaksi.Oikeus katsoi, ettei huijausohjelmistoksi nimitettyä järjestelmää voida sallia sen takia, että se auttaa parantamaan dieselmoottorin toimintaa vähentämällä moottorin sisäistä likaantumista.Oikeuden mielestä moottoria suojelevat järjestelmät saavat suojella moottoria välittömältä ja poikkeukselliselta vauriolta, mutta vain vaurion välittömän riskin yhteydessä poikkeuksellisissa ajotilanteissa.Mistä on kyse?Autojen järjestelmät sallivat mekaniikan suojelun, vaikka se johtaisi hetkelliseen päästöjen kohoamiseen. Volkswagen Group yritti käyttää tätä pykälää avukseen. Yhtiön autoissa typenoksidipäästöjä (NOx) vähentävää pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmää (EGR) käytettiin viranomaistesteissä riittävän tehokkaasti, mutta todellisessa ajotilanteessa EGR:n käyttöä vähennettiin, mikä johti typenoksidipäästöjen kohoamiseen yli sallittujen rajojen.Volkswagen Group perusteli pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmän liian vähäistä käyttöä moottorin kestävyydellä: riittävän suuri EGR-järjestelmän käyttö olisi uhannut moottorin toimintaa karstaamalla paikkoja tukoksiin.Oikeuden mielestä pitkäaikainen typenoksidirajojen ylittäminen liian vähäisellä pakokaasujen takaisinkierrätyksellä ei siten täytä lakipykäliä, jotka on luotu moottorin suojelemiseksi hetkellisissä käyttötilanteissa.Dieselskandaalin vaikutuksetDieselskandaalin jälkeen Volkswagen Group on kutsunut takaisin 950 000 autoa Ranskassa korjauksiin.Nyt yhtiö ilmoitti, ettei oikeuden päätös pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmän käytöstä aiheuta lakitoimia Saksassa tai muualla.Oikeuden päätös Ranskan hyväksi on vain yksi lukuisista dieselskandaalin jälkimainingeista. Volkswagen Groupia kohtaavat sijoittajien kanteet ja yksittäisten autoilijoiden korvausvaatimukset. Kesäkuussa Euroopan unionin tuomarit päättivät toisessa oikeusjutussa, että dieselskandaalista kärsineet Volkswagen Groupin autojen omistajat voivat haastaa valmistajan missä tahansa 27 jäsenvaltiossa.Tähän asti dieselskandaali on maksanut Volkswagen Groupille yli 30 miljardia euroa.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Automotive News EuropeMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen