18.12.2020

Euroopan unioni: Volkswagen rikkoi sääntöjä dieselskandaalissa, moottorin suojelu ei riittävä peruste päästöille

Volkswagen joutuu ostamaan dieselhuijausauton takaisin

Oikeus ratkaisi Ranskan ja Volkswagen Groupin välisen kiistan pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmän käytöstä.

Luxemburgissa toimiva Euroopan unionin oikeus katsoo Volkswagen Groupin rikkoneen sääntöjä järjestelmällään, joka auttoi yhtiötä ohittamaan päästömääräykset vuonna 2015 alkaneessa ”dieselhuijauksessa” kertoo Automotive News Europe. Oikeudelta pyydettiin ratkaisua Ranskan syytteessä Volkswagenia vastaan. Oikeuden päätös on sitova. Dieselhuijauksesta voit lukea lisää täältä ja täältä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Säästöä vai suojelua?

Tiivistettynä kyse oli siitä, oliko konsernin ohjelmiston tarkoitus suojella moottorin toimintaa päästöjen kustannuksella, vaiko alentaa päästöjä viranomaismittausten ajaksi.

Oikeus katsoi, ettei huijausohjelmistoksi nimitettyä järjestelmää voida sallia sen takia, että se auttaa parantamaan dieselmoottorin toimintaa vähentämällä moottorin sisäistä likaantumista.

Oikeuden mielestä moottoria suojelevat järjestelmät saavat suojella moottoria välittömältä ja poikkeukselliselta vauriolta, mutta vain vaurion välittömän riskin yhteydessä poikkeuksellisissa ajotilanteissa.

Mistä on kyse?

Autojen järjestelmät sallivat mekaniikan suojelun, vaikka se johtaisi hetkelliseen päästöjen kohoamiseen. Volkswagen Group yritti käyttää tätä pykälää avukseen. Yhtiön autoissa typenoksidipäästöjä (NOx) vähentävää pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmää (EGR) käytettiin viranomaistesteissä riittävän tehokkaasti, mutta todellisessa ajotilanteessa EGR:n käyttöä vähennettiin, mikä johti typenoksidipäästöjen kohoamiseen yli sallittujen rajojen.

Volkswagen Group perusteli pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmän liian vähäistä käyttöä moottorin kestävyydellä: riittävän suuri EGR-järjestelmän käyttö olisi uhannut moottorin toimintaa karstaamalla paikkoja tukoksiin.

Oikeuden mielestä pitkäaikainen typenoksidirajojen ylittäminen liian vähäisellä pakokaasujen takaisinkierrätyksellä ei siten täytä lakipykäliä, jotka on luotu moottorin suojelemiseksi hetkellisissä käyttötilanteissa.

Dieselskandaalin vaikutukset

Dieselskandaalin jälkeen Volkswagen Group on kutsunut takaisin 950 000 autoa Ranskassa korjauksiin.

Nyt yhtiö ilmoitti, ettei oikeuden päätös pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmän käytöstä aiheuta lakitoimia Saksassa tai muualla.

Oikeuden päätös Ranskan hyväksi on vain yksi lukuisista dieselskandaalin jälkimainingeista. Volkswagen Groupia kohtaavat sijoittajien kanteet ja yksittäisten autoilijoiden korvausvaatimukset. Kesäkuussa Euroopan unionin tuomarit päättivät toisessa oikeusjutussa, että dieselskandaalista kärsineet Volkswagen Groupin autojen omistajat voivat haastaa valmistajan missä tahansa 27 jäsenvaltiossa.

Tähän asti dieselskandaali on maksanut Volkswagen Groupille yli 30 miljardia euroa.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Automotive News Europe

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat