18.12.2020 Ajoneuvot Euroopan unioni: Volkswagen rikkoi sääntöjä dieselskandaalissa, moottorin suojelu ei riittävä peruste päästöille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Oikeus ratkaisi Ranskan ja Volkswagen Groupin välisen kiistan pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmän käytöstä. Luxemburgissa toimiva Euroopan unionin oikeus katsoo Volkswagen Groupin rikkoneen sääntöjä järjestelmällään, joka auttoi yhtiötä ohittamaan päästömääräykset vuonna 2015 alkaneessa ”dieselhuijauksessa” kertoo Automotive News Europe. Oikeudelta pyydettiin ratkaisua Ranskan syytteessä Volkswagenia vastaan. Oikeuden päätös on sitova. Dieselhuijauksesta voit lukea lisää täältä ja täältä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySäästöä vai suojelua?Tiivistettynä kyse oli siitä, oliko konsernin ohjelmiston tarkoitus suojella moottorin toimintaa päästöjen kustannuksella, vaiko alentaa päästöjä viranomaismittausten ajaksi.Oikeus katsoi, ettei huijausohjelmistoksi nimitettyä järjestelmää voida sallia sen takia, että se auttaa parantamaan dieselmoottorin toimintaa vähentämällä moottorin sisäistä likaantumista.Oikeuden mielestä moottoria suojelevat järjestelmät saavat suojella moottoria välittömältä ja poikkeukselliselta vauriolta, mutta vain vaurion välittömän riskin yhteydessä poikkeuksellisissa ajotilanteissa.Mistä on kyse?Autojen järjestelmät sallivat mekaniikan suojelun, vaikka se johtaisi hetkelliseen päästöjen kohoamiseen. Volkswagen Group yritti käyttää tätä pykälää avukseen. Yhtiön autoissa typenoksidipäästöjä (NOx) vähentävää pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmää (EGR) käytettiin viranomaistesteissä riittävän tehokkaasti, mutta todellisessa ajotilanteessa EGR:n käyttöä vähennettiin, mikä johti typenoksidipäästöjen kohoamiseen yli sallittujen rajojen.Volkswagen Group perusteli pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmän liian vähäistä käyttöä moottorin kestävyydellä: riittävän suuri EGR-järjestelmän käyttö olisi uhannut moottorin toimintaa karstaamalla paikkoja tukoksiin.Oikeuden mielestä pitkäaikainen typenoksidirajojen ylittäminen liian vähäisellä pakokaasujen takaisinkierrätyksellä ei siten täytä lakipykäliä, jotka on luotu moottorin suojelemiseksi hetkellisissä käyttötilanteissa.Dieselskandaalin vaikutuksetDieselskandaalin jälkeen Volkswagen Group on kutsunut takaisin 950 000 autoa Ranskassa korjauksiin.Nyt yhtiö ilmoitti, ettei oikeuden päätös pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmän käytöstä aiheuta lakitoimia Saksassa tai muualla.Oikeuden päätös Ranskan hyväksi on vain yksi lukuisista dieselskandaalin jälkimainingeista. Volkswagen Groupia kohtaavat sijoittajien kanteet ja yksittäisten autoilijoiden korvausvaatimukset. Kesäkuussa Euroopan unionin tuomarit päättivät toisessa oikeusjutussa, että dieselskandaalista kärsineet Volkswagen Groupin autojen omistajat voivat haastaa valmistajan missä tahansa 27 jäsenvaltiossa.Tähän asti dieselskandaali on maksanut Volkswagen Groupille yli 30 miljardia euroa.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Automotive News EuropeMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 4.12.2024 Yleinen Vuoden viimeinen Euro NCAP – iso joukko uutuusmalleja syynissä 4.12.2024 Historia Mercedes-Benz W124-mallisto täyttää 40 vuotta 3.12.2024 Yleinen Renault 5 ennakkomyynti käynnistyi – hinnat alkaen 27390 euroa 3.12.2024 Autoilu Autojen ensirekisteröinnit jäämässä tänä vuonna viime vuotta selvästi alhaisemmaksi 3.12.2024 Esittely Koeistuttu: Ford Puma Gen-E – kompakti ulkoa, tilayllätys sisällä 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Moottoriurheilu Secto Rally Finland julkisti kovat luvut: reilut 20 miljoonaa euroa ja yli 260 000 kävijäkokemusta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 4.12.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Seat, tässä teille ilmainen vinkki tulevaisuuden varalle, saa käyttää 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 29.11.2024 Uutinen Nissan kriisin kourissa: "meillä on 12-14 kuukautta aikaa" 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan