18.12.2020 Ajoneuvot Euroopan unioni: Volkswagen rikkoi sääntöjä dieselskandaalissa, moottorin suojelu ei riittävä peruste päästöille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Oikeus ratkaisi Ranskan ja Volkswagen Groupin välisen kiistan pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmän käytöstä. Luxemburgissa toimiva Euroopan unionin oikeus katsoo Volkswagen Groupin rikkoneen sääntöjä järjestelmällään, joka auttoi yhtiötä ohittamaan päästömääräykset vuonna 2015 alkaneessa ”dieselhuijauksessa” kertoo Automotive News Europe. Oikeudelta pyydettiin ratkaisua Ranskan syytteessä Volkswagenia vastaan. Oikeuden päätös on sitova. Dieselhuijauksesta voit lukea lisää täältä ja täältä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySäästöä vai suojelua?Tiivistettynä kyse oli siitä, oliko konsernin ohjelmiston tarkoitus suojella moottorin toimintaa päästöjen kustannuksella, vaiko alentaa päästöjä viranomaismittausten ajaksi.Oikeus katsoi, ettei huijausohjelmistoksi nimitettyä järjestelmää voida sallia sen takia, että se auttaa parantamaan dieselmoottorin toimintaa vähentämällä moottorin sisäistä likaantumista.Oikeuden mielestä moottoria suojelevat järjestelmät saavat suojella moottoria välittömältä ja poikkeukselliselta vauriolta, mutta vain vaurion välittömän riskin yhteydessä poikkeuksellisissa ajotilanteissa.Mistä on kyse?Autojen järjestelmät sallivat mekaniikan suojelun, vaikka se johtaisi hetkelliseen päästöjen kohoamiseen. Volkswagen Group yritti käyttää tätä pykälää avukseen. Yhtiön autoissa typenoksidipäästöjä (NOx) vähentävää pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmää (EGR) käytettiin viranomaistesteissä riittävän tehokkaasti, mutta todellisessa ajotilanteessa EGR:n käyttöä vähennettiin, mikä johti typenoksidipäästöjen kohoamiseen yli sallittujen rajojen.Volkswagen Group perusteli pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmän liian vähäistä käyttöä moottorin kestävyydellä: riittävän suuri EGR-järjestelmän käyttö olisi uhannut moottorin toimintaa karstaamalla paikkoja tukoksiin.Oikeuden mielestä pitkäaikainen typenoksidirajojen ylittäminen liian vähäisellä pakokaasujen takaisinkierrätyksellä ei siten täytä lakipykäliä, jotka on luotu moottorin suojelemiseksi hetkellisissä käyttötilanteissa.Dieselskandaalin vaikutuksetDieselskandaalin jälkeen Volkswagen Group on kutsunut takaisin 950 000 autoa Ranskassa korjauksiin.Nyt yhtiö ilmoitti, ettei oikeuden päätös pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmän käytöstä aiheuta lakitoimia Saksassa tai muualla.Oikeuden päätös Ranskan hyväksi on vain yksi lukuisista dieselskandaalin jälkimainingeista. Volkswagen Groupia kohtaavat sijoittajien kanteet ja yksittäisten autoilijoiden korvausvaatimukset. Kesäkuussa Euroopan unionin tuomarit päättivät toisessa oikeusjutussa, että dieselskandaalista kärsineet Volkswagen Groupin autojen omistajat voivat haastaa valmistajan missä tahansa 27 jäsenvaltiossa.Tähän asti dieselskandaali on maksanut Volkswagen Groupille yli 30 miljardia euroa.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Automotive News EuropeMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin - A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 17.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: Honda CB 1000 Hornet – naku supersportin sydämellä 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster