2.11.2020

Ford Kuga PHEV korjaukseen lähiaikoina – ajoakku vaihdetaan uuteen palamisriskin vuoksi

Ford Kuga PHEV
Latausportti on kuljettajan etulokasuojassa: Type 2 -liittimen kautta akku täyttyy 3,6 kilowatilla (1x16A).

Fordin matka pienempiin keskipäästöihin koki jokunen kuukausi sitten kolauksen, kun Ford Kuga PHEV:ssä havaittiin vika, joka saattaa johtaa jopa tulipaloon. Automotive News Europen mukaan valmistaja on nyt löytänyt vikaan ratkaisun.

Ford Kuga PHEV on ollut elokuusta saakka osittaisessa käyttökiellossa. Lataushybridiä ei ole saanut ladata, eikä autolla ole saanut ajaa pelkän sähköajon tilassa. Latauskiellon lisäksi valmistaja suositteli ajamista Auto EV -hybridiautomatiikkatilassa. Lisäksi latauskielto on käytännössä estänyt auton esilämmityksen käytön. Syyksi kerrottiin korkeajänniteakun mahdollinen ylikuumeneminen, joka saattaa pahimmillaan johtaa tulipaloon.

Automotive News Europen mukaan korjaustoimenpiteistä on nyt päätetty. Vika on paikantunut akkukennojen epäpuhtauksiin, ja niiden kerrotaan aiheutuneen akkujen tuotantoprosessissa. Ford Kuga -lataushybridissä käytetään Samsungin valmistamia akkuja. Autoihin tullaan vaihtamaan takaisinkutsukorjauksen yhteydessä korkeajänniteakut.

Automotive Newsin mukaan Ford tulee ottamaan yhteyttä kuluttajiin marraskuun aikana takaisinkutsujen järjestämiseksi. Takaisinkutsujen oletetaan alkavan joulukuun lopulla, ja kestävän maaliskuulle 2021.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Veloituksetonta huolto-ohjelmaa korvauksena

Kuga-lataushybridin ongelmien vuoksi Ford on joutunut tekemään päästökauppaa Volvon kanssa välttääkseen Euroopan Unionin päästösanktiot.

Moottorin saamien tietojen mukaan ainakin osalle Kugan omistajista on luvattu takaisinkutsusta aiheutuneen vaivan vuoksi huolto-ohjelmaa veloituksetta, sekä jälleenmyyjän kanssa sovittavaa muutaman sadan euron ’’hyväntahtoisuutta’’.

Teksti: Eetu Kokkonen Lähde: Automotive News Europe kuvituskuva: Moottorin arkisto

Lisää aiheesta

Luetuimmat