2.11.2020 Ajoneuvot Jälleen yhdessä: Ford ja Volvo ryhtyvät jakamaan päästöjä Latausportti on kuljettajan etulokasuojassa: Type 2 -liittimen kautta akku täyttyy 3,6 kilowatilla (1x16A). Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford ja Volvo yhtyy jakamaan päästöjä Euroopan unionin päästötavoitteiden täyttämiseksi. Ford on tässä yhteydessä maksajana, mutta tarkkaa summaa emme tiedä. Europe Automotive Newsin uutisen mukaan Ford ja Volvo yhtyy jakamaan päästöjä Euroopan unionin päästötavoitteiden täyttämiseksi. Tämä tarve on syntynyt nimenomaisesti Fordin puolelta ja kimppa koskee vain päästöjä. Ford uskoi pääsevänsä itsekin tiukkoihin 95 gramman tavoitteisiin, mutta viimeaikaiset ongelmat ovat muuttaneet kurssia.Uutisoimme hiljattain yksittäisistä akkupaloista ja Ford Kuga -lataushybridi mainittiin artikkelissa akkujen kuumenemisongelman johdosta. Kerroimme tuossa yhteydessä Fordin etsivän kumppania päästötavoitteiden saavuttamiseksi. Ford takaisinkutsui elokuussa yli 20 000 Kuga PHEV -mallia joidenkin yksilöiden sytyttyä palamaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyFord ja Volvo yhtyy jakamaan päästöjäFordin edustaja kertoi Europe Automotive Newsille Fordin lyöttäytyvän Volvon kylkeen päästöasiassa. Uutisoimme lokakuun puolivälissä BMW:n, PSA:n, Renaultin ja Volvon päässeen turvallisille vesille tämän vuoden päästöjen osalta ja ehkä Fordillakin on havaittu sama asia. Kugan ongelmien odotetaan aiheuttavan Fordille vajaassa puolessa vuodessa noin 500 - 600 miljoonan dollarin takaisku.Tähän kokonaissummaan kerääntyy ainakin takaisinkutsu, ongelman selvittäminen, latausjärjestelmän korjaus, pitkä myyntikatko suosituksi povatulle mallille sekä tietenkin Volvolta ostettava päästöosuus. Ford ei kuitenkaan ole kertonut julkisesti kuinka paljon viimeksi mainittu tulee maksamaan eikä asiaa paljasteta myöskään Volvon puolelta.Volvo kertoi kuitenkin Fordin vastaavan päästötavoitteiden täyttymisestä ja siten myös kaikista mahdollisista Euroopan unionin sakoista, mikäli tavoitteeseen ei ylletä. Euroopan unionin Volvolle ja Polestarille tälle vuodelle, monimutkaisella laskukaavalla, muodostama alitettava päästökeskiarvo on 110,3 grammaa hiilidioksia kilometriä kohden, joka on alittumassa selvästi.Myöskään Ford ei ole ollut kovin kaukana tämän vuoden päästötavoitteestaan ainakaan vuoden ensimmäisen puolikkaan osalta, joten päästökauppa ratkaissee ongelman. Ford on myös sanonut, että sakkojen maksaminen ei ole vaihtoehto. Valmistaja kertoo myös, että tavoitteeseen oltaisiin päästy ilman Kugassa ilmenneitä ongelmia ja sen seurauksia.Tilanteessa on hieman koominenkin kulma. Volvohan kuului Fordille aina vuoteen 2010 asti, jolloin Ford myi ruotsalaismerkin eteenpäin sen nykyiselle omistajalle Kiinaan. Nyt Ford hakeutuu takaisin turvalliseen ruotsalaiseen kainaloon, mutta tällä kertaa siitä joutuu maksamaan. Ford ei suinkaan ole yksin, sillä moni muukin autonvalmistaja on joutunut hakemaan kumppania päästörajojen saavuttamiseksi.Kuvituskuva: Lauri Ahtiainen/Moottorin arkisto, Lähde: Automotive News Europe Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella