2.11.2020 Ajoneuvot Jälleen yhdessä: Ford ja Volvo ryhtyvät jakamaan päästöjä Latausportti on kuljettajan etulokasuojassa: Type 2 -liittimen kautta akku täyttyy 3,6 kilowatilla (1x16A). Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford ja Volvo yhtyy jakamaan päästöjä Euroopan unionin päästötavoitteiden täyttämiseksi. Ford on tässä yhteydessä maksajana, mutta tarkkaa summaa emme tiedä. Europe Automotive Newsin uutisen mukaan Ford ja Volvo yhtyy jakamaan päästöjä Euroopan unionin päästötavoitteiden täyttämiseksi. Tämä tarve on syntynyt nimenomaisesti Fordin puolelta ja kimppa koskee vain päästöjä. Ford uskoi pääsevänsä itsekin tiukkoihin 95 gramman tavoitteisiin, mutta viimeaikaiset ongelmat ovat muuttaneet kurssia.Uutisoimme hiljattain yksittäisistä akkupaloista ja Ford Kuga -lataushybridi mainittiin artikkelissa akkujen kuumenemisongelman johdosta. Kerroimme tuossa yhteydessä Fordin etsivän kumppania päästötavoitteiden saavuttamiseksi. Ford takaisinkutsui elokuussa yli 20 000 Kuga PHEV -mallia joidenkin yksilöiden sytyttyä palamaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyFord ja Volvo yhtyy jakamaan päästöjäFordin edustaja kertoi Europe Automotive Newsille Fordin lyöttäytyvän Volvon kylkeen päästöasiassa. Uutisoimme lokakuun puolivälissä BMW:n, PSA:n, Renaultin ja Volvon päässeen turvallisille vesille tämän vuoden päästöjen osalta ja ehkä Fordillakin on havaittu sama asia. Kugan ongelmien odotetaan aiheuttavan Fordille vajaassa puolessa vuodessa noin 500 - 600 miljoonan dollarin takaisku.Tähän kokonaissummaan kerääntyy ainakin takaisinkutsu, ongelman selvittäminen, latausjärjestelmän korjaus, pitkä myyntikatko suosituksi povatulle mallille sekä tietenkin Volvolta ostettava päästöosuus. Ford ei kuitenkaan ole kertonut julkisesti kuinka paljon viimeksi mainittu tulee maksamaan eikä asiaa paljasteta myöskään Volvon puolelta.Volvo kertoi kuitenkin Fordin vastaavan päästötavoitteiden täyttymisestä ja siten myös kaikista mahdollisista Euroopan unionin sakoista, mikäli tavoitteeseen ei ylletä. Euroopan unionin Volvolle ja Polestarille tälle vuodelle, monimutkaisella laskukaavalla, muodostama alitettava päästökeskiarvo on 110,3 grammaa hiilidioksia kilometriä kohden, joka on alittumassa selvästi.Myöskään Ford ei ole ollut kovin kaukana tämän vuoden päästötavoitteestaan ainakaan vuoden ensimmäisen puolikkaan osalta, joten päästökauppa ratkaissee ongelman. Ford on myös sanonut, että sakkojen maksaminen ei ole vaihtoehto. Valmistaja kertoo myös, että tavoitteeseen oltaisiin päästy ilman Kugassa ilmenneitä ongelmia ja sen seurauksia.Tilanteessa on hieman koominenkin kulma. Volvohan kuului Fordille aina vuoteen 2010 asti, jolloin Ford myi ruotsalaismerkin eteenpäin sen nykyiselle omistajalle Kiinaan. Nyt Ford hakeutuu takaisin turvalliseen ruotsalaiseen kainaloon, mutta tällä kertaa siitä joutuu maksamaan. Ford ei suinkaan ole yksin, sillä moni muukin autonvalmistaja on joutunut hakemaan kumppania päästörajojen saavuttamiseksi.Kuvituskuva: Lauri Ahtiainen/Moottorin arkisto, Lähde: Automotive News Europe Lue lisää Kaikki artikkelit 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa