20.2.2022 Ajoneuvot Genesiksen voltit: sähäkkä GV60 on merkin ensimmäinen varta vasten sähköinen GV60 on merkin ensimmäinen kokonaan täyssähköiseksi suunniteltu malli, ja se on läheistä sukua Hyundai Ioniq 5:lle ja Kia EV6:lle. GV60:ssa on potentiaalia menestyä myös Euroopassa. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Genesis GV60 on korealaismerkin ensimmäinen E-GMP-sähkörakenteelle tehty automalli, jonka tähtäimessä on varta vasten Eurooppa. Sähäkästi muotoiltu Genesis GV60 on Eurooppaan asteittain rantautuvan korealaisen premiummerkin ensimmäinen varta vasten sähköiseksi suunniteltu automalli. Aiemmin esitelty Electrified GV70 sähköisti polttomoottorisen GV70:n. Samalla GV60 on suunniteltu varsinkin Euroopan markkinoita ajatellen. Hyundai Ioniq 5:n ja Kia EV6:n tapaan E-GMP-perusrakenteelle suunniteltu Genesis GV60 saapuu tarjolle kolmena eri versiona. Toimintamatkan kannalta paras on 168 kilowatin takavetomalli Premium ja kilometrejä pitäisi kertyä yhdellä latauksella parhaimmillaan noin 516. Nelivetoversioita on kaksi, joista Sport yhdistää 160 kilowatin sähkömoottorin pariksi 74 kilowatin etuakselin sähkömoottorin. Toimintamatkaa nelivetoversiolle ilmoitetaan noin 400 kilometriä. Malliston tehokkain on nelivetoinen 160 + 160 kilowatin Sport Plus, joka antaa erillisessä 10 sekunnin Boost-tehotilassa vielä 20 + 20 kilowattia ylimääräistä tehoa. Yhteistehoa on parhaimmillaan siis noin 485 hevosvoimaa ja 0-100 km/h ajan kerrotaan painuvan alle neljän sekunnin. Tarjolla on myös erillinen driftaustila, jossa auto tasapainottelee etu- ja taka-akselin voimanjakoa luistojen ylläpitämiseksi. Akusto on kaikissa malliversioissa kapasiteetiltaan 77,4 kilowattituntia ja muiden E-GMP-autojen tapaan se voidaan ladata 400 tai 800 voltin latausasemista. Latauksen huipputeho on 350 kilowattia, jolloin 10–80% latauksen aika painuu alle 20 minuutin. AC-latauksen huipputeho on 11 kW. Myös sähkön ottamiseen autosta tarkoitettu V2L-ominaisuus löytyy. Konseptivideossa Genesis GV60 on varustettu myös auton langattomalla latauksella ja Hyundai Motor Group tekeekin yhteistyötä WiTricityn kanssa tekniikan suhteen. Kojelautaa hallitsevat 12,3-tuumaiset näytöt (tietoviihdejärjestelmä ja mittaristo). Keskitunneli on melko tuttu esimerkiksi Ioniq 5:stä, mutta käynnistämiseen ja vaihdevalintaan käytettävä kristallipallo on Genesiksen omaa perua. Kamerasivupeilit, Bang & Olufsenin äänijärjestelmä ja panoraamalasikatto ovat lisävarustelistan poimintoja. Ulkokuoressa mielenkiintoisin yksityiskohta on C-pilarista löytyvä V-muoto, joka on merkin mukaan viittaus voltteihin. Genesiksen mukaan merkki tähtää täyssähköiseksi vuodesta 2025 esiteltävien mallien osalta ja koko merkin osalta polttomoottorit jätetään hyllylle 2030 alkaen. Merkki tähtää myös hiilineutraaliksi 2035 mennessä. Genesis GV60 saapuu Euroopan ja Korean markkinoille myöhemmin tänä vuonna. Genesiksen rantautumisesta Suomeen ei ole uutta kerrottavaa. Lähde ja kuvat: Genesis Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Genesis Electrified GV70 laajentaa luksusmerkin täyssähkömallistoa jälleen pykälää ylöspäin Genesis tulee Eurooppaan – premium koreaksi Hyundain premiumin uudet sähkömuodot kirjoitetaan Genesis GV60 Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku