20.2.2022 Ajoneuvot Genesiksen voltit: sähäkkä GV60 on merkin ensimmäinen varta vasten sähköinen GV60 on merkin ensimmäinen kokonaan täyssähköiseksi suunniteltu malli, ja se on läheistä sukua Hyundai Ioniq 5:lle ja Kia EV6:lle. GV60:ssa on potentiaalia menestyä myös Euroopassa. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Genesis GV60 on korealaismerkin ensimmäinen E-GMP-sähkörakenteelle tehty automalli, jonka tähtäimessä on varta vasten Eurooppa. Sähäkästi muotoiltu Genesis GV60 on Eurooppaan asteittain rantautuvan korealaisen premiummerkin ensimmäinen varta vasten sähköiseksi suunniteltu automalli. Aiemmin esitelty Electrified GV70 sähköisti polttomoottorisen GV70:n. Samalla GV60 on suunniteltu varsinkin Euroopan markkinoita ajatellen.Hyundai Ioniq 5:n ja Kia EV6:n tapaan E-GMP-perusrakenteelle suunniteltu Genesis GV60 saapuu tarjolle kolmena eri versiona. Toimintamatkan kannalta paras on 168 kilowatin takavetomalli Premium ja kilometrejä pitäisi kertyä yhdellä latauksella parhaimmillaan noin 516.Nelivetoversioita on kaksi, joista Sport yhdistää 160 kilowatin sähkömoottorin pariksi 74 kilowatin etuakselin sähkömoottorin. Toimintamatkaa nelivetoversiolle ilmoitetaan noin 400 kilometriä.Malliston tehokkain on nelivetoinen 160 + 160 kilowatin Sport Plus, joka antaa erillisessä 10 sekunnin Boost-tehotilassa vielä 20 + 20 kilowattia ylimääräistä tehoa. Yhteistehoa on parhaimmillaan siis noin 485 hevosvoimaa ja 0-100 km/h ajan kerrotaan painuvan alle neljän sekunnin.Tarjolla on myös erillinen driftaustila, jossa auto tasapainottelee etu- ja taka-akselin voimanjakoa luistojen ylläpitämiseksi.Akusto on kaikissa malliversioissa kapasiteetiltaan 77,4 kilowattituntia ja muiden E-GMP-autojen tapaan se voidaan ladata 400 tai 800 voltin latausasemista. Latauksen huipputeho on 350 kilowattia, jolloin 10–80% latauksen aika painuu alle 20 minuutin. AC-latauksen huipputeho on 11 kW. Myös sähkön ottamiseen autosta tarkoitettu V2L-ominaisuus löytyy.Konseptivideossa Genesis GV60 on varustettu myös auton langattomalla latauksella ja Hyundai Motor Group tekeekin yhteistyötä WiTricityn kanssa tekniikan suhteen.Kojelautaa hallitsevat 12,3-tuumaiset näytöt (tietoviihdejärjestelmä ja mittaristo). Keskitunneli on melko tuttu esimerkiksi Ioniq 5:stä, mutta käynnistämiseen ja vaihdevalintaan käytettävä kristallipallo on Genesiksen omaa perua. Kamerasivupeilit, Bang & Olufsenin äänijärjestelmä ja panoraamalasikatto ovat lisävarustelistan poimintoja.Ulkokuoressa mielenkiintoisin yksityiskohta on C-pilarista löytyvä V-muoto, joka on merkin mukaan viittaus voltteihin.Genesiksen mukaan merkki tähtää täyssähköiseksi vuodesta 2025 esiteltävien mallien osalta ja koko merkin osalta polttomoottorit jätetään hyllylle 2030 alkaen. Merkki tähtää myös hiilineutraaliksi 2035 mennessä.Genesis GV60 saapuu Euroopan ja Korean markkinoille myöhemmin tänä vuonna. Genesiksen rantautumisesta Suomeen ei ole uutta kerrottavaa.Lähde ja kuvat: GenesisMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaGenesis Electrified GV70 laajentaa luksusmerkin täyssähkömallistoa jälleen pykälää ylöspäin Genesis tulee Eurooppaan – premium koreaksi Hyundain premiumin uudet sähkömuodot kirjoitetaan Genesis GV60 Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?