Genesis GV60

Ajoneuvot Esittely Uutinen 20.2.2022

Genesiksen voltit: sähäkkä GV60 on merkin ensimmäinen varta vasten sähköinen

Genesis GV60 on korealaismerkin ensimmäinen E-GMP-sähkörakenteelle tehty automalli, jonka tähtäimessä on varta vasten Eurooppa.

Sähäkästi muotoiltu Genesis GV60 on Eurooppaan asteittain rantautuvan korealaisen premiummerkin ensimmäinen varta vasten sähköiseksi suunniteltu automalli. Aiemmin esitelty Electrified GV70 sähköisti polttomoottorisen GV70:n. Samalla GV60 on suunniteltu varsinkin Euroopan markkinoita ajatellen.

Hyundai Ioniq 5:n ja Kia EV6:n tapaan E-GMP-perusrakenteelle suunniteltu Genesis GV60 saapuu tarjolle kolmena eri versiona. Toimintamatkan kannalta paras on 168 kilowatin takavetomalli Premium ja kilometrejä pitäisi kertyä yhdellä latauksella parhaimmillaan noin 516.

Genesis GV60

Nelivetoversioita on kaksi, joista Sport yhdistää 160 kilowatin sähkömoottorin pariksi 74 kilowatin etuakselin sähkömoottorin. Toimintamatkaa nelivetoversiolle ilmoitetaan noin 400 kilometriä.

Malliston tehokkain on nelivetoinen 160 + 160 kilowatin Sport Plus, joka antaa erillisessä 10 sekunnin Boost-tehotilassa vielä 20 + 20 kilowattia ylimääräistä tehoa. Yhteistehoa on parhaimmillaan siis noin 485 hevosvoimaa ja 0-100 km/h ajan kerrotaan painuvan alle neljän sekunnin.

Tarjolla on myös erillinen driftaustila, jossa auto tasapainottelee etu- ja taka-akselin voimanjakoa luistojen ylläpitämiseksi.

Genesis GV60

Akusto on kaikissa malliversioissa kapasiteetiltaan 77,4 kilowattituntia ja muiden E-GMP-autojen tapaan se voidaan ladata 400 tai 800 voltin latausasemista. Latauksen huipputeho on 350 kilowattia, jolloin 10–80% latauksen aika painuu alle 20 minuutin. AC-latauksen huipputeho on 11 kW. Myös sähkön ottamiseen autosta tarkoitettu V2L-ominaisuus löytyy.

Konseptivideossa Genesis GV60 on varustettu myös auton langattomalla latauksella ja Hyundai Motor Group tekeekin yhteistyötä WiTricityn kanssa tekniikan suhteen.

Genesis GV60

Kojelautaa hallitsevat 12,3-tuumaiset näytöt (tietoviihdejärjestelmä ja mittaristo). Keskitunneli on melko tuttu esimerkiksi Ioniq 5:stä, mutta käynnistämiseen ja vaihdevalintaan käytettävä kristallipallo on Genesiksen omaa perua. Kamerasivupeilit, Bang & Olufsenin äänijärjestelmä ja panoraamalasikatto ovat lisävarustelistan poimintoja.

Ulkokuoressa mielenkiintoisin yksityiskohta on C-pilarista löytyvä V-muoto, joka on merkin mukaan viittaus voltteihin.

Genesis GV60

Genesiksen mukaan merkki tähtää täyssähköiseksi vuodesta 2025 esiteltävien mallien osalta ja koko merkin osalta polttomoottorit jätetään hyllylle 2030 alkaen. Merkki tähtää myös hiilineutraaliksi 2035 mennessä.

Genesis GV60 saapuu Euroopan ja Korean markkinoille myöhemmin tänä vuonna. Genesiksen rantautumisesta Suomeen ei ole uutta kerrottavaa.

Lähde ja kuvat: Genesis

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Genesis

Kaikki koeajot

Uusimmat