29.2.2020

Huutokauppahelmet – Iso Grifo GL

Iso Grifo GL Series II - RM Sotheby's

Uskomattoman historian omaava uniikki Iso Grifo GL Series II on Bertonen suunnittelua, mutta juontaa juurensa myös Ferrarin tykö. Onko Bizzarrini tuttu nimi?

Iso Grifo GL omaa automallina mielenkiintoisen historian ja samaa voi sanoa viikon Huutokauppahelmenä esiintyvästä autoyksilöstä. Tarina alkaa kuitenkin automallin puolelta legendojen kinastelusta, jossa mukana olivat insinööri Giotto Bizzarrini, muotoilija Nuccio Bertone sekä omistaja Renzo Rivolta. Vain harvan auton takaa löytyy näin nimekäs kattaus.

Iso Grifo GL - RM Sotheby's

Heistä Bizzarrini tahtoi, Ferrarilta yritykseen tultuaan, kohdistaa kehityksen kilpapuolelle. Pian Iso Rivolta A3/C oli miehelle lähes pakkomielle, mutta samaan aikaan kumppanit Bertone ja Rivolta ymmärsivät myyntilukujen merkityksen ja siksi kadulle tarkoitettu A3/L ansaitsi heidän huomionsa.

Vuonna 1964 tehtiin päätös kehittää sivistyneempi A3/L nimellä Iso Grifo GL, jossa lopun kirjaimet lyhentävät sanoja gran lusso. Tälle toivottiin myyntimenestystä, jolla kilpailtaisiin Ferrarin ja Maseratin kanssa. Kilpakäyttöön suunniteltuja A3-malleja kun valmistettiin vain kourallinen.

Iso Grifo GL rear - RM Sotheby's

Aiemmin mainitut erimielisyydet johtivat lopulta Bizzarrinin ja Rivoltan yhteistyön päätökseen vuoden 1965 loppupuolella. Bizzarrini jatkoi Modenassa A3/C kilpa-auton parissa, mutta näitä myytiin jatkossa nimellä Bizzarrini 5300 Corsa ja Strada. Vastaavasti Rivoltan vastuulle jäi Iso Grifo GL, jonka tuotanto tapahtui Bressossa.

Iso Grifo GL engine - RM Sotheby's

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1970 Iso Grifo GL Series II – RM Sotheby’s

Runkonumeron 336 Iso Grifo GL Series II omaa kiehtovan historian. Se on valmistunut tehtaalta lokakuussa 1970 kakkossarjan prototyypiksi Chevroletin 350 -moottorilla, ZF:n viisilovisella käsivalintaisella vaihteistolla sekä ilmastoinnilla. Prototyppistatuksesta johtuen se on monella tapaa uniikki.

Iso Grifo GL front - RM Sotheby's

Runkonumeron 336 on ensimmäinen pitkäkeulainen, osin peitetyillä ajovaloilla varustettu, Iso Grifo GL eli Series II -malli, joita muuten valmistettiin vain 17 kappaletta. Kojelaudasta löytyy myös suuri puinen ”ISORIVOLTA” -plakaatti, jonka takia osa kojelaudan kytkimistä tuli sijoittaa uudelleen. Siinä jälleen yksi ero tavallisempiin tuotantomalleihin.

Tämä runkonumeron 336 Iso Grifo GL esiteltiin Torinon autonäyttelyssä vuonna 1970 valkoisena sinisellä nahkasisustalla. Sama autoyksilö esiintyy Iso Grifon virallisessa esitteessä ja useissa lehdistökuvissa. Piero Rivolta, joka peri yrityksen johtotehtävät isänsä menehdyttyä vuonna 1966, käytti tätä nimenomaista kakkossarjan Iso Grifoa henkilökohtaisena kulkuneuvonaan.

Hänen omistuksensa aikana alkuperäinen moottori vaurioitui, jonka uskottiin johtuvan liian heikosta ilmavirtauksesta jäähdyttimelle. Tämän moottoririkon seurauksena ykkössarjalaisesta asti käytössä olleeseen keulaan tehtiin pieniä muutoksia, jotka ehtivät tuotantoon loppupään kakkossarjalaisissa. Runkonumeron 336 autossa on myös tavallista paksukehäisempi ratti, joka oli kuulemma Piero Rivoltan oma ajatus.

Mainittu Iso Grifo GL Series II matkasi Yhdysvaltoihin vuonna 1982, jossa se säilyi samassa omistuksessa aina vuoteen 2017. Tässä vaiheessa matkamittariin oli kertynyt noin 87 000 kilometriä. Vaikka autoa oli pidetty asiallisesti, tahtoi viimeisin omistaja suorittaa sille välittömästi kattavan entisöinnin.

Mann’s Restoration käytti entisöintityöhön yli 2 vuotta ja 1000 työtuntia, josta pelkät korityöt veivät yli 400 tuntia. Alkuperäinen avainkin on tallessa ja kojelaudasta löytyy ajan hengen mukainen Becker Mexico -radio. Mikä tahansa Iso Grifo on harvinainen, sillä vain noin 400 kappaletta valmistettiin – tämä kyseinen Iso Grifo GL on kuitenkin täysin uniikki.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Dmitry Zaltsman/RM Sotheby´s Lähde: RM Sotheby´s

Luetuimmat