29.2.2020 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Iso Grifo GL Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uskomattoman historian omaava uniikki Iso Grifo GL Series II on Bertonen suunnittelua, mutta juontaa juurensa myös Ferrarin tykö. Onko Bizzarrini tuttu nimi? Iso Grifo GL omaa automallina mielenkiintoisen historian ja samaa voi sanoa viikon Huutokauppahelmenä esiintyvästä autoyksilöstä. Tarina alkaa kuitenkin automallin puolelta legendojen kinastelusta, jossa mukana olivat insinööri Giotto Bizzarrini, muotoilija Nuccio Bertone sekä omistaja Renzo Rivolta. Vain harvan auton takaa löytyy näin nimekäs kattaus. Heistä Bizzarrini tahtoi, Ferrarilta yritykseen tultuaan, kohdistaa kehityksen kilpapuolelle. Pian Iso Rivolta A3/C oli miehelle lähes pakkomielle, mutta samaan aikaan kumppanit Bertone ja Rivolta ymmärsivät myyntilukujen merkityksen ja siksi kadulle tarkoitettu A3/L ansaitsi heidän huomionsa. Vuonna 1964 tehtiin päätös kehittää sivistyneempi A3/L nimellä Iso Grifo GL, jossa lopun kirjaimet lyhentävät sanoja gran lusso. Tälle toivottiin myyntimenestystä, jolla kilpailtaisiin Ferrarin ja Maseratin kanssa. Kilpakäyttöön suunniteltuja A3-malleja kun valmistettiin vain kourallinen. Aiemmin mainitut erimielisyydet johtivat lopulta Bizzarrinin ja Rivoltan yhteistyön päätökseen vuoden 1965 loppupuolella. Bizzarrini jatkoi Modenassa A3/C kilpa-auton parissa, mutta näitä myytiin jatkossa nimellä Bizzarrini 5300 Corsa ja Strada. Vastaavasti Rivoltan vastuulle jäi Iso Grifo GL, jonka tuotanto tapahtui Bressossa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 1970 Iso Grifo GL Series II – RM Sotheby’s Runkonumeron 336 Iso Grifo GL Series II omaa kiehtovan historian. Se on valmistunut tehtaalta lokakuussa 1970 kakkossarjan prototyypiksi Chevroletin 350 -moottorilla, ZF:n viisilovisella käsivalintaisella vaihteistolla sekä ilmastoinnilla. Prototyppistatuksesta johtuen se on monella tapaa uniikki. Runkonumeron 336 on ensimmäinen pitkäkeulainen, osin peitetyillä ajovaloilla varustettu, Iso Grifo GL eli Series II -malli, joita muuten valmistettiin vain 17 kappaletta. Kojelaudasta löytyy myös suuri puinen ”ISORIVOLTA” -plakaatti, jonka takia osa kojelaudan kytkimistä tuli sijoittaa uudelleen. Siinä jälleen yksi ero tavallisempiin tuotantomalleihin. Tämä runkonumeron 336 Iso Grifo GL esiteltiin Torinon autonäyttelyssä vuonna 1970 valkoisena sinisellä nahkasisustalla. Sama autoyksilö esiintyy Iso Grifon virallisessa esitteessä ja useissa lehdistökuvissa. Piero Rivolta, joka peri yrityksen johtotehtävät isänsä menehdyttyä vuonna 1966, käytti tätä nimenomaista kakkossarjan Iso Grifoa henkilökohtaisena kulkuneuvonaan. Hänen omistuksensa aikana alkuperäinen moottori vaurioitui, jonka uskottiin johtuvan liian heikosta ilmavirtauksesta jäähdyttimelle. Tämän moottoririkon seurauksena ykkössarjalaisesta asti käytössä olleeseen keulaan tehtiin pieniä muutoksia, jotka ehtivät tuotantoon loppupään kakkossarjalaisissa. Runkonumeron 336 autossa on myös tavallista paksukehäisempi ratti, joka oli kuulemma Piero Rivoltan oma ajatus. Mainittu Iso Grifo GL Series II matkasi Yhdysvaltoihin vuonna 1982, jossa se säilyi samassa omistuksessa aina vuoteen 2017. Tässä vaiheessa matkamittariin oli kertynyt noin 87 000 kilometriä. Vaikka autoa oli pidetty asiallisesti, tahtoi viimeisin omistaja suorittaa sille välittömästi kattavan entisöinnin. Mann’s Restoration käytti entisöintityöhön yli 2 vuotta ja 1000 työtuntia, josta pelkät korityöt veivät yli 400 tuntia. Alkuperäinen avainkin on tallessa ja kojelaudasta löytyy ajan hengen mukainen Becker Mexico -radio. Mikä tahansa Iso Grifo on harvinainen, sillä vain noin 400 kappaletta valmistettiin – tämä kyseinen Iso Grifo GL on kuitenkin täysin uniikki. Teksti: Henri Posa, Kuvat: Dmitry Zaltsman/RM Sotheby´s Lähde: RM Sotheby´s Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku