29.2.2020 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Iso Grifo GL Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uskomattoman historian omaava uniikki Iso Grifo GL Series II on Bertonen suunnittelua, mutta juontaa juurensa myös Ferrarin tykö. Onko Bizzarrini tuttu nimi? Iso Grifo GL omaa automallina mielenkiintoisen historian ja samaa voi sanoa viikon Huutokauppahelmenä esiintyvästä autoyksilöstä. Tarina alkaa kuitenkin automallin puolelta legendojen kinastelusta, jossa mukana olivat insinööri Giotto Bizzarrini, muotoilija Nuccio Bertone sekä omistaja Renzo Rivolta. Vain harvan auton takaa löytyy näin nimekäs kattaus.Heistä Bizzarrini tahtoi, Ferrarilta yritykseen tultuaan, kohdistaa kehityksen kilpapuolelle. Pian Iso Rivolta A3/C oli miehelle lähes pakkomielle, mutta samaan aikaan kumppanit Bertone ja Rivolta ymmärsivät myyntilukujen merkityksen ja siksi kadulle tarkoitettu A3/L ansaitsi heidän huomionsa.Vuonna 1964 tehtiin päätös kehittää sivistyneempi A3/L nimellä Iso Grifo GL, jossa lopun kirjaimet lyhentävät sanoja gran lusso. Tälle toivottiin myyntimenestystä, jolla kilpailtaisiin Ferrarin ja Maseratin kanssa. Kilpakäyttöön suunniteltuja A3-malleja kun valmistettiin vain kourallinen.Aiemmin mainitut erimielisyydet johtivat lopulta Bizzarrinin ja Rivoltan yhteistyön päätökseen vuoden 1965 loppupuolella. Bizzarrini jatkoi Modenassa A3/C kilpa-auton parissa, mutta näitä myytiin jatkossa nimellä Bizzarrini 5300 Corsa ja Strada. Vastaavasti Rivoltan vastuulle jäi Iso Grifo GL, jonka tuotanto tapahtui Bressossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy1970 Iso Grifo GL Series II – RM Sotheby’sRunkonumeron 336 Iso Grifo GL Series II omaa kiehtovan historian. Se on valmistunut tehtaalta lokakuussa 1970 kakkossarjan prototyypiksi Chevroletin 350 -moottorilla, ZF:n viisilovisella käsivalintaisella vaihteistolla sekä ilmastoinnilla. Prototyppistatuksesta johtuen se on monella tapaa uniikki.Runkonumeron 336 on ensimmäinen pitkäkeulainen, osin peitetyillä ajovaloilla varustettu, Iso Grifo GL eli Series II -malli, joita muuten valmistettiin vain 17 kappaletta. Kojelaudasta löytyy myös suuri puinen ”ISORIVOLTA” -plakaatti, jonka takia osa kojelaudan kytkimistä tuli sijoittaa uudelleen. Siinä jälleen yksi ero tavallisempiin tuotantomalleihin.Tämä runkonumeron 336 Iso Grifo GL esiteltiin Torinon autonäyttelyssä vuonna 1970 valkoisena sinisellä nahkasisustalla. Sama autoyksilö esiintyy Iso Grifon virallisessa esitteessä ja useissa lehdistökuvissa. Piero Rivolta, joka peri yrityksen johtotehtävät isänsä menehdyttyä vuonna 1966, käytti tätä nimenomaista kakkossarjan Iso Grifoa henkilökohtaisena kulkuneuvonaan. Hänen omistuksensa aikana alkuperäinen moottori vaurioitui, jonka uskottiin johtuvan liian heikosta ilmavirtauksesta jäähdyttimelle. Tämän moottoririkon seurauksena ykkössarjalaisesta asti käytössä olleeseen keulaan tehtiin pieniä muutoksia, jotka ehtivät tuotantoon loppupään kakkossarjalaisissa. Runkonumeron 336 autossa on myös tavallista paksukehäisempi ratti, joka oli kuulemma Piero Rivoltan oma ajatus.Mainittu Iso Grifo GL Series II matkasi Yhdysvaltoihin vuonna 1982, jossa se säilyi samassa omistuksessa aina vuoteen 2017. Tässä vaiheessa matkamittariin oli kertynyt noin 87 000 kilometriä. Vaikka autoa oli pidetty asiallisesti, tahtoi viimeisin omistaja suorittaa sille välittömästi kattavan entisöinnin. Mann’s Restoration käytti entisöintityöhön yli 2 vuotta ja 1000 työtuntia, josta pelkät korityöt veivät yli 400 tuntia. Alkuperäinen avainkin on tallessa ja kojelaudasta löytyy ajan hengen mukainen Becker Mexico -radio. Mikä tahansa Iso Grifo on harvinainen, sillä vain noin 400 kappaletta valmistettiin – tämä kyseinen Iso Grifo GL on kuitenkin täysin uniikki.Teksti: Henri Posa, Kuvat: Dmitry Zaltsman/RM Sotheby´s Lähde: RM Sotheby´s Lue lisää Kaikki artikkelit 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Mitsubishi Pajero Evolution on harvinaista maastoherkkua 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 9.9.2024 Huutokauppahelmet Romutarhan arteet: yksi kaikkien aikojen salaisimmista autokokoelmista tulee myyntiin 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 19.9.2024 Volvo EX30 Käyttötesti: Volvo EX30 kesää muistellen ja syksyä odottaen 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla