29.2.2020 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Iso Grifo GL Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uskomattoman historian omaava uniikki Iso Grifo GL Series II on Bertonen suunnittelua, mutta juontaa juurensa myös Ferrarin tykö. Onko Bizzarrini tuttu nimi? Iso Grifo GL omaa automallina mielenkiintoisen historian ja samaa voi sanoa viikon Huutokauppahelmenä esiintyvästä autoyksilöstä. Tarina alkaa kuitenkin automallin puolelta legendojen kinastelusta, jossa mukana olivat insinööri Giotto Bizzarrini, muotoilija Nuccio Bertone sekä omistaja Renzo Rivolta. Vain harvan auton takaa löytyy näin nimekäs kattaus.Heistä Bizzarrini tahtoi, Ferrarilta yritykseen tultuaan, kohdistaa kehityksen kilpapuolelle. Pian Iso Rivolta A3/C oli miehelle lähes pakkomielle, mutta samaan aikaan kumppanit Bertone ja Rivolta ymmärsivät myyntilukujen merkityksen ja siksi kadulle tarkoitettu A3/L ansaitsi heidän huomionsa.Vuonna 1964 tehtiin päätös kehittää sivistyneempi A3/L nimellä Iso Grifo GL, jossa lopun kirjaimet lyhentävät sanoja gran lusso. Tälle toivottiin myyntimenestystä, jolla kilpailtaisiin Ferrarin ja Maseratin kanssa. Kilpakäyttöön suunniteltuja A3-malleja kun valmistettiin vain kourallinen.Aiemmin mainitut erimielisyydet johtivat lopulta Bizzarrinin ja Rivoltan yhteistyön päätökseen vuoden 1965 loppupuolella. Bizzarrini jatkoi Modenassa A3/C kilpa-auton parissa, mutta näitä myytiin jatkossa nimellä Bizzarrini 5300 Corsa ja Strada. Vastaavasti Rivoltan vastuulle jäi Iso Grifo GL, jonka tuotanto tapahtui Bressossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy1970 Iso Grifo GL Series II – RM Sotheby’sRunkonumeron 336 Iso Grifo GL Series II omaa kiehtovan historian. Se on valmistunut tehtaalta lokakuussa 1970 kakkossarjan prototyypiksi Chevroletin 350 -moottorilla, ZF:n viisilovisella käsivalintaisella vaihteistolla sekä ilmastoinnilla. Prototyppistatuksesta johtuen se on monella tapaa uniikki.Runkonumeron 336 on ensimmäinen pitkäkeulainen, osin peitetyillä ajovaloilla varustettu, Iso Grifo GL eli Series II -malli, joita muuten valmistettiin vain 17 kappaletta. Kojelaudasta löytyy myös suuri puinen ”ISORIVOLTA” -plakaatti, jonka takia osa kojelaudan kytkimistä tuli sijoittaa uudelleen. Siinä jälleen yksi ero tavallisempiin tuotantomalleihin.Tämä runkonumeron 336 Iso Grifo GL esiteltiin Torinon autonäyttelyssä vuonna 1970 valkoisena sinisellä nahkasisustalla. Sama autoyksilö esiintyy Iso Grifon virallisessa esitteessä ja useissa lehdistökuvissa. Piero Rivolta, joka peri yrityksen johtotehtävät isänsä menehdyttyä vuonna 1966, käytti tätä nimenomaista kakkossarjan Iso Grifoa henkilökohtaisena kulkuneuvonaan. Hänen omistuksensa aikana alkuperäinen moottori vaurioitui, jonka uskottiin johtuvan liian heikosta ilmavirtauksesta jäähdyttimelle. Tämän moottoririkon seurauksena ykkössarjalaisesta asti käytössä olleeseen keulaan tehtiin pieniä muutoksia, jotka ehtivät tuotantoon loppupään kakkossarjalaisissa. Runkonumeron 336 autossa on myös tavallista paksukehäisempi ratti, joka oli kuulemma Piero Rivoltan oma ajatus.Mainittu Iso Grifo GL Series II matkasi Yhdysvaltoihin vuonna 1982, jossa se säilyi samassa omistuksessa aina vuoteen 2017. Tässä vaiheessa matkamittariin oli kertynyt noin 87 000 kilometriä. Vaikka autoa oli pidetty asiallisesti, tahtoi viimeisin omistaja suorittaa sille välittömästi kattavan entisöinnin. Mann’s Restoration käytti entisöintityöhön yli 2 vuotta ja 1000 työtuntia, josta pelkät korityöt veivät yli 400 tuntia. Alkuperäinen avainkin on tallessa ja kojelaudasta löytyy ajan hengen mukainen Becker Mexico -radio. Mikä tahansa Iso Grifo on harvinainen, sillä vain noin 400 kappaletta valmistettiin – tämä kyseinen Iso Grifo GL on kuitenkin täysin uniikki.Teksti: Henri Posa, Kuvat: Dmitry Zaltsman/RM Sotheby´s Lähde: RM Sotheby´s Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen