5.2.2020 Ajoneuvot Ilmavoimat koelentää – Saab JAS39 Gripen E on naapurimaan ylpeys Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä HX-hankkeen ruotsalaisehdokas ensimmäisellä ulkomaan komennuksella. Miten Saab JAS39 Gripen E istuu suomalaiseen talveen? Suomen hävittäjäehdokkaista kolmantena Ilmavoimiemme testattavaksi Satakunnan lennostoon Pirkkalaan saapui viisikosta kooltaan pienin ja edullisin, Saab Gripen. Ruotsista paikalle tuotiin käytössä olevan sukupolven kaksipaikkaisesta D-versiosta modifioitu esittelykone ja yksi testilentovaiheessa olevan uusimman sukupolven yksipaikkainen E-versio ensimmäisellä ulkomaanmatkallaan. Saabin hävittäjätarjoukseen mukaan ehdotettu Bombardier –liikesuihkuun perustuva Global Eye –tutkavalvontakone ei kuulunut matkaseurueeseen, mutta osallistuu testilentoihin toimimalla Linköpingistä 12 000 kilometrin toimintasäteellään. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Odotettu talvi Testit saivat huonoa julkisuutta heti alkuun talvisen kelin lopulta saavuttua Pirkanmaallekin ja matalan pilven peruutettua ensimmäiset lennot. Se ei merkitse sitä, etteikö Gripen pystyisi toimimaan huonossa säässä, vaan että ensimmäiselle päivälle suunniteltuja testejä ei olisi ollut tarkoituksenmukaista lentää aloituspäivän säässä. Testeihin on varattu viikko osaksi juuri säihin varautumisen takia. Siksi toisekseen nykyiset Hornettimmekin vierastavat toimintaa loskaisilta kiitoteiltä tai jäätävissä pilvissä. Ruotsin lentokoneteollisuuden ylpeys Hävittäjäkandidaattimme ovat Lockheed-Martin F-35:tä lukuunottamatta melko iäkkäitä perusratkaisuiltaan ja –rakenteiltaan. Gripen on suunniteltu 1980-luvulla jatkona Ruotsin upealle omien hävittäjien ketjulle Viggenin seuraajaksi. Tyyppinimen JAS (Jakt, Attack, Spaning) lyhenne paljastaa Gripenin tarkoitetun monitoimihävittäjäksi useisiin eri tehtäviin. Ensilento oli vuonna 1988. Testilentovaiheessa yleisön edessä tapahtuneet onnettomuudet varjostivat projektia, mutta ensimmäinen tuotantokone saatiin toimitettua Ruotsin Ilmavoimille silti jo 1993. Gripenin ensimmäinen sukupolvi käsitti A- ja B-versiot, toinen NATO-yhteensopivat C:n ja D:n ja viimeisin noin metrillä pidennetyt E:n ja F:n. Pidempi runko yhdessä uudelleen suunnitellun laskutelineen kanssa mahdollistaa mm. tehokkaamman moottorin sekä isomman ase- ja polttoainekuorman. A, C ja E ovat yksipaikkaisia ja B, D ja F rungoltaan vielä 0,66 metriä pidempiä kaksipaikkaisia. Haku päällä – Hornet-monitoimihävittäjän seuraaja haussa Ilmavoimien Hornet-monitoimihävittäjien elinkaaren on laskettu ehtyvän vuonna 2030 niin rakenteiden väsymisen kuin järjestelmien ajanmukaisuudenkin puolesta. Niiden seuraajan valitsemiseksi ilmavoimilla on menossa vuonna 2016 aloitettu HX-hanke. Projektissa on nyt edetty tarkennettujen tarjousten jälkeen koneiden evaluointiin kotimaassa talviolosuhteissa. Ehdokkaat eivät tule Suomeen yhtä aikaa, vaan peräkanaa reilun viikon jaksoissa tammi- ja helmikuun aikana. Projektin seuraavat portaat, neuvottelukierros keväällä ja lopullisten tarjousten sisäänjättö syksyllä tähtäävät valinnan tekemiseen 2021, jotta toimitukset päästään aloittamaan 2025. Tällä kertaa koneiden määrää ei ole päätetty etukäteen, vaan ainoastaan hävittäjäpuolustukseen sijoitettavan summan yläraja, kymmenen miljardia euroa. Tarjouskilpailussa valmistajien on esitettävä oma ratkaisunsa koneiden määristä ja aseista, joilla Hornetteja vastaava ilmapuolustuskyky säilyy. Nyt lennettävät testit keskittyvät aiemmin ilmoitettujen suoritusarvojen todentamiseen käytännössä. Pirkkalassa talvi tekee vielä tuloaan, mutta pohjoisempiakin tukikohtia voidaan käyttää järjestelmien testaamiseksi talvisissa olosuhteissa, jäätävissä pilvissä ja liukkailla kiitoteillä. Testeihin on varattu runsaasti ilmatilaa Pohjanmaalle asti. Siviililentoliikenteelle ei kuitenkaan odoteta rajoituksia. Hävittäjäkokelaiden lähtöjä ja laskuja pääsee seuraamaan Pirkkalassa joko lentoaseman alueelta tai kiitotien päässä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suunniteltu maantietukikohtiin Gripen C:n ohjaamo Muita kilpailijoita pienempänä ja kevyempänä Gripen on edullisempi hankkia ja käyttää. Yksimoottorisena se kuitenkin joutuu tyytymään pienempään asekuormaan eikä tietenkään pääse nauttimaan kaksimoottorisen antamasta edusta palata kotiin yhdellä moottorilla toisen vikaantuessa. Gripenin valttikorttina se on ainoana suunniteltu toimimaan maantietukikohdista, Ruotsin Flygvapnetin ajatukset koneiden hajauttamisesta kuulostavat samanlaisilta kuin Suomessakin. Torjuntatehtävissä Gripenin kääntö maassa, eli tankkaus, tarkastus ja asetäydennys, kestää parhaimmillaan vain kymmenen minuuttia. Häiveominaisuuksien paikkaamiseksi Gripen on varustettu vihollisen järjestelmiä hämäävällä tutkahäirinnällä. Jo aikanaan vuonna 1990 hävittäjiä edellisen kerran valitessa Gripenin ensimmäiset versiot vaikuttivat kuin mittatilaustyönä Suomeen tehdyiltä, mutta kuitenkin isompi F/A-18 Hornet tuli valituksi. Vaatimaton myyntimenestys Saabin vientikaupat ovat jääneet vähäisiksi määriltään, Gripeneitä on käytössä Tsekissä, Unkarissa, Etelä-Afrikassa, Thaimaassa ja Brasiliassa. Sotatoimiin se ei ole missään joutunut, ainoa tehtävä on ollut osallistua YK:n ylläpitämän lentokieltoalueen valvontaan Libyassa. Yhteensä koneita on valmistunut reilut 300. Se on vähäisin määrä Suomen ehdokkaista ja pienen valmistajan resurssit voivat tuottaa pulmia jatkopäivityksissä, varaosien saannissa yms. Uusinta E-mallia ovat tilanneet vain Ruotsi ja Brasilia, toimitusten on suunniteltu tapahtuvan 2026 mennessä. Sen jälkeen tilauskirjoissa olisi tilaa. Brasilian ilmavoimien näkemys Gripen E:stä. Saab JAS39 Gripen E – Tekniset tiedot Pituus 15,2 metriä Siipien kärkiväli 8,6 metriä Tyhjäpaino 8 000 kg Maksimi lähtöpaino 16 500 kg Kiitotievaatimus n. 600 metriä Toimintamatka 800 km Suurin nopeus Mach 2.0 (kaksinkertainen äänennopeus) n. 2 450 km/h Suurin lentokorkeus n. 16 000 metriä Moottori General Electric F414G Teho 98 kN Polttoaineen kulutus n. 5 000 kg/h Lue lisää: Ilmavoimat koelentää – Dassault Rafale Ilmavoimat koelentää: Eurofighter Typhoon on vaiherikkaan ja pitkän projektin tulos Teksti: Petri Munukka, kuvat: Saab Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.3.2024 Uutinen World Car of the Year 2024 on Kia EV9 – myös Hyundai Ioniq 5 jälleen palkinnonsyrjässä kiinni ja Toyota Priukselle muotoilupalkinto Ferrarin nenän edestä 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta