19.12.2016 Ajoneuvot Julisteet vaihtoon, uusi Lamborghini on saapunut: Aventador S ja 740 hevosvoimaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Enemmän tehoa, parempaa aerodynamiikkaa ja 350 kilometriä tunnissa. Miura, Countach, Diablo, Murcielago ja Aventador. Isolla V12-moottorilla varustetussa Lamborghinissa on aina ollut kesyttämätöntä draamaa. Tehdas on nyt esitellyt lippulaivansa, Aventador S:n. Nimensä mukaisesti uutuus on jatkojalostettu Aventador, mutta pelkästä kasvojenkohotuksesta ei ole kyse. Tehdas väittää uuden 740 hevosvoimaisen Aventador S:n ulkonäkömuutosten juontavan aerodynaamisista tarpeista. Keulassa ilmaa ohjaa pidempi splitteri, perää hallitsee valtava diffuusori, jonka varmasti saa sopurahalla hiilikuituisena. Aktiivista takasiipeä ohjataan nopeuden ja ajotilan mukaan. Lamborghin kertoo siiven toimivan yhdessä auton pohjan vortex generatoreiden kanssa. Hiilikuituinen auto on nyt varustettu nelipyöräohjauksella. Takapyörien viiden millisekunnin reagointiaika lämmittänee merkkiuskollisten mieltä, vaikka tylysti englanniksi nimetty Lamborghini Rear Wheel Steering kuulostaakin sangen epäitalialaiselta. Nelipyöräohjausta varten Aventador S:n taka-akselin ylä- ja alatukivarret sekä pyörien pystytuet on uusittu. Iskunvaimennuksesta vastaa säätyvä Lamborghini Magneto-rheological Suspension. Kaikkea hulluutta kaitsee ajonvakautusjärjestelmä, jota italialaiset nimittävät tylsästi ESC:ksi. Suomalaista Lamborghini-markkinaa lämmittänee tieto järjetelmän kattavasta testauksesta jäällä ja lamella. Ja kun alijärjestelmät lyödään yhteen, alkaa italiakin sujua: LDVA, eli Lamborghini Dinamica Veicolo Attiva, on auton ajodynamiikan aivot. Aikamme tyyliin Lamborghini tarjoaa kuljettajalle neljä ajotilaa. Stradalla käydään espressolla, Sportilla poltetaan höyryjä vuoristoteillä ja Corsalla kierretään Imolaa. Uutuutena on personoitava vaihtoehto, jonka nimi on Ego. Tietysti. Kaiken sydämenä on tietysti vapaasti hengittävä V12-moottori. 6,5-litraisesta pedosta revitään 740 hevosvoimaa 8400 kierroksella minuutissa – rajoitin sallii vielä sata kierrosta korkeamman pyöritänopeuden. Kierrätys kantautuu maailmalle viidenneksen kevyemmästä pakoputkistosta, jonka tunnistaa kolmesta ulostulosta. Aventador S:n vaihteistona on edeltäjästä tuttu Independent Shifting Rod, eli hävittäjälentokoneelta kuulostava ISR 7 -vaihteisto. Voimalinjan yhteistyö siivittää 1 575 kiloisen auton sataseen 2,9 sekunnissa, ja leikki loppuu vasta neulan osoittaessa lukemaa 350. Koska mikään ei riitä nykyajan Lambo-miehelle, voi V12:sta lauluja seästää Apple CarPlay -yhteensopivuuden ansiosta vaikka Mikko Alatalon tuotannolla. Komeuden hinta ennen verokarhua on Euroopassa 281 55 euroa. Ennen tilausta kannattaa varmistaa tehtaalta, onko myös Aventador S:ssä edeltäjänsä paraatitoiminto, lähtöjärjestelmä nimeltä Thrust Mode. Lähde ja kuvat: Lamborghini Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe