21.3.2019

Kännikuskit kuriin – näin Volvo ryhtyy valvomaan kuljettajaa

Volvo V60

Volvo esitelee uuden kehitysaskeleen tavoitteessaan ehkäistä päihtyneenä ajamisesta tai keskittymisen herpaantumisesta johtuvat kuolemantapaukset autoissaan.

Volvo on jo aiemmin kertonut taistelevansa ylinopeuden vaaroja vastaan rajoittamalla autojensa huippunopeutta jatkossa. Ylinopeuden lisäksi päihtyneenä ajaminen ja keskittymisen herpaantuminen herättävät huolta autovalmistajan leirissä. Yhdessä nämä kolme osatekijää muodostavat suurimmat ”aukot” Volvon ääneen lausumassa visiossa, jonka mukaan tulevaisuudessa sen autoissa ei tapahdu yhtään liikennekuolemaa, joten ei ihme, että autovalmistaja on päättänyt tarttua toimeen.

Volvo pyrkii ehkäisemään päihtyneenä ajamista ja kuljettajan keskittymisen herpaantumista asentamalla autoihin kameroita ja muita tunnistimia, jotka tarkkailevat kuljettajaa ja antavat auton puuttua tilanteeseen, jos selkeästi päihtynyt tai huonosti keskittynyt kuljettaja ei reagoi varoitussignaaleihin ja on vaarassa aiheuttaa vakavaan loukkaantumiseen tai kuolemaan johtavan onnettomuuden.

Tällaisia toimenpiteitä voivat esimerkiksi olla auton nopeuden rajoittaminen, Volvo on Call -palvelulle ilmoittaminen ja lopullisena ratkaisuna auton hidastaminen ja turvallinen pysäköiminen. Kehityssuunnan taustalla on myös tutkittua tietoa. Yhdysvaltalaisen liikenneturvallisuusviraston, NHTSA:n, lukujen mukaan lähes 30 prosenttia kaikista liikennekuolemista USA:ssa vuonna 2017 johtui päihtyneistä kuljettajista.

– Kun on kyse turvallisuudesta, tavoitteemme on välttää onnettomuudet kokonaan eikä vain rajoittaa iskuvoimaa kolaritilanteissa. Kamerat tarkkailevat sellaista kuljettajan käyttäytymistä, joka voi johtaa vakavaan onnettomuuteen tai kuolemaan, kertoo Volvon tutkimus- ja kehitystyöjohtaja Henrik Green.

[playlist type="video" tracklist="false" ids="50177"]

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kamerat tulevat autoihin

Esimerkkejä tällaisesta käytöksestä ovat pidempikestoinen täydellinen ohjaamattomuus, pidempään kiinni olevat silmät tai maantiestä irti oleva katse sekä huomattava heilahtelu kaistoilla tai erityisen hitaat reaktioajat.

Yllä kuvattu kuljettajan tarkkailujärjestelmä on Volvon mukaan elementti, jonka avulla auto voi aktiivisesti tehdä päätöksiä välttääkseen onnettomuuksia, jotka voivat johtaa vakaviin vammoihin tai kuolemaan.

– Päihtyneet kuljettajat aiheuttavat monia onnettomuuksia. Jotkin ihmiset luulevat edelleen, että he voivat lähteä ajamaan juotuaan alkoholia eikä se vaikuta heidän ajamiseensa. Haluamme varmistaa, että ihmisiä ei joudu vaaraan päihteiden takia, sanoo Volvon kuljettajakäyttäytymistä tutkiva professori Trent Victor.

Kameroita otetaan käyttöön kaikissa Volvo -malleissa seuraavan sukupolven SPA2-alustaa käyttävissä autoissa 2020-luvun alkupuolelta lähtien. Lisätietoja kameroiden määrästä ja niiden sijoittelusta matkustamossa annetaan myöhemmin.

Huippunopeus rajoitetaan tehtaalla

Tämän päivän ilmoitus on jatkoa Volvon päätökselle rajoittaa kaikkien autojensa huippunopeudeksi 180 km/h mallivuodesta 2021 alkaen. Tällä halutaan lähettää voimakas viesti ylinopeuden vaaroista.

Volvo haluaa aloittaa keskustelun aiheesta, onko autonvalmistajilla oikeus tai jopa velvollisuus asentaa autoihin tekniikkaa, joka muuttaa kuljettajien käyttäytymistä. Sekä nopeusrajoitus että kamerat osoittavat, kuinka autonvalmistajat voivat kuljettajan oikeaa käyttäytymistä tukemalla ottaa aktiivisesti vastuuta tavoitteessa lopettaa kuolemantapaukset liikenteessä.

Volvo esitteli tänään myös Care Key -avaintekniikan, jonka avulla Volvon kuljettaja voi rajoittaa autonsa huippunopeutta, ennen kuin hän lainaa autoaan toisille. Tekniikka otetaan käyttöön kaikissa Volvo -autoissa mallivuodesta 2021 alkaen.

Care Key, kamerat ja nopeuden rajoittaminen sekä muut jo olemassa olevat kuljettajan apujärjestelmät kaikki pyrkivät Volvon mukaan samaan tavoitteeseen: turvallisemman ajamisen tukemiseen.

Lähde ja video: Volvo Kuvituskuva: Moottorin arkisto/Antti Hentinen

Luetuimmat