21.3.2019 Ajoneuvot Kännikuskit kuriin – näin Volvo ryhtyy valvomaan kuljettajaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo esitelee uuden kehitysaskeleen tavoitteessaan ehkäistä päihtyneenä ajamisesta tai keskittymisen herpaantumisesta johtuvat kuolemantapaukset autoissaan. Volvo on jo aiemmin kertonut taistelevansa ylinopeuden vaaroja vastaan rajoittamalla autojensa huippunopeutta jatkossa. Ylinopeuden lisäksi päihtyneenä ajaminen ja keskittymisen herpaantuminen herättävät huolta autovalmistajan leirissä. Yhdessä nämä kolme osatekijää muodostavat suurimmat ”aukot” Volvon ääneen lausumassa visiossa, jonka mukaan tulevaisuudessa sen autoissa ei tapahdu yhtään liikennekuolemaa, joten ei ihme, että autovalmistaja on päättänyt tarttua toimeen. Volvo pyrkii ehkäisemään päihtyneenä ajamista ja kuljettajan keskittymisen herpaantumista asentamalla autoihin kameroita ja muita tunnistimia, jotka tarkkailevat kuljettajaa ja antavat auton puuttua tilanteeseen, jos selkeästi päihtynyt tai huonosti keskittynyt kuljettaja ei reagoi varoitussignaaleihin ja on vaarassa aiheuttaa vakavaan loukkaantumiseen tai kuolemaan johtavan onnettomuuden. Tällaisia toimenpiteitä voivat esimerkiksi olla auton nopeuden rajoittaminen, Volvo on Call -palvelulle ilmoittaminen ja lopullisena ratkaisuna auton hidastaminen ja turvallinen pysäköiminen. Kehityssuunnan taustalla on myös tutkittua tietoa. Yhdysvaltalaisen liikenneturvallisuusviraston, NHTSA:n, lukujen mukaan lähes 30 prosenttia kaikista liikennekuolemista USA:ssa vuonna 2017 johtui päihtyneistä kuljettajista. – Kun on kyse turvallisuudesta, tavoitteemme on välttää onnettomuudet kokonaan eikä vain rajoittaa iskuvoimaa kolaritilanteissa. Kamerat tarkkailevat sellaista kuljettajan käyttäytymistä, joka voi johtaa vakavaan onnettomuuteen tai kuolemaan, kertoo Volvon tutkimus- ja kehitystyöjohtaja Henrik Green. [playlist type="video" tracklist="false" ids="50177"]Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKamerat tulevat autoihinEsimerkkejä tällaisesta käytöksestä ovat pidempikestoinen täydellinen ohjaamattomuus, pidempään kiinni olevat silmät tai maantiestä irti oleva katse sekä huomattava heilahtelu kaistoilla tai erityisen hitaat reaktioajat.Yllä kuvattu kuljettajan tarkkailujärjestelmä on Volvon mukaan elementti, jonka avulla auto voi aktiivisesti tehdä päätöksiä välttääkseen onnettomuuksia, jotka voivat johtaa vakaviin vammoihin tai kuolemaan.– Päihtyneet kuljettajat aiheuttavat monia onnettomuuksia. Jotkin ihmiset luulevat edelleen, että he voivat lähteä ajamaan juotuaan alkoholia eikä se vaikuta heidän ajamiseensa. Haluamme varmistaa, että ihmisiä ei joudu vaaraan päihteiden takia, sanoo Volvon kuljettajakäyttäytymistä tutkiva professori Trent Victor.Kameroita otetaan käyttöön kaikissa Volvo -malleissa seuraavan sukupolven SPA2-alustaa käyttävissä autoissa 2020-luvun alkupuolelta lähtien. Lisätietoja kameroiden määrästä ja niiden sijoittelusta matkustamossa annetaan myöhemmin.Huippunopeus rajoitetaan tehtaallaTämän päivän ilmoitus on jatkoa Volvon päätökselle rajoittaa kaikkien autojensa huippunopeudeksi 180 km/h mallivuodesta 2021 alkaen. Tällä halutaan lähettää voimakas viesti ylinopeuden vaaroista.Volvo haluaa aloittaa keskustelun aiheesta, onko autonvalmistajilla oikeus tai jopa velvollisuus asentaa autoihin tekniikkaa, joka muuttaa kuljettajien käyttäytymistä. Sekä nopeusrajoitus että kamerat osoittavat, kuinka autonvalmistajat voivat kuljettajan oikeaa käyttäytymistä tukemalla ottaa aktiivisesti vastuuta tavoitteessa lopettaa kuolemantapaukset liikenteessä.Volvo esitteli tänään myös Care Key -avaintekniikan, jonka avulla Volvon kuljettaja voi rajoittaa autonsa huippunopeutta, ennen kuin hän lainaa autoaan toisille. Tekniikka otetaan käyttöön kaikissa Volvo -autoissa mallivuodesta 2021 alkaen.Care Key, kamerat ja nopeuden rajoittaminen sekä muut jo olemassa olevat kuljettajan apujärjestelmät kaikki pyrkivät Volvon mukaan samaan tavoitteeseen: turvallisemman ajamisen tukemiseen.Lähde ja video: Volvo Kuvituskuva: Moottorin arkisto/Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 18.2.2025 Taksit Taksilaki ei toimi, koska sitä ei valvota 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 17.2.2025 Liikenneturvallisuus Viidellä keinolla tieliikenteen kuolemat vähenevät vuoteen 2030 mennessä 13.2.2025 Liikenteen verotus Autoveron tuotto 2024 laski roimasti – sähköistyminen ja autokaupan vaisuus vaikuttavat 13.2.2025 Uutinen Yhdysvaltalaisten autopomojen mukaan Trumpin tariffit luovat ”kuluja ja kaaosta” 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Uutinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 11.2.2025 Uutinen Kiina-tullit vastatuulessa autoteollisuudessa – Cupra varoittaa irtisanomisista 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 18.2.2025 Autonäyttely Tiesitkö, että Citroën valmisti aikanaan retkikunnille autoja, joissa takarenkaat on korvattu teloilla? 18.2.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: me kysyimme, te vastasitte – lukijoiden kokemukset Mercedes-Benz W124 -korimallista 17.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 Aircross – tilavammin budjettimatkalle 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle